Мовчати сьогодні — комунікаційний моветон. Куди подівся старий піар і чому всіх дратує особистий бренд
21 Лют 2023, 15:17
PR

Мовчати сьогодні — комунікаційний моветон. Куди подівся старий піар і чому всіх дратує особистий бренд

Тренди в піар-просуванні бізнесу на 2023 рік

Насамперед це тренд на особистий брендинг. Рецесія спонукала підприємців інвестувати свої гроші в себе, бо це капітал, який за будь-яких обставин залишиться з ними й може стати фундаментом навіть для старту нової справи, пошуку інвестицій і партнерств.

Хоча власники бізнесів досі бояться говорити від свого імені, але ситуація змінюється: сильні особистості використовують голос свого особистого бренду, щоб запускати соціальні акції та збори коштів.

Наступний тренд — гучні соціальні проєкти від імені брендів. Рівень соціальної відповідальності бізнесу сильно виріс, і ті, хто раніше тихо допомагав армії, сьогодні отримали можливість говорити про це відкрито. Хоча власники бізнесів досі бояться говорити від свого імені, але ситуація змінюється: сильні особистості використовують голос свого особистого бренду, щоб запускати соціальні акції та збори коштів. Усі хочуть перемоги і бути до неї причетними. А мовчати сьогодні — комунікаційний моветон. 

Не кількість, а якість аудиторії. Бренди перестали гнатися за мільйонними підписниками, яких намагались нагнати гівами та розіграшами. Вони акумулюють біля себе трендсетерів, під яких підлаштовуються маси.

Гумор через меми — мій чи не найулюбленіший тренд. Більшість людей сприймає меми як жарти, але насамперед це інформація мовою аудиторії. Психологічний стан людей під час вторгнення дуже витягують саме меми, адже завдяки ним легко адаптувати складний контент. Першими їх почали активно використовувати лідери думок на кшталт Притули (зокрема, відомий мем «Цей день настав»), але бренди дуже швидко підхопили тенденцію, зокрема Укрпошта і Нова пошта, Rozetka, AТБ, чиї сммники розривають твіттер жартівливою бренд-комунікацією. 

Фокус на цінності й інвестування в бренди команди: за чим майбутнє брендингу

Насамперед бренди мають самоідентифікуватися. Це означає зробити особливий фокус на цінності й сенси, які артикулює бренд, і зрозуміти, для чого створили той чи інший продукт. Без ціннісної основи не буде лояльності аудиторії.

Крім того, фокус варто зробити на інвестування в особисті бренди команди, адже це:

  • Додаткова лідогенерація. Сутнісно це інвестування в нових мікроблогерів із різними характеристиками, які притягують до вашої компанії нову ЦА.
  • Розбудова ейчар-бренду. У випадку, якщо людина, у розвиток якої ви інвестували час і кошти, піде, її старт і далі буде асоціюватися з вашою компанією, а на її місце швидко прийде фахівець, який лояльний до вас як до керівника. 

Кожного разу, коли я озвучую власникам бізнесу ідею інвестування в ОБ (особистий бренд — Прим.ред.) команди, вони бояться, що інвестиції будуть даремними, якщо співробітник піде в іншу компанію. Але якщо у вас правильна стратегія і якісна привʼязка ОБ людини до бізнесу, то вона ще декілька років буде асоціюватись із вами, незалежно від того, куди піде і які проєкти буде запускати. Дубілета, наприклад, досі сприймають крізь призму Monobank попри те, що він тепер працює з Finmap.

Хейтити й довіряти: чому піар бренду тепер будують саме на конкретній особі 

Якщо мене погано обслужать у G.Bar, я буду писати Бородіній (співвласниця G.Bar, засновниця Oh My Look!, Lavla — Прим.ред.). Якщо підтримка Monobank не вирішить запит, то перша моя дія — сторіз із відміткою Гроховського (співзасновник Monobank — Прим.ред.). А якщо щось погано зробить (підставте потрібну компанію), кому мені писати? 

Питання не в конкретній особі, а в меседжі, який вона несе. Бізнес будується на людях, і вони хочуть бачити перед собою особистостей, яким можна довіряти. Тобто довіра зростатиме, коли в основі бренду є конкретний персонаж, бо людям треба когось хейтити у випадку невдачі, їм треба за кимось іти, щоб сформувати власну думку, і треба той, із ким можна поділитися враженням від продукту чи послуги.

