Яніна Ольховська, UKRSIBBANK: «Жіноче підприємництво в Україні стикнулося з безпрецедентними викликами»
01 Кві 2025, 12:48
PR

Яніна Ольховська, UKRSIBBANK: «Жіноче підприємництво в Україні стикнулося з безпрецедентними викликами»

В умовах повномасштабної війни український бізнес продовжує зростати та розвиватися, а жіноче підприємництво вчергове доводить, що фінансовий успіх не залежить від статі.

Яніна Ольховська, директорка з питань комунікацій корпоративної соціальної відповідальності та залученості UKRSIBBANK BNP Paribas Group, в інтерв’ю MMR розповіла, чому банк вирішив сфокусуватися на підтримці жіночого підприємництва, про досягнення програми «Women in business» та як змінюється роль жінок у бізнес-середовищі України.

Чому UKRSIBBANK вирішив сфокусуватися на підтримці жінок-підприємиць? Як ця програма відображає корпоративні цінності банку?

Як частина міжнародної фінансової Групи BNP Paribas UKRSIBBANK є активним промоутером сталого розвитку, учасником Мережі Глобального договору ООН в Україні і виступає за скорочення гендерної нерівності у бізнес-середовищі. Ще у 2019 році банк заснував програму підтримки жіночого підприємництва «Women in business» — «Жінки в бізнесі». При цьому банк дослідив як український ринок, так і досвід Групи для використання найкращих практик лідера сталого фінансування у Європі.

Нова економічна реальність: які тренди визначатимуть ринок у 2025 – досвід TERWIN, Arcelor Mittal, Kvertus, BRAVE1, Starlight media, ГК «Молочний альянс» та 40 провідних управлінців та державних діячів.

11 квітня на Business Wisdom Summit дізнайтеся, як розширювати партнерства, зміцнювати довіру до бренду та виходити на міжнародні ринки. Реальні стратегії та досвід компаній, які вже зробили цей крок.

Забронювати участь
Жіноче підприємництво сприяє економічному розвитку, зменшенню гендерного розриву та створенню нових робочих місць.
Яніна Ольховська
директорка з питань комунікацій корпоративної соціальної відповідальності та залученості UKRSIBBANK BNP Paribas Group

Банк сфокусувався на підтримці підприємиць, оскільки бачить у цьому як соціальну відповідальність, так і вагому інвестицію в майбутнє країни. Жіноче підприємництво сприяє економічному розвитку, зменшенню гендерного розриву та створенню нових робочих місць. В умовах війни саме жінки стали рушійною силою бізнесу, адже вони все більше беруть на себе відповідальність за власну справу та сім’ю.

Програма підтримки відповідає корпоративним цінностям UKRSIBBANK, адже банк прагне бути фінансовим партнером, який і надає доступ до банківських послуг і допомагає зростати та розвиватися. Зокрема, програма «Women in business» передбачає фінансову та менторську підтримку, навчальні воркшопи, гранти та спеціальні умови обслуговування підприємиць.

Які основні цілі програми «Women in business», і як ви вимірюєте її успіх?

Основними цілями програми є сприяння відкриттю бізнесу жінками, його масштабуванню та створенню рівних умов для ведення підприємницької діяльності. 

Програма «Women in business» зосереджена на таких напрямках:

  • інформаційна та консультаційна підтримка жінок підприємиць — серія навчальних та практичних семінарів та відео консультацій від експертів банку;
  • партнерство з бізнес-асоціаціями і жіночими спільнотами для підтримки, натхнення та мотивації розвитку;
  • створення спеціальної пропозиції в рамках банківського обслуговування для щоденних потреб у бізнесі;
  • створення нетворгінкової платформи для однодумців — жінок у бізнесі.

Розкажіть про найбільші досягнення програми за 6 років її існування. Як ви бачите вплив програми на розвиток бізнесу жінок в Україні?

Щороку все більше жінок долучаються до проєктів програми «Women in business». Ми радіємо, що маємо позитивні відгуки, зворотний зв’язок та подяки, як під час заходів, так і у соціальних мережах. Це надихає посилювати програму заради жінок у бізнесі. 

Маємо результати: 

  • 6 років програми «Women in business»;
  • 36 семінарів, 40 000 переглядів записів семінарів на YouTube;
  • 15 консультаційних відео;
  • 20+ партнерських проєктів для жінок;
  • 2 500 000 учасниць партнерських проєктів банку.
Ми радіємо, що маємо позитивні відгуки, зворотний зв’язок та подяки, як під час заходів, так і у соціальних мережах. Це надихає посилювати програму заради жінок у бізнесі. 
Яніна Ольховська
директорка з питань комунікацій корпоративної соціальної відповідальності та залученості UKRSIBBANK BNP Paribas Group

Одним із ключових досягнень стало проведення грантового конкурсу, у якому п’ять підприємиць отримали по 100 000 грн кожна для розвитку бізнесу. 

