Як і торік, понад 60% українців планують відзначати різдвяно-новорічні свята. Про це свідчить дослідження комунікаційної агенції Postmen.
У ньому взяли участь 1169 громадян України у всіх вікових групах, з усіх регіонів, всіх типів населених пунктів і з різним рівнем доходів домогосподарств. Опитування проводили методом анкетування за допомогою Google Forms, анкета поширювалася через Facebook та Instagram з 8 по 20 листопада.
Головний висновок дослідження — за умов повномасштабної війни українці попри все знаходять сили, щоб зібратися разом із близькими та підбити підсумки року. Серед респондентів, які планують святкувати, абсолютна більшість збирається зробити це вдома (88%) й у колі найближчих (78%).
Загалом небажання українців проводити свята поза домівкою цілком справедливе, адже 53% опитаних, які вважають розваги неприйнятними в період війни, ствердно відповіли на запитання «Чи плануєте ви відзначати різдвяні та/або новорічні свята».
Стабільними залишилися загальні наміри українців щодо святкувань. Як і торік, понад третина опитаних (37%) не має наміру святкувати, 63%, напроти, — планують. Найменшу готовність до святкування виявляють українці в регіонах з активними бойовими діями. Проте в жодному регіоні відсоток тих, хто планує святкувати, не опустився нижче за 50%.
В агенції Postmen зазначили, що за поточний рік доходи зросли в 16% опитаних, що на 4% більше порівняно з 2022-м. Також значно менше українців повідомляють про зниження доходів. 53% респондентів вибрали відповіді «Значно зменшилися» та «Дещо зменшилися», тоді як торік їхня частка становила 72% від усіх опитаних.
Ситуація з грошовими заощадженнями залишається напруженою: у 71% респондентів вони зменшилися або зовсім відсутні. У 68% українців не вистачить заощаджень навіть на пів року. Водночас ставлення респондентів до кредитів не змінилося. Як і торік, 59% стверджують, що не мають їх зовсім.
Через низький рівень добробуту середньозважена сума, яку українці планують витратити на подарунки, без врахування інфляції збільшилася лише на 17%. Минулого року респонденти були готові витрати 2185 грн на противагу 2560 грн у поточному.
Лідерами товарів, які українці планують дарувати, стали солодощі та дрібні сувеніри. Водночас третина опитаних, окрім планів вручати презенти, мають намір донатити. Також попри те, що основна частина респондентів збираються придбати доступні подарунки, найбажаніший варіант для українців — гроші, які вони ж самі планують дарувати майже в останню чергу.
Передбачувано, що бюджет на святковий стіл теж обмежений: українці планують витратити на 29% менше, ніж на подарунки, — 1986 грн. 54% опитаних розраховують вкластися в 1000 грн. Тому очевидним є намір 90% українців, які відзначатимуть різдвяно-новорічні свята, накрити стіл самостійно або разом із родичами та друзями.
Враховуючи обмежений бюджет респондентів на свята, топовими критеріями у виборі товару стали ціна, якість та практична цінність. Непохитні четверте та п’яте місця за проукраїнською позицією виробника та країною виробництва. Незмінною з минулого року залишилася ціннісна пропозиція від виробника, а саме підтримка ним ЗСУ та вихід з ринку росії.
У цьому році агенція також дослідила, як українці оцінюють 2023-й та які їхні очікування від 2024-го. 35% українців зустрічатимуть новий рік із надією, що він буде кращим, на противагу 24%, що очікують погіршення ситуації. Загалом помітна кореляція між позитивними очікуваннями від 2024-го та тим, як опитуванні оцінили 2023-й. Однак тільки 20% українців оцінили рік, що минає, позитивно.
Завершуючи, навіть за умови загального спаду настроїв, дані опитування свідчать, що якщо ми й не повернулися до показників довоєнного періоду — ситуація безперечно починає стабілізуватись. А це є певним маркером відновлення від шокового 2022-го. Тому ми, як суспільство, маємо використати цей сигнал та наново акумулювати наші сили, щоб працювати на перемогу України.