«Корабельна сосна», «ти же дєвочка». Фемвертайзинг як протидія сексизму
26 Июн 2020, 15:36

«Корабельна сосна», «ти же дєвочка». Фемвертайзинг як протидія сексизму

Нагадаємо, що MMR став медіапартнером подкасту «Тренди-Бренди» на радіо «Аристократи». Key points перших чотирьох подкастів можна переглянути тут, тут, тут і тут. Надя Перевізник, фахівчиня з комунікацій, керуюча партнерка агентства Hope&Partners, поспілкувалася з Анною Гуцол, засновницею FEMEN, консультанткою у громадсько-політичній сфері, та Анною Деда — колишньою активісткою, актрисою і ведучою.

Зазвичай про «жіночу тему» говорять напередодні 8 березня. Проте, якщо пригледітися уважніше до медіаполя, стає зрозуміло вона активна завжди.

Наприклад, зараз в Україні обговорюють, як наближені до першої особи держави називають жінок «баба да» і «корабельною сосною», Джоан Ролінг хейтять трансгендери за захист терміну «жінка», а експрезидентка Хорватії показує фак намаганням заборонити аборти.

Створіть ефективні PR стратегії разом з експертами Foundation Coffee Roasters, TWID, БФК Gulliver та ще понад 90 провідними брендами!

12 грудня на GET Business Festival дізнайтесь, як розробити ефективні PR-стратегії, підвищити впізнаваність бренду та залучити нових клієнтів через сучасний маркетинг і співпрацю з лідерами думок.

Забронювати участь

Феномен FEMEN: це міжнародний жіночий рух, заснований у 2008 році в Україні. Дівчата ввійшли в світову історію громадського активізму топлес-протестами на гострі соціальні тематики (дискримінація жінок, диктатура, корупіця) й використанням свого оголеного тіла як маніфесту. Незмінним атрибутом також став вінок. 

Фото 1: DAPD News Agency, Фото 2 та 3: надане FEMEN

На піку діяльності Рух мав представництва у 14-ти країнах світу, зараз головний офіс знаходиться у Парижі, активні представництва — в Іспанії, Швеції, Німеччині, Туреччині, Аргентині, США й Україні. Активістка Інна Шевченко входить в жіночу консультаційну раду при «Великій сімці» і стала образом для національної марки Франції.

Про FEMEN знято чотири документальні фільми (міжнародні режисери, копродакшн), написано шість книг на різних мовах. Образи активісток фемен (топлес у вінку) часто стали цитовані в поп-культурі — кліпи Майли Сайрус , серіал «Молодий Папа», фільм «Щоденник Бріджіт Джонс 3» і т.д.

У цьому подкасті ви дізнаєтеся про:

  • Як змінився образ жінки в комунікації брендів і серіальному контенті за 10 років
  • «Різкий перепад температур»: чому глобальні марки демонструють фемінітайзинг, а локальний рівень — сексизм з минулого століття?

Summary подкасту:

Коли ми починали свою діяльність дванадцять років тому, образ жінки в Україні був традиційним без варіантів. Мови не було про якісь сексистьські скандали, публічні челленджі типу #MeToo. Вийти на світовий рівень, підняти жіночу тему було складно. Саме тому ми використовували оголене тіло як маніфест. Але ми громадський рух — це було цікаво максимум медіа й вузькому колу активістів, для решти — дивацтво, часткого хейт. Широким масам жіноча тема почала позитивно заходити, коли за неї взявся Голівуд і виробники серіалів типу Netflix та НВО (на кшталт фільмів «Чудо-жінка», серіалів «Гра престолів», «Сповідь служниці» тощо). Певна, що наша робота також на це вплинула.
Анна Гуцол
засновниця FEMEN

Загалом підтрика глобальними брендами гендерної рівності — стійка тенденція, якій більше десятиліття. Стратегічні креативники знають такі легендарні компанії, як бодіпозитив DOVE Real Beauty, Always LikeAGirl, Libresse Blood normal, відзначені мільйонними переглядами, Канськими Левами та шквалом обговорень.

https://youtu.be/XpaOjMXyJGk

Зараз схожих кампаній сотні по всьому світу, включаючи кампанії топових брендів різних категорій. У професійних колах можна зустріти термін «фемвертайзинг» (female+advertising). Існує навіть конкурс Femvertising Awards.

Хоча і світові бренди теж періодично попадаються на сексизмі в рекламі. В Україні, особливо малий та середній бізнес, поки активно використовують стереотипи в стилі «ти же дєвочка / мати / берегиня / богиня» тощо. А подекуди відверто сексистське промо, яке показує жінку як о’бєкт, або підживлює вищезгадані кліше соціальних ролей.

скандальна кампанія київської пельменної

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Пельменный сексизм, luxury роба и XYU: cамые крупные коммуникационные скандалы 2019

Такий різкий перепад температур між позицією глобальних марок та локальних можна пояснити рівнем розвитку нашого суспільства у питаннях ліберальних, прогресивних поглядів.

Виходить, що сучасні дівчата і жінки бомбардуються різними меседжами з протилежними смислами.

Саме про таку проблему самоідентифікації жінок в інформаційному суспільстві говорить ролик «Будь леді» з Сінтією Ніксон (зірка серіалу «Секс і місто») для журналу Girl.Girl.Girl.

Складність «жіночої теми» у її багатогранності, адже вона включає різні аспекти життя — від самореалізації до домашнього насильства. Тому заголовок нашої програми, звісно, не може бути розкритим у масштабах різних світових ринків, враховуючи культурні коди, становище з використанням прав і свобод у різних регіонах.

Зараз працюю в українській рекламі як актриса. Зі свого досвіду можу сказати, що традиційний образ жінки тут залишається. Його зазвичай диктують замовники, який думають, що «піпл це хаває». Також «старі кадри» знімального процесу не бачили нічого поганого в тому, аби щипнути за сраку актрису. Але є позитивні зрушення — молоді знімальні колективи, режисери, креативники стають провідниками прогресивних тенденцій. Також у нашому серіальному контенті з’являються нетипові ролі жінки — вбивця, лиходійка. Правда, потім така героїня за сценарієм або погано закінчує, або розкаюється.
Анна Деда
актриса, ведуча, колишня активістка

Ми є свідками процесу, коли старі патріархальні цінності відходять, нові лише формуються і, відповідно, спостерігаємо складність перехідного періоду. У цілому глобальні та локальні бренди, які мають чітке позиціонування й прогресивну репутацію, підтримують жінок у їхньому прагненні рівноправ’я.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Образ женщины в рекламе: «скромное» прошлое и пошлое настоящее

Проте, якщо ваш бренд не визначився зі своєю позицією по цьому питанню, врахуйте, що тренд уже не нішево-феміністичний. Суспільство наелектризоване й варто двічі подумати навіть над дизайном листівки на 8 березня.

Також не попадайтеся в пастку «секс сейлс» й не робіть «геніальне» еротичне промо з жінкою та вашими підручними товарами — можете втрапити в репутаційну халепу.

Це, до речі, одна з причин, чому креатив «дорогий» і варто довіряти профі, які розуміються на тенденціях і суспільних настроях. Хоча це не гарантія, проте допоможе мінімізувати ризики.

Послухати п’ятий випуск подкасту «Тренди-Бренди» можна тут.

Расскажите друзьям про новость