Дослідження передріздвяних споживчих настроїв українців провела українська комунікаційна агенція Postmen. Агенція опитала 1166 громадян України, 45% чоловіків і 55% жінок в усіх регіонах, у всіх вікових групах, всіх типах населених пунктів і з різними рівнями доходів домогосподарств. Опитування проводилося методом Google-анкети, яка розповсюджувалась через Facebook та Instagram з 24 листопада по 12 грудня.
Характерно, що багато респондентів критикували саме рішення досліджувати передноворічні настрої, що показує, наскільки чутливою і неоднозначною є сама ідея святкування для багатьох українців під час війни в країні.
Ті, хто планує не лише святкувати, але й робити передноворічні подарунки, готові витратити на них в середньому 2190 грн.
Головний висновок дослідження — 34% українців стверджують, що не планують відзначати новорічні свята, а ті, хто планує не лише святкувати, але й робити передноворічні подарунки, готові витратити на них в середньому 2190 грн (~$60 USD) за курсом НБУ. У листопаді 2022 року ця цифра була ~$78 USD.
Менше витрачати на свята планує абсолютна більшість респондентів. Майже половина не планує витрачати більше 1000 грн або ~$25 USD і це зрозуміло, бо більше половини домогосподарств респондентів (55%) мають доходи нижче $500 USD на місяць або менше 20 тисяч грн.
Серед подарунків третє місце — за донатами!
Традиційно українці купують подарунки в останній момент — 70% в грудні. Основним подарунком будуть солодощі та дрібні сувеніри. Серед подарунків третє місце — за донатами! Порівнюючи з опитуванням 2020 року, на 4% зросла частка тих, хто взагалі не робить передноворічних подарунків.
Головними факторами вибору товару чи послуги залишаються ціна та якість. Важливі зміни відбулися у сприйнятті значимих дій брендів, які схиляють вибір споживачів на свою користь — так одними з головних цінностей, що впливають на вибір продукту, є підтримка армії, волонтерів, вихід з російського ринку та проукраїнська позиція.
Через війну стан економіки сильно погіршився, що не могло не вплинути на заощадження сімей. Саме тому для більшості споживачів ціна стає ключовим фактором. Адже майже у половини українців — 48%, заощадження зменшились, а у третина — 28% — взагалі їх нема.
Цікавим є показник того, що чим старші респонденти, тим вищим є показник відсутності заощаджень. 40% респондентів у пенсійному віці не мають заощаджень, і їм важко прогнозувати, на скільки взагалі вистачить їх фінансів.
Попри всі негаразди, зниження доходів та заощаджень, 66% українців планують відмічати свята. Серед них абсолютна більшість, 94% респондентів, планує святкувати вдома з близькими родичами.
Серед тих, хто планує святкувати не вдома — основним місцем є місто чи робоче місце. Пов’язано це в тому числі з тим, що українці почали більше працювати під час війни й менше відпочивати. Виокремити можна такі посади, як керівники та заступники підприємств — вони стали працювати вдвічі більше, 53%. У підприємців цей показник виріс на 6%, а у правоохоронних органів та військових — на 78%.
Знаходячись під постійним тиском новин з фронту та відключень електроенергії, більшість респондентів у принципі не говорить про відпочинок. Більше половини, 55%, відпочивають менше, ніж минулого року.
Головне, про що ми дізнались, — українці навіть цього року, попри особисті та загальні складнощі, вірять у ЗСУ, донатять та готові зустріти новий рік із надією на перемогу. Адже вона також здобувається нашою силою єдності: умінням бачити світле навіть у найтемніші часи і здатністю бути поруч та підтримувати одне одного.
Повне дослідження дивіться тут.