Все почалося з того, що перфоманс-маркетинг, який у нас у холдингу Razom Group вже певний час існував, як окремий напрямок, дозрів до того, щоб оформитись у повноцінну перфоманс-маркетинг агенцію із назвою More. Як це водиться у сучасному цифровому бізнесі — продукт уже запустився, а паралельно ми підійшли до питання розробки бренд-айдентики і логотипу як такого.
Ми мали затверджену назву і досить лімітований бюджет на логотип. Здавалося б, що могло піти не так?
Епізод 1: Людям тут не місце
Бюджет на логотип був, але в дуже розумних з точки зору запуску такого продукту рамках. Відповідно дизайн-бутики категорії «А» на ринку ми не розглядали. Тож перед нами відкрилося бурхливе море фрілансерів, а це зі свого боку робило результат співпраці таким собі котом у мішку. Бо якщо дизайнер не сидить у тебе в офісі на зарплаті, а десь там у Таїланді, Польщі, Іспанії (потрібне підкреслити), то твій фріланс-проект може стати подорожжю у світ нескінченних правок, експериментів, кольорових гам і невизначених термінів.
Ні, ми не хочемо отримати канцелінг від когорти фрілансерів, і деякі логотипи для агенцій холдингу зробили саме фриланс-дизайнери. Але це був не той випадок. Ми хотіли отримати результат швидко, недорого та якісно. А фріланс-ринок пропонував нам вибрати з цих трьох опцій лише дві. І без 100% гарантій.
Час був збирати всіх причетних на кол і шукати рішення, як потрапити і до розумних, і до красивих. Думки на колі крутилися, як срачі в інтернеті, коли всі дізналися, хто така Клавдія Петрівна. Ми — крута молода агенція, перфоманс-маркетинг, штучний інтелект, просунута команда… Стоп. Якщо вже ми юзаємо штучний інтелект на повну у прогнозах та аналітиці, то чому б не запропонувати йому створити нам логотип? А крутий арт-директор би це проконтролював, і буде топчик!
«Ідіть у дупу», — сказав крутий арт-директор, коли почув нашу геніальну ідею. «А якщо у вас раптом вийде гарний логотип, то що? Я маю визнати перед спільнотою, що ШІ може зробити нашу роботу дешевше і краще? Дякую, але я і так живу в будинку з “шахедного” боку міста. Навіщо мені ще одна можливість піти з цього світу завчасно?».
Вікно можливостей невпинно стискалося, і не тільки воно. «Добре, — подумали ми, — якщо ШІ у нас підрядник, то чому інший ШІ не може стати супервайзером?» Врешті-решт, це буде справедливо, а ще ми завжди хотіли побачити, як один ШІ в ролі клієнта кидається лайном на інших ШІ, які виступають у ролі креаторів. Отже, пазл склався: люди відпочивають, ШІ працює. Все, як мріяли фантасти.
Епізод 2: Покажи мені свою піраміду
Ми взяли піраміду бренду і згодували її ChatGPT. На десерт пригостили логотипами брендів-конкурентів. Далі ми попросили проаналізувати піраміду, логотипи конкурентів і, враховуючи це, надати рекомендації щодо розробки логотипів.
ChatGPT викотив список рекомендацій, які, варто віддати належне, аргументував не гірше середньостатистичного бренд-менеджера. Джаст лоджік — нафінг персонал, ю ноу. Отже, напрямок був зрозумілий, потрібно було лише знайти виконавців.
Епізод 3: Шоу трьох AI-сервісів — хто кого?
Ми не ускладнювали схему і попросили того ж ChatGPT пошукати нам підрядників. Серед них обрали трьох: Looka AI, Tailor Brands та Shopify. Для чистоти експерименту ми не гуглили ШІ-інструменти для створення логотипів окремо — все робилося руками ШІ.
