Повномасштабна війна глобально вплинула на виробництво контенту як в Україні, так і за кордоном. У цих умовах індустрія не лише шукає нові методи взаємодії, виходи на глобальний ринок, а й продовжує слідкувати за тенденціями та форматами, що зʼявляються.
Ольга Кіщенко, менеджерка відділу форматів 1+1 media, розповіла, які наслідки має повномасштабна війна рф в Україні для індустрії контенту, які формати залишаються популярними та перевіреними часом, а які — поступово згасають. Також Ольга поділилася думками про те, чи пронизаний світовий ринок темою війни в Україні та який контент потрібен українцям в нинішніх реаліях.
Нагадаємо, що, традиційно наприкінці року проходять найочікуваніші події для всіх виробників контенту — найвідоміший телеринок MIPCOM у Франції, аудіовізуальний MIA Market в Італії та інші. Цьогоріч на них також були представлені продукти українських медіакомпаній, серед яких 1+1 media.
Cвіт за межами України живе в постковідній реальності, а не у воєнній. Після тривалого карантину та носіння масок люди повертаються до вільного спілкування in-person. Але тривалий період самоізоляції та обмежень суттєво вплинув на контент, який тепер цікавий і пропонується глядачу.
Формати, що презентуються, здебільшого створені відповідно до потреб та вподобань глядача, що перебуває або нещодавно перебував на карантині, зумовленому COVID-19.
Для пересічного глядача топ форматів зводиться до вічних історій.
Для пересічного глядача топ форматів зводиться до вічних історій, таких як “The Voice”, “Dancing with the stars”, “Masterchef”, “Got Talent”, “The X Factor” і так далі. Зокрема, і більшість світових топових евергрінів, які майже всі були адаптовані в Україні та в різні періоди часу з’являлись на українських телеекранах, серед них — “Farmer wants a wife”, “The Great British Bake Off”, “Your Face Sounds Familiar”, “Fort Boyard», “Wife Swap” і т.і.
Можна ще згадати всім відомий “Survivor” (“Останній герой”), який мав би вийти цієї осені на телеканалі 1+1. Проте з початком повномасштабного вторгнення 1+1 почав спротив на інформаційному фронті та забезпечення мовлення в межах телемарафону «Єдині новини», а сама ж тема стала неактуальною. Адже кожен українець сьогодні — це вимушений Survivor, життя та побут якого змінилось докорінно. Виживати на тропічному острові без їжі, води та без улюбленої подушки більше не є для українця чимось екстремальним.
Останні кілька років простежується цікава тенденція — релончі великих масштабних форматів, що певний час не були на екранах, та створення різних спін-оффів до них. Повертаються в топи “Who wants to be a millionaire?”, “Big Brother”, “Dragon’s Dan” і т.д. А серед нових історій, які прориваються в топ, є “The Masked Singer”, “I Can See Your Voice”, а також “Game of Talents”, що був визнаний форматом 2021 року.
Потужні формати з довгою історією успіху втримують або ж наразі повертають лідерство на ринку, але є і новачки (хоч їх і небагато), які складають достойну конкуренцію «ваговикам».
Щодо трендів, то цьогоріч їх можна виділити біля 8-ми:
Зміщення акценту
Акценти у співочих форматах зміщуються з виконавця на сам твір та різноманіття варіантів його виконання — з’явилось більше шоу з караоке та про безпосередній процес створення пісні. А в танцювальних форматах – на кількість учасників, народність, непрофесійність та аматорство (The Nation’s Biggest Karaoke (Banijay Rights), Dancing With Myself (NBCUNIVERSAL), National Anthems (NBCUNIVERSAL).
Big entertainment shows
Великі телеканали можуть конкурувати зі стрімерами тільки за допомогою big entertainment shows, тому у списку великих проєктів суттєве поповнення, на відміну від попередніх років (The Musical Of Your Life (Be-Entertainment), What Should I Do? (Fremantle).
Спрощення завдань
У Game shows завдання спрощуються до мінімуму — щоб виграти гроші, потрібно відповісти лише на одне питання, зробити лише одну дію і т.і. (One Question (NBCUNIVERSAL), The 1% Club (BBC Studios).
Зниження градусу непристойності
Dating & relationships — побачення та стосунки, як і раніше, у топі тем. Але, порівнюючи з минулими роками, градус непристойності суттєво знизився.
З’явилась нова фішка — сучасним трендом є групові побачення, а не тет-а-тет, як було раніше. Якщо це не друзі, то учасники залучають до процесу пошуку другої половинки батьків, інших родичів і навіть своїх домашніх тварин (Dating With My Mates (BBC Studios), Pet Me Pick Me (FORMATEAST). Ще є цікава особливість постковідних часів — це розквіт еротичного жанру.
Вихід за межі комфорту
Реакцією на довгий період самоізоляції й обмеження свобод є поява такого тренду, як випробування себе на межі власних можливостей.
Виробники презентують цілий пул форматів, в яких учаснику пропонують вийти далеко за межі свого комфорту, а глядачу — побачити захопливі екстремальні випробування, не виходячи з власної вітальні .
Також помітним є те, що у все більшій кількості форматів випробування відбуваються в дикій природі (Beyond The Edge (PARAMOUNT GLOBAL CONTENT DISTRIBUTION ), Freeze The Fear With Wim Hof (BBC Studios).
Reality competition
Reality competition — виробники поглиблюють основну ідею перетворити хобі, інтереси, таланти на повноцінний формат, додаючи до них, як must have, ‘wow tv’ складову та жорсткіші/жорстокіші випробування (Blow Up (Banijay Rights), The Artist Colony (Media Ranch), The Bodyguard (NEWEN).
Переосмислення цінностей
Twists on modern lifestyles — роки самоізоляції та обмежень змусили глядача переосмислити цінності, вподобання, стосунки з людьми навколо.
Багато хто вирішив змінити своє життя — поміняти місце роботи, почати нову справу, опанувати нову професію, переїхати на нове місце, почати піклуватись про своє здоров’я, зайнятись спортом і т.і. Звідси і достатньо велика кількість нових форматів про зміну образу життя (Hire Me (BBC Studios), Send Nudes: Body Sos (Passion Distribution), My New Mystery Job (Red Arrow Studios International).
Інклюзивність
Основою для все більшої і більшої кількості форматів стає тема інклюзивності (The A Talks (CAN’T STOP MEDIA).
Деякі теми, що найбільше резонують з нами сьогодні, виявляються toо much для європейського глядача.
Якщо говорити про вітчизняний ринок, то дуже важко сказати, що нині потрібно українцям. Ми бачимо, що є запит на розважальний контент, адже люди втомились від постійного тиску зусібіч та хочуть, хоча б на деякий час, згадати, що таке нормальне життя і як це — жити без війни. Ми всі згуртувались сьогодні навколо спільної мети — Перемоги України. На жаль, але це очікувано, світовий ринок не багатий на пропозиції на цю тему. Вони рухаються в іншому напрямку, який для нас наразі та, на мою думку, у найближчому майбутньому, неактуальний. Саме час нам самим виходити на арену з власними розробками. Та є одна проблема, з якою ми зіштовхнулись, — деякі теми, що найбільше резонують з нами сьогодні, виявляються toо much для європейського глядача. Отже, будемо продовжувати шукати баланс.
Відверто кажучи, я зараз дивлюсь на всі формати іншими очима. Згадую формати, що ще минулої осені після Канн здавались вдалими для адаптації в Україні. А зараз це ніби в іншому житті було. Не думаю, що те, що з’явилося, може «зайти» нам після війни.