У вас дуже обмежені ресурси й команда, працюєте в умовах високої невизначеності й конкуренції? Вітаю, ви відчуваєте себе як пересічний стартап. Війна в нашій країні стала важким трансформаційним періодом, що змінив для бізнесів правила гри. Насправді, для стартапів в Україні — теж не найкращі часи, але, як показують багато кейсів, для багатьох це стало поштовхом для нових звершень. Швидкодія та здатність швидкого сприйняття всього нового — переваги стартапів. У цьому їхня відмінність від великих корпорацій та компаній, які між прогресом і традиційним поглядом обирають друге.
До речі, можливо, у 2023 саме ви заснуєте стартап, адже глобальні економічні спади часто спонукають підприємців до пошуку інноваційних рішень життєвих проблем. Понад 50 мільярдів технологічних стартапів було засновано під час рецесії (Startup Genome), а технологічні єдинороги, засновані під час рецесії 2008 року, разом оцінюють у майже 150 мільярдів доларів.
Отже, що варто перейняти українським бізнесам від стартапів у новому році, розповідає Анна Кузнецова, комунікаційниця стартапу ReLeaf і фаундер комунікаційної агенції Creative space.
Бути гнучкими, але сфокусованими
Насправді створити комунікаційну стратегію для стартапу — ще та справа! Протягом року можуть бути кілька гучних позапланових інформаційних приводів, які важко передбачити. Але у центрі — завжди продукт, через обмеженість ресурсів зусилля скеровуються на найголовніше. Гнучкість не є чимось новим для PR-професіоналів. Уся наша робота полягає в тому, щоб бути адаптованими!
І з огляду на всі PR-тенденції 2023 року знову доведеться попрацювати над тим, щоб продумувати стратегію та пітчі. Ви повинні бути готові та здатні миттєво змінити та повністю переглянути свою стратегію. Вам доведеться окреслити план B (і, можливо, план C і D), перш ніж план A буде запущений. Можливо, краще заздалегідь підготувати кілька кутів нахилу, обдумати різні стратегії з вашою командою або стежити за новинами, які можуть вплинути на ваших клієнтів.
Експериментувати — як дихати
Закладіть бюджет на експерименти.
Для стартапів більшість комунікацій — це експеримент у чистому вигляді, але, оскільки вони відкриті до всього нового, то схильні до експериментів із новими форматами і каналами більше ніж традиційні компанії. І це працює. Це народжує колаборації, приваблює контент-кріейторів і робить проєкти більш віральними. Закладіть бюджет на експерименти і не відступайтесь від нього, бо саме ці нові інструменти зазвичай працюють на молоду аудиторію та WOW-ефект.
Виходити на світові ринки
Зазвичай стартапи більш глобальні, ніж традиційні бізнеси. Цього року навіть українські стартапи були вимушені виходити на світові ринки. Комунікації в такому випадку стартапи часто починають раніше, ніж продажі. Це готує ринок, допомагає шукати партнерів, інвесторів і клієнтів, дізнаватися про особливості менталітету й ділових комунікацій, отримати фідбек від потенційних покупців, познайомитися з журналістами. Іноді це навіть допомагає визначитися, на який ринок краще не виходити. Як свідчить нещодавнє українське дослідження серед піарників і маркетологів, більшість з нас точно розуміє, що міжнародні комунікації — це найближче майбутнє, тож готуватися до цієї експансії варто заздалегідь.
Робити більше, витрачаючи менше
Будувати відносини з журналістами, персоналізувати пітчі і пристосовувати матеріали до кожного видання, робити статті разом із журналістами — в еру обмежених бюджетів це те, що приносить результат із найменшимии витратами. Якщо ви досі цього не робили, саме час! Проте не забувайте також про посилення власних медіа: соціальні мережі, ком’юніті, блоги, імейл-розсилки, подкасти — саме ці канали чудово доповнять брендові комунікації, особливо, якщо є потреба в економії.
Сила амбіцій!
Про амбіційний задум не варто говорити великою кількістю пафосних слів у релізі чи пітчі.
Амбіційність та масштабність задумів, проєктів і цілей — те, що вирізняє стартапи. «Fake it until you make it», як казали раніше. А останнім часом додалось — кожен із нас хоче відчути себе причетним до чогось великого, пишатися спорідненими цінностями. Будьте обережні, про амбіційний задум не варто говорити великою кількістю пафосних слів у релізі чи пітчі, бережіть час читачів.
Створити легенду
Сторітелінг не є новою тактикою, але це надважлива тактика, яку всі медіа-професіонали та спеціалісти з комунікацій повинні включити у свої плани роботи з громадськістю. Те, як люди споживають новини та інформацію, постійно змінюється, і вони більше не покладаються виключно на традиційні ЗМІ. І те, про що вони хочуть почути, теж змінюється.
У цьому соціально обумовленому кліматі використання історій про бренд ефективно сприятиме більшому залученню аудиторії, ніж одноразове розміщення у провідному ЗМІ. Через соціальні мережі ми бачили, як більш деталізовані особисті історії допомагають визначити релевантність бренду, а не просто його впізнаваність.
Менторство як інвестиція
У сфері ІТ і стартапів менторство — звична річ. Ми звикли в комунікаціях тримати все в секреті, але нові реалії часто потребують надзусиль і допомоги. Ділитися досвідом і отримувати підтримку — обидва напрямки корисні, хоча і потребують часу. Менторські відносини — вид соціальних зв’язків, які знижують тривожність, підвищують впевненість у собі та загальний рівень задоволеності та щастя. Шукайте менторів і будьте ними, інвестуйте в досвід!
Соціальна відповідальність як мастхев
З’являється потреба в тому, щоб бренди доводили, що вони заслуговують довіри.
Споживачі, клієнти та інвестори по всьому світі, й особливо в Україні, не готові пробачати відсутність позиції, пріоритету людських цінностей, захисту планети і безпеки. У центрі комунікацій — людина, емоційна та чуйна. Як стверджують дослідження, Звіт про емоціональні зв’язки з брендами і рейтинг наулюбленіших у Brand Intimacy Study 2022, із зростанням домінування та залежності від технологій з’являється потреба в тому, щоб бренди доводили, що вони заслуговують довіри та достатньо відповідальні, щоб бути невід’ємною частиною нашого життя. У всьому технологічному середовищі споживачів дедалі більше хвилює те, як компанії використовують їхні особисті та медичні дані. Для чутливих компаній, таких як Apple, це призвело до серйозних змін на їхніх платформах для забезпечення безпеки даних.
Багато з вас чули про сумну статистику, що 90% стартапів вмирають. До речі, одна з причин — погані комунікації. Тому бажаю у 2023 році кожному бізнесу, і стартапу, і великій компанії, бути готовими до комунікаційних челенджів і можливостей, які він принесе.