Нові правила гри: як ШІ та сучасні технологічні рішення змінюють індустрію стримінгу
15 Січ 2024, 13:10

Нові правила гри: як ШІ та сучасні технологічні рішення змінюють індустрію стримінгу

У сучасному світі бізнесу та технологій ключовими стають не лише готові моделі, але й інновації, які підіймають компанії на новий рівень. Індустрія онлайн-телебачення (OTT) переживає період великих змін, а головними гравцями, які визначають нові правила гри, стають штучний інтелект (ШІ), розумні алгоритми персоналізації контенту та новітні підходи до розробки програмного забезпечення. Ці технологічні «новинки» трансформують спосіб, яким ми споживаємо відео та інші медійні ресурси, роблячи досвід перегляду індивідуалізованим, релевантним і зручним.

Про це та багато іншого розповідає Тимур Зайдуллін, який відповідає за розробку та впровадження інноваційних рішень і продукту Київстар ТБ, однієї з найбільших ОТТ-платформ України.

Навіть в умовах повномасштабної війни залишається актуальним стратегічне вдосконалення та розвиток новітніх технологій. За два роки команда Київстар ТБ, яка фокусується на розробці ОТТ-платформи, зросла фактично у 3,5 рази. Окрім супроводу ОТТ-платформи, з початку 2023 року ми зосередилися на технологіях штучного інтелекту. Наприклад, нещодавно ми розробили та зараз уже тестуємо рекомендаційний двигун — власне рішення, побудоване на алгоритмах ШІ.

Створіть ефективні PR стратегії разом з експертами Foundation Coffee Roasters, TWID, БФК Gulliver та ще понад 90 провідними брендами!

12 грудня на GET Business Festival дізнайтесь, як розробити ефективні PR-стратегії, підвищити впізнаваність бренду та залучити нових клієнтів через сучасний маркетинг і співпрацю з лідерами думок.

Забронювати участь
Без обміну досвідом розвиток індустрії складніший, якщо не неможливий.
Тимур Зайдуллін
керівник відділу розробки та впровадження продукту Київстар ТБ та інноваційних рішень

Тож, окрім супроводу платформи, маємо впроваджені рішення для зовнішнього ринку. Одне з них — це ОТТ-платформа KLIX для Малайзії та Індонезії, де мешкає майже 300 мільйонів людей. Ми надали замовнику повноцінне SaaS рішення. Цей кейс суттєво відрізняється від України, адже географічно там багато островів, і ШПД-інтернет або неможливий, або є занадто коштовним. Для розв’язання цієї проблеми ми розробили гібридний Set-top-box, який приймає 4G або 5G і при цьому роздає WiFi та надає можливість підключити зовнішні антени для прийому DVB-T2 ефіру для економії трафіку. Як і Київстар ТБ, платформа побудована на мікросервісній архітектурі та розгорнута в AWS (Amazon Web Services) — це світове хмарне рішення, яке використовують провідні компанії у всьому світі.

Також для замовника з Австралії нещодавно підготували Smart TV-платформу. Загалом для українських компаній з важливих напрямів розвитку сьогодні — надання рішень на іноземні ринки та обмін досвідом. Проєкти в Малайзії, Індонезії та Австралії стають прикладами того, як високотехнологічні рішення можуть успішно інтегруватися в різноманітних географічних умовах.

«Ідеальна» добірка контенту та оптимізована служба підтримки

Алгоритми в ШІ на ОТТ-платформах аналізують BigData — дані, які відомо про користувача, його дії на платформі, перегляд і вподобання, для створення індивідуалізованих рекомендацій. Таким чином користувачі отримують контент, який точно відповідає їхнім інтересам, роблячи процес вибору приємнішим і швидшим. У Київстар ТБ ШІ направлений саме на це та працює з нашою бібліотекою.

Для побудови рекомендацій ми використовуємо три ключових моделі: колаборативну, поведінкову та трендову.