Як ви обираєте учасниць програми? Які критерії для надання грантів і менторської підтримки?

Наша програма доступна всім підприємицям, будь-хто може під’єднатися на онлайн-трансляції освітніх семінарів, скористатися продуктами та сервісами банку. А от щоби взяти участь у грантовому конкурсі, який ми вперше провели у 2024 році, підприємиці мали подати заявку та презентувати свій бізнес. Основними критеріями відбору були: інноваційність ідеї, потенціал розвитку бізнесу, стійкість моделі та соціальна значущість проєкту. Для грантової підтримки також важливо, щоб бізнес був офіційно зареєстрованим і мав чіткий план використання фінансування.

Далі експертне журі, до складу якого входили фахівці з фінансів, маркетингу та стратегічного управління, оцінювали проєкти. Минулого року підсумковий рейтинг формувався за сумою балів, виставлених членами журі, а 5 бізнес-проєктів із найвищими оцінками отримали гранти по 100 тис. грн кожна. Крім фінансової підтримки, програма передбачала навчальні воркшопи з бізнес-стратегій та фінансового планування.

Як гранти по 100 000 пʼятьом підприємицям, про які ви згадали, допомогли у розвитку їхнього бізнесу?

Ці кошти допомогли підприємицям масштабувати бізнес, оновити обладнання, розширити виробництво та вийти на нові ринки. Наприклад, Кривонос Вікторія з проєктом «Від городу до виделки». Це сімейний бізнес, що спеціалізується на вирощуванні овочів та їх переробці. З початком повномасштабного вторгнення родина перебралась з окупованих територій Донецької області на Полтавщину та продовжила свій бізнес. Грантові кошти підприємиця спрямувала на придбання техніки для оптимізації виробничих процесів.

Демченко Юлія з проєктом «Ноші-волокуші Ryatuvallnyk». Компанія виготовляє спеціальні ноші для транспортування поранених захисників та захисниць. Грантові кошти переможниця спрямувала на модернізацію виробничого обладнання та оновлення вебсайту для покращення операційних процесів.

Самарська Олена з проєктом Сімейне фермерське господарство «Микола». Господарство об’єднує фермерів Дніпропетровської області, які займаються виробництвом і переробкою козячого молока. На грантові кошти підприємиця придбала обладнання для екологічного збору молока.

Янковська Яна з проєктом «YANKOVSKA BRAND». Підприємиця з Рівного займається створенням автентичних предметів жіночого одягу вже 5 років. Кошти витратила на закупівлю матеріалів для нової колекції.

Кондратенко Наталія з проєктом Дитячий реабілітаційний центр Jo.Ha.Ku. Підприємиця має 5 реабілітаційних центрів у Києві, що надають допомогу дітям. Грант спрямувала на відкриття шостого центру для реабілітації дітей із травматичними ампутаціями, аутизмом, ПТСР та іншими порушеннями.

Як ви оцінюєте роль нетворкінгу в рамках програми? Які можливості він дає жінкам-підприємцям для розвитку бізнесу?

Нетворкінг є одним із ключових елементів програми «Women in business». Він не лише надає жінкам доступ до нових контактів, а й сприяє обміну досвідом, співпраці та народженню нових ідей. На заходах програми підприємиці можуть спілкуватися з колегами, експертами, фінансовими консультантами та потенційними партнерами, що розширює їхні можливості для зростання бізнесу.

Нетворкінг — це не просто спілкування, а стратегічний інструмент для зростання жіночого підприємництва в Україні.
Яніна Ольховська
директорка з питань комунікацій корпоративної соціальної відповідальності та залученості UKRSIBBANK BNP Paribas Group

Наприклад, у рамках програми організовуються семінари, воркшопи та консультації з експертами, які допомагають підприємицям отримати знання про фінансове планування, маркетинг і стратегію розвитку. Це дозволяє жінкам уникати типових помилок і швидше адаптуватися до змін у ринку. 

Нетворкінг — це не просто спілкування, а стратегічний інструмент для зростання жіночого підприємництва в Україні.

Як змінюється роль жінок у бізнес-середовищі України, і яку роль в цьому відіграють програми, схожі на вашу?

Жіноче підприємництво дає багато переваг для країни. Це зменшення гендерного розриву у бізнесі, економічне зростання країни, адже підприємиці створюють робочі місця, сплачують податки, сприяють розвитку громади. Їх залученість у бізнесі також сприяє підвищенню їх рівня життя, водночас сприяючи розвитку бізнес-середовища. 

