В Україні триває кампанія «Медіаграмотність — це свобода», яку запустили Spinus Agency та Детектор Медіа. Вона має на меті привернути увагу до правил медіаграмотності, які допоможуть розпізнавати маніпуляції, захищатися від дипфейків, оманливих новин та дезінформації, а також обирати надійні джерела інформації.
Існує 7 правил медіаграмотності, які виконують роль фільтрів, через які можна пропустити будь-який фейк:
- Розрізняйте факти та думки
- Читайте якісні медіа
- Аналізуйте заголовки
- Не поширюйте неперевірену інформацію
- Пам’ятайте про приватність та безпеку
- Намагайтеся зберігати спокій
- Перевіряйте відео та фото
Ініціатори кампанії прагнуть довести, що критичне мислення — така сама базова навичка, як переходити дорогу на зелене світло, надівати шапку, коли холодно, чи мити руки перед їжею. Для цього був знятий соціальний ролик, який доводить, що читати новини з перевірених джерел має стати новою корисною звичкою.
Інший ролик розкриває ідею медіаграмотності через аналогію «ти є тим, що споживаєш», тому їж корисне, читай перевірене. Зрештою, критичне мислення ― це турбота про якість їжі для мозку.
Соціальні ролики транслюються на екранах ТРЦ Києва (Gulliver, ACADEM City, Dream Town), у поїздах «Інтерсіті” та на провідних телеканалах країни.
Лідери думок, журналісти, зірки телебачення і кіно, серед яких: телеведучий та режисер Євген Синельников, народний артист України Олексій Гнатковський, телеведуча Юлія Зорій, гурт «Друга Ріка», співак LAUD, шоумен Олександр Педан, актор і режисер Ахтем Сеїтаблаєв, журналістка і ведуча Олександра Гонтар, акторка Ірина Кудашова, журналістка і ведуча Дарія Кудімова, блогер Тато Лео та Елвіна (Саша Буша) та інші, підтримали ініціативу. У своїх соцмережах інфлюенсери розповідають, як аналізувати інформацію, розпізнавати фейки та дотримуватися інформаційної гігієни.