Для картинки:
Отже, пройшло кілька днів, і в нас уже був новий план, підрядники, і ми досі не заплатили нікому ні копійки передплати. Клієнтська жаба тут мала розплакатись від щастя.
Ми почали бріфувати вищеназвані сервіси на роботу. Будемо чесними, на момент нашого експерименту у них не було кнопки «Зробити красиво». Спойлер: цієї кнопки немає досі.
Усі сервіси мали плюс-мінус однаковий інструментарій, який дозволяв задати напрям бізнесу, специфіку шрифтів, кольорову гаму, підбір маскотів та стилістику. Looka AI виглядав на тлі двох інших конкурентів трішки цікавішим і більш продуманим. Власне він і фокусується саме на дизайні та комплексних розробках — від лого, до сайту, з набором айдентики «під ключ». Створення логотипів в Shopify та Tailor Brands — це цікава реалізація для з точки зору глобальної e-commerce платформи, набору сервісів для підприємців, де розробка логотипу — одна із послуг. Була ще одна важлива умова — сервіси не брали нічого в грошовому еквіваленті до моменту остаточної купівлі логотипу. Фактично усі ШІ брали участь у безкоштовному тендері.
Ми використали всі вводні, які дав ChatGPT, а далі залишалося лише дивитися на результати. І це було складно — на наш More вилилося реальне море варіантів. Тут знову допоміг ChatGPT: пам’ятаючи свої рекомендації, він переглядав запропоновані варіанти та казав, який із них найбільше відповідає бренду.
Ось зразки «польоту фантазії»:
Десь за пару днів ми підійшли до фіналу: три ШІ-сервіси та три логотипи-фіналісти. ChatGPT обожнював жовтий та помаранчевий. Ми йому не заважали, бо ChatGPT посилався на піраміду бренду, яку ми йому згодували.
Епізод 4: Знову люди?
Наприкінці тижня ми мали фіналістів, і ChatGPT виніс свій вердикт — ось, кого він вважав переможцем.
Він навів свої аргументи, і вони мали сенс. Але директор агенції More вирішив пограти у клієнта. Йому сподобався один із проміжних варіантів, який не переміг у фіналі. І розвидіти його він уже не міг. «Хочу акулу, бо…» — це була доросла виважена клієнтська позиція.
Вибір людини:
ШІ мав би поставити шкіряного на місце, винісши інтелектуальний вирок, але… ми показали ChatGPT логотип з акулою і спитали, наскільки критично буде, якщо ми оберемо саме цей логотип. Ось що він сказав:
Відповідь ШІ: «Якщо ви готові зосередитися на креативності та преміальності, цей логотип може добре послужити вашому бренду».
Креативність і преміальність — на цьому й буде грати More, і директора агенції це повністю влаштовує.
Епізод 5: Не за всі гроші світу
Час був збирати каміння та фідбеки. Ми витратили тиждень. Могло бути й швидше, бо робочий варіант логотипу ми отримали вже на третій день, але хотілося пройти шлях до кінця. Ми витратили десь 2700 гривень на оплату послуг Looka AI, які заплатили по факту «виконаної роботи». І найголовніше — ми отримали результат, контролюючи всі етапи процесу і маючи те, від чого у кожного клієнта моментально настає оргазм — безлімітну кількість правок та коментарів.
Чи могла б людина розробити логотип краще і цікавіше? Могла б. Чи могла б людина зробити логотип абияк і завалити дедлайни? Теж могла б. Чи могла б людина назвати нас токсичними та скасувати співпрацю через кількість правок? Так, могла б. Варіантів було багато. Але яким би просунутим не був ШІ вибір, який шлях обрати, завжди залишається за людиною. Поки що. P.S. Жоден дизайнер у проекті не постраждав. Як і акула. У майбутньому вангуємо, що такий сервіс зі створення логотипів з’явиться для продавців на Rozetka та Prom. Хоча, як завжди, першим в Україні це має зробити Mono.