Для прикладу, майже 155 тисяч нових фопів відкрили жінки за 10 місяців 2024 року за даними Єдиного державного реєстру. Частка жінок серед усіх новостворених ФОПів складає 61%. За даними Opendatabot, які вони опублікували на початку 2025 року, директорами нових компаній в Україні все частіше стають жінки. Найбільше таких компаній у прифронтових областях. Змінюються також і сфери бізнесів: так, за рік суттєво побільшало директорок IT-компаній, сільгоспсфери та будівельних бізнесів. Загалом наразі кожен третій український бізнес очолюють жінки.

У сфері ІТ, яка вважалась традиційно чоловічою, у нових компаній все частіше на чолі стають жінки: за рік нових компаній із директорками побільшало на 69%. На 25% побільшало очільниць бізнесу у сільськогосподарській сфері та на 17% — у компаніях, що займаються будівництвом.

Загалом, наразі жінки очолюють близько 449 тис. українських бізнесів — це майже кожна третя компанія. За даними Opendatabot, за три роки великої війни було відкрито понад 763 тисячі фопів. Частка підприємиць зросла з 40% до 61%. Найбільше нових справ відкрилось у столиці, на Дніпропетровщині та Львівщині.

Однією з причин такого росту є те, що жінки переймають бізнес з рук мобілізованих чоловіків-підприємців, беручи на себе відповідальність за розвиток справи. При цьому ми бачимо, як під час повномасштабної війни жіноче підприємництво в Україні стикнулося з безпрецедентними викликами, коли жінки засновують або розвивають власну справу в умовах логістичних, енергетичних, економічних викликів, загроз обстрілів і бомбардувань. Щоб подолати всі ці виклики, жінки у бізнесі потребують експертної та мотиваційної підтрикиі та наданні їм максимально зручних та вигідних умов щоденного банку.  

Під час повномасштабної війни жіноче підприємництво в Україні стикнулося з безпрецедентними викликами, коли жінки засновують або розвивають власну справу в умовах логістичних, енергетичних, економічних викликів, загроз обстрілів і бомбардувань.
Яніна Ольховська
директорка з питань комунікацій корпоративної соціальної відповідальності та залученості UKRSIBBANK BNP Paribas Group

Як бачите розвиток програми «Women in business» у майбутньому?

Програма «Women in business» активно розвивається, і в майбутньому ми плануємо ще більше посилити підтримку підприємиць через освітні та фінансові ініціативи. 

У 2025 році ми продовжимо проводити онлайн-семінари та воркшопи, де експертки ділитимуться практичними порадами з ведення бізнесу, управління кризами та фінансового планування. Плануємо також і грантовий конкурс. 

Чи вважаєте ви, що в Україні бізнеси занадто мало приділяють уваги соціальним проєктам, які націлені на підтримання жінок?

Підтримка жіночого підприємництва стає дедалі популярнішою серед українських компаній. Однак ще залишається багато роботи в напрямі гендерної рівності та доступу до фінансових ресурсів. Банк сподівається, що його ініціативи стануть прикладом для інших бізнесів.

Водночас ми спостерігаємо позитивну динаміку в цьому питанні. Усе більше компаній розуміють важливість підтримки жінок у бізнесі, але ще є значний простір для покращення. Світова практика демонструє, що збільшення залученості жінок у підприємництво має прямий вплив на ВВП країни.

UKRSIBBANK є одним із лідерів у підтримці жіночого бізнесу в Україні, і ця стратегія вже дає відчутні результати. Ми отримали нагороду «Підтримка жіночого підприємництва» на премії Banker Awards 2024, що підтверджує нашу ефективність у розвитку цього напряму.

Усе більше компаній розуміють важливість підтримки жінок у бізнесі, але ще є значний простір для покращення.
Яніна Ольховська
директорка з питань комунікацій корпоративної соціальної відповідальності та залученості UKRSIBBANK BNP Paribas Group

Чи плануєте ви схожі проєкти або, можливо, нові?

Особливо важливим для нас є сприяння доступу жінок до фінансових ресурсів. Ми розвиваємо програми підтримки для підприємиць, які включають гранти та консультаційну підтримку. Також підтримуємо партнерські проєкти, які дотичні до нашої мети та відповідають нашим цінностям.

Наприклад, конкурс «Створено жінками», який організовує ФТПП за підтримки банку, багато років сприяє розширенню партнерств серед жінок та створює нові можливості у сфері підприємництва.

Розкажіть друзям про новину