Використання ШІ конкретно в Україні часто асоціюється з тим періодом, коли почав функціонувати ChatGPT і громадяни пішли тестувати інструмент на знання української історії. Для багатьох ШІ так і залишився чимось фоновим і несерйозним, натомість тисячі фахівців використовують його для полегшення рутинної роботи та підвищення продуктивності.
За даними дослідження Mailchimp у 2023 році, 88% маркетологів вважають, що саме ШІ-технології потрібні їм для масштабування та автоматизації процесів, а отже, залучення більшої кількості клієнтів. Разом із тим в тому ж дослідженні помітили, що найбільший виклик для маркетологів і представників малого та середнього бізнесу щодо створення контенту — це брак часу, даних, досвіду або інструментів, необхідних для створення персоналізованого контенту, не кажучи вже про його аналіз.
Дійсно, на тлі розповсюдження ШІ більше не чіпляють фантастичні картинки з шестипалими героями, тексти з клішованими фразами та відео з однаковими сюжетами. Ба більше, такі креативи часто класифікують як примітивні та неякісні, і вся ця зневага транслюється на того, хто щось подібне використовує у своїх комунікаціях. Тому для мільйонів маркетологів по всьому світу залишається актуальним запитання: як ефективно використовувати ШІ без втрати власного стилю?
Дар’я Щедріна, Head of PR агенції Hoshva PR&DGTL, поділилася ідеями, як зберігати індивідуальність та авторський стиль в часи, коли конкурентом людському генію виступає штучний інтелект.
Як не втратити автентичність, використовуючи ШІ
Інструменти штучного інтелекту мають чимало переваг. Наприклад, наша команда назвала такі причини любити його всім серцем:
- надихає на ідеї;
- дозволяє за лічені хвилини зробити найнереальніший креатив;
- аналізує тренди й пропонує те, що має найбільший відгук аудиторії;
- дає змогу швидко виокремити з великого масиву тексту основні думки;
- допомагає уникнути будь-яких юридичних ризиків щодо авторських прав.
Але разом з усіма перевагами зʼявився й великий мінус — шаблонність. Це стосується як віжуалів, відео, так і текстів.
Нерідко в комунікаційному середовищі можна натрапити на тексти, які нібито й гарно сформульовані, написані без помилок, проте вони занадто сухі і «неживі». Так буває, коли людина, яка їх створила, не підключала своєї людяності, а скористалася лише послугами ШІ.
Уявіть, що вам дали бриф і завдання написати текст чітко за ним, не відступаючи ні на крок і не додаючи жодної емоції. До кого буде претензія, коли в результаті текст вийде занадто прісним? Звісно, до того, хто таке завдання поставив. Приблизно та сама ситуація з використанням штучного інтелекту: він виконає все чітко за вашими вимогами, проте «оживити» текст емоціями ви повинні самостійно.
Ми найчастіше звертаємося до ШІ, щоб згенерувати структуру та основні тези, з яких надалі вже розкручуємо повноцінний якісний текст. Крім того, що ШІ за лічені хвилини може назбирати надихаючу інформацію, він також допомагає позбутися так званого страху білого аркуша.
Працюючи зі штучним інтелектом, я виокремила кілька лайфхаків, завдяки яким можна делегувати йому невелику частину завдань при написанні текстів та створенні віжуалів.
- ШІ може бути корисним при написанні невеликих текстів: новинних заміток, релізів, пресанонсів. Але те, що нагенерить вам інтелект штучний, обовʼязково опрацюйте своїм людським. Інакше діла не буде. Памʼятайте, що ШІ має надихати, а не виконувати всю роботу за вас. Тексти для соцмереж — окрема історія. Хоча найчастіше це короткий формат, в ньому має бути більше креативу та краще відчуватися tone of voice вашої компанії чи бренду. Тож цю роботу, безумовно, варто віддати копірайтеру.
- Якщо пишете текст більшого розміру, то ШІ буде корисним для побудови структури. Коли хочете покладатися більше на технологічний розум у написанні — розбивайте тексти на блоки й опрацьовуйте кожен окремо.
- Обовʼязково робіть фактчекінг будь-якої інформації, яку надає ШІ. Якщо вона є принаймні на одному надійному ресурсі — її можна брати. Це актуально для будь-якої інформації, яку використовуєте у своєму тексті, навіть якщо ви знайшли її самостійно.
