Перші кроки до власної справи: поради початківцям
02 Кві 2025, 15:49

Перші кроки до власної справи: поради початківцям

Сьогодні всі підприємці, які лише починають вести діяльність або давно працюють на ринку послуг, продажу товарів, в інших галузях, розуміють важливість своєчасної реєстрації бізнесу. Адже нелегальна діяльність – великий ризик штрафів, блокування банками рахунків, незахищеності під час співпраці з контрагентами та інколи навіть кримінальної відповідальності.

Більшості початківців рано думати про ТОВ чи реєстрацію юросіб, інших форм власності. Адже відкриття компанії (ТОВ), наприклад, потребує чималих вкладень коштів, збору великого пакету документів, розробки статуту, забезпечення чималих адмінвитрат на бухгалтера та ін.

Навіщо це все, якщо підприємець працює один? Надає послуги в сфері ІТ чи реклами, наприклад, або продає власні вироби, створює дизайнерські проєкти та ін. В такому випадку кращим вибором стане реєстрація ФОП.

Переваги вибору ФОП для початківців

Вибір ФОП як форми власності бізнесу характеризується такими особливостями:

  1. Максимально спрощене оформлення – достатньо мати паспорт і ІПН або КЕП для онлайн-реєстрації, заповнити заяву і все.
  2. Мінімальні адмінвитрати – вести бухгалтерію можна самостійно, працювати віддалено з дому.
  3. Легальна співпраця з клієнтами, партнерами, замовниками та ін. – на основі укладеного договору, з можливістю захистити свої права в разі їх порушення.
  4. Зарахування робочого стажу, фіскалізація доходу і можливість підтвердити походження коштів перед банком, ДПС.
  5. Лояльні ставки податків – в разі вибору спрощеної системи ФОП сплачуватиме невеликі кошти, а не 18% ПДФО і 5% військового збору, які змусить сплатити податкова в разі виявлення доходу.
  6. Доступ до грантів, кредитування та інших можливостей розвитку бізнесу, які надаються виключно зареєстрованим підприємцям.

Отже, оформлення діяльності дає багато важливих переваг. Але перед тим, як відкрити ФОП, потрібно все добре продумати, щоб потім в процесі роботи не виникало проблем і складнощів.

Питання, яким потрібно приділити увагу до оформлення

До подання заяви на реєстрацію важливо визначитися з системою оподаткування та КВЕДами. Режимів нарахування податків є два – загальний і спрощений. Загальна система передбачає значне навантаження на підприємця (загалом доведеться сплачувати до 45% з доходів), спрощена передбачає 4 групи, кожна зі своїми умовами.

На спрощеному режимі є певні обмеження для різних груп, але податки значно менші. І якщо правильно підібрати групу, що відповідала б особливостям підприємницької діяльності, можна сплачувати дуже лояльні суми зборів.

Отже, існує 4 групи для ФОП-«спрощенців»:

  • 1 – підходить для торгівлі з лотків, надавачів побутових послуг, які працюють самостійно й отримують порівняно невисокі доходи, передбачає сплату мінімальних сум фіксованих податків.
  • 2 – часто вибирають для торгівлі. Група дає змогу займатися різними видами діяльності, платити фіксовані суми податків, наймати не більше 10 осіб, має обмеження по співпраці.
  • 3 – ідеальна для надавачів послуг, не має обмежень щодо працівників і контрагентів, податки сплачуються як відсоток з прибутку.
  • 4 – можуть вибрати виключно сільгосптоваровиробники.

Щодо КВЕДів, то коди діяльності треба підбирати у точній відповідності до сфери, напрямку. Працювати можна лише за тими КВЕДами, що внесені в реєстр, тому вибирати треба уважно.

Подання заяви на реєстрацію ФОП

Заяву на реєстрацію ФОП можна подати особисто в ЦНАПі або онлайн на сайті «Дія». В ЦНАПі треба мати з собою ID-картку чи паспорт та ІПН, для входу в «Дію» – зареєструватись і авторизуватись зі своїм КЕП.

В заяву вносяться ключові дані про ФОП, вибрані параметри. Її потрібно направити реєстратору, а потім, після отримання сповіщення про успішне внесення даних в реєстр – забрати виписку з ЄДР. Якщо реєстрація була здійснена онлайн, виписка завантажується з відповідного розділу «Дії».

Після реєстрації варто подумати про організацію ведення бухгалтерії (адже звітність потрібно вести з перших днів), відкриття рахунку в банку, створення умов для роботи та успішного ведення бізнесу.

Розкажіть друзям про новину