GfK Ukraine визначила лідерів ринку банківських послуг
Банківські послуги в Україні стають більш популярними
В України зростає частка користувачів фінансових послуг: у другому півріччі 2006 року 74% мешканців міст мали ділові стосунки хоча б з одним з банків (у порівнянні з 71% у першому півріччі 2006 року). Лідерами за кількістю клієнтів на ринку фізичних осіб залишаються «Ощадбанк» (35% опитаних), «Приватбанк» (23%) і «Аваль»* (14%). Про це свідчать результати восьмої хвилі регулярного дослідження ринку банківських послуг для фізичних осіб, проведеного компанією GfK Ukraine у другому півріччі 2006 року.
Трійка лідерів залишається без змін
У другому півріччі 2006 року лідерами за рівнем знання залишалися «Аваль», «Ощадбанк» і «Приватбанк». «Аваль» вперше за весь період спостережень зрівнявся за рівнем знання з підказкою з «Ощадбанком» (цей показник для банків становить 88%). Спонтанне знання цих банків не змінилося (62% для «Аваля», 59% для «Ощадбанку»). Рівень знання «Приватбанку», як спонтанного, так і з підказкою, в другій половині 2006 року продовжував зростати. За рівнем знання без підказки банк вийшов на перше місце (64% респондентів у порівнянні з 61% у першому півріччі 2006 року). Помітно зріс рівень знання банку «Надра», який обігнав «Укрсоцбанк» за рівнем знання з підказкою та посів 4-те місце серед усіх банків (60% респондентів назвали банк з підказкою). Спонтанне знання «Надра» також зросло на 4 п.п., з 22% до 26%.
Найбільша кількість населення (35% від усіх опитаних) є клієнтами
«Ощадбанку». На другому місці — «Приватбанк», кількість клієнтів якого в другій половину 2006 року продовжувала збільшуватись, і становила 23% від опитаних. «Аваль» має 14% клієнтів. «Приватбанк» залишився лідером за показником чистого набуття клієнтів**: за останні 12 місяців близько 7% респондентів розпочали користуватися послугами цього банку. На другому місці — «Аваль», з яким за останні 12 місяців співпрацю розпочали близько 4% респондентів. За показником привабливості (для не-клієнтів банку) лідирують «Аваль» та «Приватбанк», незважаючи на те, що частка респондентів, які вважають ці банки потенційними, тобто чиїми послугами хотіли б скористатись, дещо знизилась в порівнянні з першим півріччям 2006 року, і становить 9,5% для «Авалю» і 7,6% для «Приватбанку». Другу хвилю підряд падає потенціал «Ощадбанку» та «Укрсоцбанку». На кінець 2006 року він становив 1,9% для кожного банку (у порівнянні з 2,6% у першій половині 2006 року).
Використання банківських послуг
Здійснення платежів (75% опитаних), поточний рахунок (включно з картковим) (45%) та пластикова картка (38%) є найбільш поширеними в Україні банківськими послугами. Користування поточних рахунків зросло з 41% у першому півріччі 2006 року до 45% у другому півріччі 2006 року. Це зростання відбулося в основному за рахунок відкриття карткових рахунків. Користування пластиковими картками зросло у відповідні періоди з 35% до 38%. Протягом другої половини 2006 року зростала частка тих, хто використовував свою пластикову картку для оплати товарів (22% власників пластикових карток у порівнянні з 19% півроку тому). Найактивніше використовували пластикову картку для сплати за товари та послуги респонденти у віці 20-39 років.
Помітно зросли наміри щодо використання практично всіх банківських послуг
Загалом біля 20% респондентів планують скористатися новими банківськими послугами в найближчі 12 місяців (півроку тому таких було 16%). Найчастіше опитані планують скористатися кредитом на придбання побутових товарів (7% в порівнянні з 5% півроку тому). В той же час скоротилась частка тих, хто планує скористатись кредитом для придбання автомобіля (з 3% до 1%) та кредитом для придбання нерухомості (з 2% до 1%).
Чинники задоволеності банком та припинення співпраці
Щодо характеристик, які впливають на рівень задоволеності банком, то в другій половині 2006 року значно зросла важливість часу, витраченого на банківські операції (загалом 39% впливу, визначеного за допомогою регресійної моделі). На другому місці за рівнем важливості — привітність та ввічливість персоналу банку (19%). На третьому місці — вартість послуг банку (14%). Протягом цього періоду продовжувала збільшуватися частка тих, хто припинив співпрацю з банком через низьку якість обслуговування — її назвали 22% респондентів, які припинили співпрацю з банком (у порівнянні з 15% півроку тому). Також помітно збільшилася — з 8% до 19% — частка тих, хто припинив співпрацю через втрату довіри до банку.
* Опитування проводилося до і під час ребрендингу, респонденти відповідали на питання щодо знання бренду «Аваль».
** Респондентам ставили два запитання, щоб з'ясувати — чи стали вони клієнтом або припинили співпрацю з якимось банком за останні 12 місяців. Показник чистого набуття клієнтів визначено як кількість тих, хто став клієнтом, мінус кількість тих, що припинили співпрацю через незадоволеність банком.
Восьма хвиля регулярного дослідження ринку банківських послуг для фізичних осіб спирається на дані особистого опитування 4911 осіб. Вибірка є репрезентативною для населення України, яке мешкає у містах із населенням понад 50 тисяч чоловік, за статтю, віком, областю проживання та розміром міста. В опитуванні брали участь особи віком старше 18 років. Опитування проведене у два етапи з 3 липня по 4 серпня та з 2 жовтня по 10 листопада 2006 року. GfK Ukraine проводить регулярне дослідження ринку банківських послуг за єдиною методикою з 2003 року. GfK Ukraine — українська дослідницька компанія, яка пропонує повний перелік послуг з опитувань та досліджень ринків в Україні, Молдові та Бєларусі. GfK Ukraine входить до міжнародної дослідницької мережі GfK Group — четвертої за розмірами дослідницької групи в світі. GfK Group об'єднує більше 130 компаній у 70 країнах світу.