Політика й шоубінес мігрували в бізнес: чому особистий бренд затінив піар

Враження, що всі тепер працюють лише з ОБ, може скластися через переповненість інфопростору цим терміном. Але насправді особистий бренд — просто один із інструментів піару. Уся політика та шоубізнес будуються на особистому бренді. Питання в тому, чому він став популярним серед підприємницького бізнесу. 

Якщо раніше можна було заплатити гроші та залучити зірку до комунікації бренду, щоб покращити продажі, то з часом стало зрозуміло, що краще ці кошти інвестувати в себе і стати зіркою свого бренду.

Насамперед це сталося через масову міграцію політики й шоубінесу в підприємництво. Якщо раніше можна було заплатити гроші та залучити зірку до комунікації бренду, щоб покращити продажі, то з часом стало зрозуміло, що краще ці кошти інвестувати в себе й стати зіркою свого бренду. Я виросла на рекламі «Першої приватної броварні», яку часто крутили на «1+1». Вона будувалася на родинній історії власника бізнесу й завжди закінчувалася словами «Я — Андрій Мацола…». 

Поодинокі люди в різних нішах завжди розвивали ОБ, але все ж через рядянське мислення та операційні завдання керівники переважно ставили у пріоритет бренд, а не особистість, і купували все, що можна було купити за гроші, щоб витрачати менше часу. Крім того, зважаючи на середовище 90-х, було небезпечно приʼязувати своє обличчя або прізвище до бізнесу. Але зі зміною ринкових порядків і зростанням ролі соцмереж ОБ перестав бути ризиком для бізнесу, а став щитом і додатковим каналом продажів, завдання якого тепер не стільки генерувати нових клієнтів, як впливати на лояльність уже знайомих із брендом. 

Який найпоширеніший міф про особистий бренд? 

Через засилля соцмереж може здатися, що ОБ будується лише в інстаграмі. Але варто не забувати про так звану сарафанку, яка, якщо вона добре прокачана, перших два-три роки може генерувати вам клієнтів і закривати всі потреби бізнесу саме завдяки тому, що вас добре знають і радять. Я спростила собі систему та виділила чотири етапи в побудові ОБ: 

  • Упаковка. Так зване «Хто Я?». Навчіться про себе говорити в одному реченні та закохувати в себе при знайомстві. 
  • Сарафанка
  • Соціальні мережі
  • Медійність (поява на ТБ, подкастах, згадки у ЗМІ).

Чому термін «особистий бренд» став таким заїджденим? 

Особистий бренд нині проходить усі етапи, які декілька років тому походив SMM. Нічого нового не скажу, особистий бренд — це ваш образ в очах людей. Однією зі складових ОБ є репутація, але не лише серед колег і клієнтів, а й серед команди, про що часто забувають керівники бізнесу. Це їхній мінус, адже саме команда часто запускає сарафанку, розповсюджуючи позитивні чи негативні плітки. 

Що таке сильний особистий бренд і хто його має в Україні?

Сильний особистий бренд — це мати вплив на свою аудиторію та вміти довести її до певної дії.

Сильний особистий бренд — це мати вплив на свою аудиторію та вміти довести її до певної дії. Одним із сильних особистих брендів сьогодні є Сергій Притула. Він змінив роль шоумена на благодійника, зберігши аудиторію, яка готова за ним іти, віддаючи від однієї гривні до колосальних сум.

Як затестити, чи є у вас особистий бренд?

Найпростіший спосіб — погуглити себе та компанію, але не всі ОБ на старті матимуть гугл-видачу. У такому разі можна скористатися спеціальним додатком, щоб перевірити, як вас підписують користувачі. Якщо ви підписані умовно «Вася піар» (на друге місце підставте будь-який рід діяльності) — ви на першій стадії свого ОБ, де ще не упакували себе та не змогли зрозуміти свій продукт й особливості своєї послуги. Якщо біля вашого імені стоїть бренд — вітаю, ви на правильному шляху й перебуваєте на етапі сарафанки.

Розкажіть друзям про новину