- Формулюйте запит до ШІ максимально детально. Напишіть завдання та додайте подробиць: яка мета цього матеріалу, де він публікуватиметься, хто його ЦА та який tone of voice має бути. Також можете додавати уривки текстів з інформацією, яку хочете використати, або матеріали, які передували вашому тексту, щоб штучний інтелект опрацював якомога більше вихідних даних. Ви будете вражені, наскільки ШІ може бути корисним.
- Що стосується віжуалів, то, як на мене, ШІ більше підходить для фантазійних сюжетів або коли йдеться про технологічність. Чи для формату мемів, де можна обіграти однаковість картинок. Релізи та новини краще ілюструвати готовими фотографіями без флеру штучності. Якщо все-таки хочеться використати ШІ для ілюстрацій, спробуйте створити коротке відео — це більш ресурсозатратно, а отже, вже потенційно краще сприйматиметься аудиторією.
- Не уникайте можливості запитати поради штучного інтелекту. Прямо спитайте, коли краще розсилати реліз або у якому форматі якнайліпше запросити людей на вашу подію. У технологій точно є варіант, перевірений досвідом.
Щоб запобігти шаблонності та зберегти індивідуальність, можна, звісно, повернутися до традиційного створення контенту тільки своїм інтелектом і талантом. Але великий виклик полягає в тому, що при цьому потрібно встигати за шаленим темпом сучасного інфополя. Тож найбільш ефективним є варіант міксувати швидкість ШІ та людську креативність.
Не тільки ШІ: де шукати натхнення
Штучний інтелект чудово надихає на різні ідеї та аналізує тренди, допоможе накидати канву тексту або ескіз майбутнього віжуалу. Але тонкий гумор, емоції, життєвий досвід, інтуїція та художній талант — це те, що властиво лише людині. І саме це допомагає встановити зв’язок між контентом і його аудиторією.
Тут, на жаль, маємо глобальну проблему, яку в одному зі своїх дописів чітко визначила польська письменниця Йоанна Мацієвська: «А знаєте, що є найбільшою проблемою у просуванні ШІ? Хибний напрям. Я хочу, щоб ШІ забирав на себе такі речі, як прання чи миття посуду, тож у мене зʼявиться час на творчість і письменництво. Я не хочу, щоб ШІ займався творчістю та письменництвом замість мене, поки я буду прати чи мити посуд».
Дійсно, ми всі аж занадто захопилися швидкістю, з якою працює ШІ, і ненавмисне передали йому завдання, які насправді воліли б виконувати самі. Тож варто зробити кілька впевнених кроків назад і дійти до тієї точки, де ми шукаємо натхнення в навколишньому світі: досліджуємо попередні приклади, дивимося кейси переможців творчих конкурсів чи чекаємо на неймовірну ідею, стоячи під душем. А технологіям віддати більш рутинну роботу.
Щоб досягти цього, рекомендую чітко визначити, для яких завдань ви використовуєте ШІ. Це може бути пошук ідей чи структуризація інформації або щось ще, що не стосується творчого процесу. При цьому уважно переглядайте свої креативи, щоб визначити, чи відповідають вони вашому власному стилю. Чи можна подивитися на текст/віжуал і сказати: «О, одразу можна впізнати стиль N»? І не забувайте тренувати надивленість та шукайте цікаві кейси поза межами платформ ШІ.
Нам дійсно пощастило мати інструмент, який майстерно й швидко виконує рутинні завдання та залишає нам більше простору для творчості. Але варто контролювати цю продуктивність, щоб час, що звільнився, ми не заповнювали розв’язанням ще більшої кількості задач.
Автентичність стає преміальною рисою. Автори, які можуть збагачувати свій контент унікальним досвідом, гумором, емоційністю, будуть дійсно вирізнятися на тлі шаблонного контенту, створеного ШІ. Але щоб зберігати високу продуктивність, зробити ШІ своїм другом та помічником — консультуйтеся з ним, просіть про дрібні послуги, разом обговорюйте створений вами контент. Погодьтеся, якби ви найняли собі на допомогу особистого асистента, навряд чи це могло б якось погіршити вашу креативність. Тож не віддавайте штучному інтелекту більше завдань, ніж ви б делегували своєму помічникові.