З нагоди 30-річчя незалежності України продовжуємо спецпроєкт MMR. У першому лонгріді разом із топовими експертами ми розбиралися, чи зробила Україна квантовий стрибок у розвитку маркетингу, креативу та комунікацій. А зараз публікуємо думки фахівців про те, які галузеві проєкти однозначно повинні увійти в історію нашої незалежної держави. Також ми виділили три знакових кейси.
Назвіть галузеві проєкти (рекламні та комунікаційні кампанії, івенти і т.і.), які однозначно повинні увійти в історію незалежної України?
- Виборчі технології, вперше застосовані на виборах мера Києва 2006 і 2008 років штабом Леоніда Черновецького: «молода команда», модель роботи з дорученнями виборців, багаторівневий політичний маркетинг ( «бабусі» — уповноважені по домівках, відповідальні за мікрорайон і район з числа членів «молодої команди»), система мотивації виборців («гречка» — продуктові набори, муніципальні надбавки пенсіонерам, людям з інвалідністю, лікарям і вчителям, «Картка киянина»).
- Євро-2012 — боротьба за право провести турнір в Україні та окремих містах в практичній (будівництво інфраструктури турніру) і комунікаційної площинах. Україні могли дістатися тільки 2 приймаючі міста з 8, але ми отримали 4.
Якщо ми будемо обирати кейси, які увійдуть в історію України, досить пройтися по переможцям премії Еффі, і ми отримаємо зріз того, що дійсно впливає на українське суспільство або, як мінімум, на українських експертів маркетингу.
Але якщо за рівень значущості брати українські роботи, які використовуються як референс в світових кампаніях, по-моєму, можна похвалитися тільки одним прикладом — маркетинговою кампанією президента Зеленського. Це українська історія, яка дійсно вразила весь світ.
- Передвиборча кампанія Зеленського
- Форум «Україна 30» — принаймні перші івенти
- Президентські дебати на стадіоні
- Організація Євро-2012 в Україні
- Кампанія Ukraine Now — як перша в історії України кампанія з міжнародного брендингу країни
- Євробачення 2017, Celebrate diversity
У креативної сфері нам однозначно є чим пишатися, всього і не перерахувати. З чудових проєктів хочу відзначити масштабну національну кампанію і створену на базі цього інституцію Ukraine NOW. Це круто, починаючи від айдентики і самої концепції аж до безлічі реалізованих проєктів в рамках цієї ідеї.
Не можна не згадати Atlas Weekend, що стрімко розвівається, він по праву завойовує лідуючі позиції серед найбільш топових музичних фестів Європи. І щороку організатори не перестають нас приємно дивувати.
Також варто зазначити феномен — маркетинг, який прийшов в державний сектор, наприклад, тотальний ребрендинг таких гігантів, як Укрпошта, коли в компанії просто почав звучати термін »client service» — це дорогого коштує.
Київстар побудувала найбільшу 4G мережу в Україні. У 2018 році Україна отримала зв’язок стандарту 4G. Для того, щоб в усіх мобільних операторів були рівні можливості розвивати швидкісний мобільний інтернет, компанія добровільно передала державі частину радіочастот діапазону 1800 МГц і 900 МГц, які були перерозподілені між іншими мобільними операторами.
Сьогодні телеком-ринок переживає чергову трансформацію. Завдяки розвитку 4G на перший план для Київстар виходять цифровізація B2C і B2B сегментів, Big Data, Cloud-технології, Open API, e-Health, Online-TV. Київстар першою надала українцям багато телекомунікаційних послуг (від SMS до 4G), що дозволили підвищити якість життя і діджиталізувати країну.
- Ребрендинг Comfy 2018 року
- Позиціонування Monobank
- Маркетинг Сільпо з 2017 року
- Позиціонування ПриватБанк 2019 року
- SMM і комунікації Планети Кіно
- «Голос води» від Моршинської
- Все, що робить Ковальська з 2021 року
Так як я переконана, що в будь-якій сфері головне — люди — почну з освітніх проєктів, які вплинули на популяризацію галузі. Класний проєкт KAMA, де створилася унікальна креативна тусовка; LABA, у якій трохи інший фокус і своя цільова аудиторія; онлайн-курс «Папа бренду», який просто підірвав інтернет, коли Андрій Федоров виклав його безкоштовно в мережу; свій курс зробив і Павло Вржещ — персональний коучинг в промислових масштабах. У MEGOGO ми також із задоволенням підтримуємо освітні проєкти.
Окремо хочу виділити проєкти, які побудовані навколо великих і правильних ідей. До таких належить мультимедійна виставка «Чорнобиль. Подорож», реалізована Gres Todorchuk, присвячена 35-річчю Чорнобильської катастрофи. Цей знаковий для нашої країни проєкт об’єднав державу і бізнес, сотні людей і десятки брендів.
З 30 років незалежності я у рекламі 16 років. Бачила багато класних, незабутніх робіт. Але і багато трешу.
Рекламна кампанія «Бонжур» як символ 2000-х. Папіки і «тьолки», мускулисті альфонси і дорослі дами. Вічна невгамована жага визнання, причетності і обраності. І все це упаковано в біомасу з простих вуглеводів і таку ж примітивну, як бізе з духовки домогосподарки, рекламу.
Ще одна серія, яку мало хто вже пам’ятає, але діалоги, на мій погляд, шедевральні. Ролики креативного бюро Цукор для вермуту Тріно Б’янко.
Роботи для дитячого кетчупу «Чумак». Фразочку «От зараз хтось заробить» я вимовляю в діалогах — ні, не з сином, з чоловіком.
Я б віддала свій голос за кампанію Чернігівське «Народжене в Україні», яка йшла в 2011-2012 рр. Бренд говорив про національну ідентичність до того, як це стало мейнстрімом.
Також вважаю, що в історію повинні увійти ініціатива Gres Todorchuk і Нової пошти «Марафон для всіх» — це був дуже добрий, красивий проєкт — та соціально значуща ініціатива і комунікація Saatchi & Saatchi для KyivPride, яка розвиває цінність кожної особистості і рівні права для всіх.
Ми в Україні ще надто мало займаємося рекламою за світовими масштабами, тому ще рано підводити якісь підсумки. Потрібно озиратися не в минуле, а працювати так, щоб сьогоднішні проєкти увійшли в історію, і ми згадали про них років через 10.
А зараз підсумуємо думки експертів щодо найкращих галузевих проєктів, що залишаться в історії незалежної України. Ми виділили топ-3 знакових кейси, згадані нашими фахівцями.