  • Колаборативна модель передбачає те, що користувачам, які схожі за своїми преференціями, виводяться ті фільми, серіали та шоу, які вони ще не бачили.
  • Також застосовуємо поведінкову модель, де те, що робить користувач, впливає на те, що ми йому порекомендуємо. Наприклад, якщо ви дивитеся багато спортивних подій — вас цікавить спорт.
  • І третя модель — модель тренду. Зараз у нас період різдвяних і новорічних свят, відповідно, в топі зʼявляється тематичний контент.

Коли ми змішуємо ці три моделі в певній конфігурації, людина отримує картинку, яку вона може (та хоче) подивитися. Це не ноу-хау, адже такі алгоритми та моделі використовують усі провідні стримінг-сервіси. Однак головний виклик технології полягає в точності рекомендацій перших 5-10 контент-пропозицій. Згідно з нашою BigData та якісними опитуваннями, деякі користувачі витрачають по 30-40 хвилин, намагаючись підібрати собі фільм або серіал на вечір. Тобто якщо користувач додав в обране або подивився щось із перших рекомендацій, алгоритми відпрацювали на п’ятірку. Існують чимало факторів, які вказують на ті чи інші вподобання, наприклад, якщо користувач підвищив гучність на контенті, є висока ймовірність, що він йому цікавіший.

Упродовж мінімум трьох років ми плануємо працювати над максимально точною персоналізацією контенту. Будемо тренувати власну LLM (велику мовну модель). Наприклад, це винятково працює на Netflix: якщо в пошуку на платформі немає конкретного продукту, який запрошує користувач, вона покаже контент, який схожий за змістом або жанром.

Крім рекомендацій ШІ можна використовувати й для оптимізації комунікації з користувачем. Ми впевнені, що весь ринок почне запроваджувати схожі рішення вже зараз. Наприклад, попередньо натренований Chat GPT може вести початкову комунікацію з клієнтом, намагаючись вирішити та запропонувати розвʼязання проблеми. Якщо після 4-5 запитань бот не зміг допомогти, на звʼязок виходить оператор.

Про прорив у розробці для Smart TV
Зручність споживання контенту полягає й в якості застосунка, яким клієнт користується.
Тимур Зайдуллін
керівник відділу розробки та впровадження продукту Київстар ТБ та інноваційних рішень

У 2023 році в нас є прорив по розробці на Smart TV (сучасних телевізорах). Від Java Script на смарт-телевізорах ми переписали додатки на Type Script і вже запроваджуємо PReact. Це рішення дозволило запровадити анімації на Smart TV. Складність полягає в тому, що телевізори хоч коштують немало, але їхнє «залізо» вкрай слабке в порівнянні з дешевшими Android STB, та зробити на них анімацію — це той ще виклик. Нам вдалося це реалізувати, а в налаштуваннях для слабших телевізорів зробили відключення анімації. Наступного року у планах вийти на дві платформи, де нас немає в Україні, — це PlayStation і Xbox.

Хакерські атаки та тренди серед ОТТ

Остання хвиля хакерських атак на бізнес-структури завдає непередбачених викликів. Нещодавно материнська компанія Київстар стикнулася з потужною атакою на систему, але стримінг Київстар ТБ продовжив працювати. На сьогодні Київстар повністю відновив свої сервіси та послуги, а ми як партнер долучились до програми компенсацій: запровадили розширений доступ до телеканалів, а також скасували абонплату за сервіс у січні.

За технологічністю та інноваційністю стоїть майбутнє.
Тимур Зайдуллін
керівник відділу розробки та впровадження продукту Київстар ТБ та інноваційних рішень

За нашими прогнозами, ​​​​ОТТ-рішення на себе забере не менше, ніж половину всього ТВ-ринку України. Буде розвиватися тренд фаст-каналів (готових тематичних добірок відеоконтенту), які містять рекламу. Українські користувачі будуть мати дві та більше підписок на одне домогосподарство. Технологічно в ОТТ будуть процвітати ті, хто працюють у хмарі, що є дуже дорогим рішенням, але дозволяє швидко масштабуватися й загалом бути мобільним.

І ще один тренд — усі будуть боротися за впровадження ШІ чи то в підтримці, чи то у створенні аудіовізуального та текстового контенту. Адже без цієї технології вже не можна уявити майбутнє.

Розкажіть друзям про новину