Коли ти практикуючий юрист, складно не помічати порушення закону. У сфері інтелектуальної власності такі порушення часто відбуваються ненавмисно — через незнання та/або не сформовану культуру використання чужих творів. Але ж пам’ятаємо: незнання закону не звільняє від відповідальності.
Для колег із комунікаційної сфери це надважлива тема, адже часто я помічаю ці порушення саме в зовнішній комунікації брендів або організацій. У результати власної необізнаності комунікаційники або креативники ризикують запустити замість гучного кампейну черговий холівар із репутаційною кризою бренду. Ділюся ключовими моментами, які допоможуть фахівцю зі сфери комунікацій та маркетингу запускати рекламні кампанії без порушень законів у сфері інтелектуальної власності.
Порушення права на торговельну марку
Якщо бренд побачить свій продукт там, де цього не очікував, можна сміливо оскаржити публічний прояв. Навіть, якщо це допис в Інстаграмі.
Згадаймо позов Ferrari проти дизайнера Філіппа Плейна, який виклав в Instagram фото кросівок на капоті свого новенького авто. Позов здавався доволі незвичним: Філліпп купив собі автомобіль, що є законною угодою, але використав його у рекламі без дозволу. А це вже порушення права на торговельну марку. Дозвіл на використання може надати тільки власник прав на торговельну марку. Якщо бренд побачить свій продукт там, де цього не очікував, можна сміливо оскаржити публічний прояв. Навіть, якщо це допис в Інстаграмі. Для цього продукти Meta мають спеціальну аплікаційну форму. Правда, є виняток: це правило не поширюється на мультибрендові магазини, які укладають певні договори, де чітко зазначено об’єм наданих прав. І звісно, ми говоримо про випадок, коли бренд має ЗАРЕЄСТРОВАНУ торговельну марку.
Щодо українського законодавства. Відповідно до ст. 1 Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг», торговельна марка (ТМ) – це позначення, за яким товари і послуги одних осіб відрізняються від товарів і послуг інших осіб. Власник зареєстрованої ТМ може заборонити її протиправне використання третім особам.
Що варто зробити перед використанням чужого бренду? Для того, щоб перевірити, чи має певна ТМ свідоцтво або заявку про реєстрацію, можна скористатися відкритими пошуковими базами, як от Відомства (СІС УКРНОІВІ), якщо ми говоримо про українські ТМ, або Global Brand Database, якщо мова йде про міжнародні реєстрації. Також у кожній країні є свої бази зареєстрованих ТМ. Для більш розширеного пошуку доведеться звернутися до спеціалістів у цій сфері — патентних повірених.
Порушення авторських прав
Авторське право не підлягає обов’язковій реєстрації, щоб уникнути порушень з боку несумлінних
Напевно, найбільш поширена правова проблема, яка трапляється в рекламі та комунікаціях. Що можна робити без дозволу та без виплати винагороди автору будь-якого твору мистецтва? Майже НІЧОГО. На відміну від торговельних марок, авторське право не підлягає обов’язковій реєстрації, щоб уникнути порушень з боку несумлінних. Тому ТОП-заперечення всіх порушників: «автора не знайшов, отже, можу брати» не врятує! Якщо не знайшли автора, використовувати у рекламі — заборонено! Навіть якщо вам здалося, що «картинка була у вільному доступі в інтернеті».
А тепер повернемось до «майже» — що можна робити безоплатно і без дозволу автора? Згідно зі Статтею 22 ЗУ «Про авторське право і суміжні права» від 01.12.2022 р. без дозволу суб’єктів авторського права і безоплатно, але із зазначенням імені автора і джерела запозичення, допускається створення на його основі таких творів: попурі, твору у жанрі пародії та карикатури. Мемчиків у переліку немає — це погані новини для SMM-ників, які люблять збільшувати охоплення дописів, створюючи меми на основі фільмів або серіалів. Оригінальна назва твору, оригінальний персонаж твору розглядаються як твір та охороняються відповідно до вищезгаданого Закону.
Але є виняток: дозволяється використання тих творів, що перейшли у суспільне надбання зі спливом 70 років після смерті автора.
Використання зображень людей у рекламі
Переконайтесь, що всі герої дали згоду на фільмування та використання матеріалів у рекламі.
Тут усе просто. Відповідно до статті 308 Цивільного кодексу України, фотографія, інші художні твори, на яких зображено фізичну особу, можуть бути публічно показані, відтворені, розповсюджені лише за згодою цієї особи, а в разі її смерті — за згодою її дітей, вдови (вдівця), батьків, братів та сестер. Стаття 8 ЗУ «Про рекламу» диктує наступне: у рекламі забороняється вміщувати зображення фізичної особи або використовувати її ім’я без письмової згоди цієї особи. Тож якщо ви рекламуєте подію у соціальних мережах, використовуючи фото або відеозвіт попередньої події, переконайтесь, що всі герої дали згоду на фільмування та використання матеріалів у рекламі.
Виходить, що PR та комунікації здорової людини неможливі без IP (intellectual property). Ваші права закінчуються там, де починаються права інших, — наша догма. Якщо ви не впевнені щодо будь-якого питання у сфері інтелектуальної власності — консультуйтесь заздалегідь зі спеціалістом та уникнете шейму, претензій та позову до суду.
Кавер: Image by sentavio on Freepik