Що таке Patreon
Patreon — це майданчик, на якому автори різноманітного контенту (відео, фото, музики, текстів) можуть поширювати свої роботи за платною підпискою або надавати додатковий контент для своїх передплатників, котрих називають патронами.
Сервіс пропонує патронам підписатися за певну ціну (від долара до кількох сотень доларів на місяць) на сторінку виробника контенту, щоб отримувати бонуси від креейтора: це може бути ранній доступ до ще не виданого публічно матеріалу, ексклюзивний контент, можливість спілкуватися з автором у спільному чаті, невеликі подаруночки, або й звичайне «спасибі». Сума підписки, а, відповідно, і рівень «бонусів», може варіюватися, залежно від пропозицій і бачення самого автора. Іноді жодних бонусів немає, а кошти йдуть просто на підтримання життєдіяльності проекту (наприклад, притулку для тварин).
Для українських виробників контенту (сторінки котрих я і взявся аналізувати), Patreon — часто не єдине і не основне джерело доходу, а лише один із способів мати профіт за творчість з найбільш лояльної аудиторії (та й фідбек це хороший).
Кого я рахував?
Сам Patreon не публікує офіційних рейтингів контент-мейкерів, тим паче не розділяє їх за регіонами і країнами. Більше того, він дозволяє авторам приховувати кількість патронів та суми щомісячних донатів. Тож довелося добряче покопався на майданчику і зробити власний рейтинг найбільш підтримуваних українцями виробників контенту українською. Може, ви знайдете тут тих, кого завжди хотіли підтримати, але не знали, як.
Підкреслю: тут далеко не всі автори з України — тільки ті, які роблять контент українською; тут не всі автори з України — тільки 10 найбільших за кількістю донатерів та доходами на місяць; тут не всі автори з України — декого я міг просто пропустити.
Як я рахував?
Більшість сум взяті з офіційних сторінок авторів на Patreon. Для тих, хто не публікує у відкритому доступі дані про кількість підписників та/чи суми щомісячного донату, я приводив дані сервісу graphtreon. Сервіс слідкує за сторінками, збираючи статистику доходів та підписників, а у разі, якщо автор закриває доступ до статистики, видає орієнтовні суми, які може заробляти сторінка.
Щоправда, робить це своєрідно, розраховуючи кількість патронів та заробітки авторів подібного контенту, формуючи таким чином «виделку», в рамках якої може заробляє автор. Через це в одного автора орієнтовних дохід може варіюватися від кількох сотень до кількох десятків тисяч доларів на місяць. Але плюс в тому, що graphtreon зберігає дані про доходи, коли автор їх публікував, тож ми можемо оцінити, скільки заробляв той чи інший контент-мейкер перед тим, як вирішив приховати свої «надприбутки» від допитливої громадськості.
Сума доходів, яку я публікую, вказана в доларах на місяць (на даний момент), проте не є точною сумою для того чи іншого автора, оскільки Patreon бере собі комісію 5%, ще частину можуть зжерти витрати на виведення коштів, тощо. Крім того, вказана сума не значить, що так контент-мейкер заробляє постійно — це сума, яку йому зараз готові платити підписники (а вони можуть і відписатися чи зменшити донати).
Дані з закритих акаунтів я позначаю зірочкою, публікуючи імовірний проміжок «від–до» та останню достеменно відому суму отриманого донату за даними сервісу.
Мій топ
Найпопулярніші на Patreon — люди «з телевізора». Беззаперечним лідером є Телебачення Торонто, котре підтримують більше 1300 патронів, дозволяючи заробляти команді Майкла Щура близько $8 тисяч на місяць.
Виробники україномовних шоу #@)₴?$0, Толік і Саша з Сашею і Толіком та інших проектів вдвічі обганяють найближчого переслідувача — проект Романа Скрипіна SKRYPIN.UA з його 500 донатерами і $3,5 тисячами.
Третю сходинку імпровізованого п’єдесталу зайняла Яніна Соколова, котра користується підтримкою 398 донатерів на $2,7 тисяч.
Дуже близько до третього місця зупинився проект Братів Капранових «ім. Т. Г. Шевченка». На Patreon-сторінці цього YouTube-каналу про історію України 917 патронів, однак дані про доходи приховані. Сервіс каже, що в травні 2020 року «ім. Т. Г. Шевченка» отримав підтримки майже на $2,7 тисяч, однак опісля дані не оновлювалися, а кількість патронів тільки зростала.
Цікавий контент і на 5 місці цього доволі імпровізованого рейтингу. Макс Подзігун, коментатор Формули-1, створив на Patreon F1Podcast Patreon Club, де робить подкасти про історію та сучасність Формули-1, обговорює та аналізує з учасниками клубу поточні події елітних автоперегонів тощо. Дані про заробітки подкастера на Patreon закриті, однак достеменно відомо, що в його клубі 627 патронів, а graphtreon оцінює заробіток Макса в суму від $2000 до $5000.
Далі місця в топ-10 розподілилися наступним чинов: Клятий раціоналіст зі своїм україномовним науково-популярним контентом (467 патронів, $2101), проект журналістських розслідувань Bihus.Info (150 патронів, $1338), науково-популярний проект редактора Вікіпеді та ІТ-спеціаліста Назара Токара Tokar.ua (231 патрон, $986), YouTube-канал популяризаторів науки Цікава наука (238 патронів, $966) та Geek Journal – YouTube-канал з оглядами українського і не тільки кіно та виробів на кшталт серіалу #Школа (427 патронів, останній відомий заробіток – $758 у січні, але з того часу кількість патронів зросла практично вдвічі).
Трішки не вистачило для потрапляння в десятку найуспішніших проекту Наші без Раші. До останнього розмірковував, Наші без Раші чи Geek Journal мають закривати цей топ. Вибір пав на Geek Journal.
До ТОПу не потрапили, але потраплять, якщо демонструватимуть таку ж динаміку приросту патронів Слідство.Інфо, Новинарня та ЗупиниЛося.
Які висновки?
Кожен їх зробить сам. Головний, який я зробив для себе, — в Україні можна заробляти хороші гроші якісним україномовним контентом (особливо, коли Patreon — далеко не єдине джерело заробітку).
Також для себе я побачив, що українці готові підтримувати якісний контент і, що дуже важливо, контент-мейкерів, котрі популяризують історію та науку. А ще ми звикли підтримувати знайомі обличчя — тих, кого, принаймні, бачили по телевізору. Що ж, це логічно.
Порадувала і динаміка кількості патронів. В усіх учасників ТОПу вона позитивна. Настільки, що від початку написання цієї замітки до її здачі в публікацію довелося кілька разів переробляти інфографіку, щоб актуалізувати дані.
Де іще і кого можна підтримувати? Часто хорошому контенту для того, щоби годувати його творця, не вистачає лише поширення. Бути поміченим серед моря низькопробного трешу, знайти свою аудиторію, — от чого прагне кожен автор якісно тексту/відео/іншого контенту. А там і реклама не за горами. Крім його поширення, можна і донатити іншими способами (безпосередньо гривнею на картку, наприклад, чи брати участь в зборах коштів на інших краундфандінгових платформах).
P.S. До речі, проект Veteranius, котрий підтримують Razom та BWN Group, проводить навчання ветеранів ІТ-спеціальностям. Ви можете допомогти нам, поділившись інформацією про цей проект з ветеранами, бізнесом (котрий може допомогти в реалізації проекту матеріально) чи ІТ-спільнотою (котрі готові брати на роботу ветеранів після практики у нас).
Кавер: Unsplash + MMR