19 Апр 2019, 11:13

Альтернатива кредитам, позикам, пошуку інвесторів: як бізнесу використовувати краудфандинг

Денис Бортніков, засновник CookEd agency, та Віктор Конопкін, тренер School of ME, про те, як запустити свою кампанію, згуртувати однодумців та зібрати необхідну суму

Краудфандинг – це не лише прозорий інструмент для залучення коштів на реалізацію бізнес-ідей, а й тест продукту та піар. Як запустити свою кампанію, згуртувати однодумців та зібрати необхідну суму, говорили на Академії краудфандингу ООН у Святогірську. Учасниками Академії були стартапери та підприємці Донеччини та Луганщини, а спікерами – Денис Бортніков, засновник CookEd agency, та Віктор Конопкін, тренер School of ME. Ми записали кілька тез їхніх виступів. 

Marketing Media Review
Печатное издание MMR — лучший офлайн-канал украинского маркетолога. Обновленный сайт MMR.ua — быстрорастущий проект с исключительной аудиторией профессионалов

Краудфандинг – це збирання грошей на бізнес-ідеї способом толоки. Його ще називають громадським фінансуванням, адже люди добровільно дають свої кошти на реалізацію чийогось проекту; це альтернатива кредитам, позикам, пошуку інвесторів.  Та насправді краудфандинг – це не лише гроші, це тест продукту, піар, потенційні покупці або партнери.

Перед запуском кампанії, дайте відповідь на питання: навіщо вам краудфандинг, чому ви обрали саме його? Це одне з найважливіших питань краудфандинг-канви (аналог бізнес-канви) – фундаменту майбутньої кампанії. Цей фундамент складається з таких пунктів: команди; розуміння, скільки і для чого грошей вам потрібно; списку 10-20 перших доброчинців, яких ви запросите самі; переліку активних дій для збирання коштів; винагород за внески; списку всіх ресурсів, необхідних для початку кампанії; формулювання одного лаконічного речення про суть ідеї; визначення вашої цінності для доброчинців; розуміння, чому вам потрібен саме краудфандинг; плану Б (раптом щось піде не так); переліку всіх необхідних візуальних матеріалів для запуску кампанії.

Канву можна завантажити англійською або українською.

Канва – це той інструмент, який допоможе збагнути, як і з чим рухатися далі. Достатньо мати ідею та приблизне бачення її втілення, і далі канва допоможе структурувати кашу у вашій голові. Той, хто колись мав справу із бізнес-канвою, побачить, що принцип той самий. Це такий собі пазл, на який ви розбираєте свою справу, в нашому випадку свою ідею чи проект для краудфандингу.

Єдиною помилкою щодо заповнення канви може бути хіба що відмова від її заповнювати. Решта – це креативний та живий процес команди. Не страшно, якщо якийсь із блоків ви не заповните одразу чи взагалі залишите порожнім. Однак деякі блоки є обов’язковими: навіщо вам краудфандинг, у чому ваша цінність для доброчинців та списки найближчих друзів, які першими підтримають проект. Іноді, даючи відповідь на питання «Навіщо вам краудфандинг?», команди вчасно усвідомлюють, що цей інструмент не для них або не на часі. Це важливе питання, адже щира відповідь на нього дає результат: ви можете зберегти багато часу, нервів та командних зусиль, якщо зрозумієте, що зараз не час для краудфандингу.

Готуючи кампанію, слід обов’язково почитати розділи FAQ на сайтах платформ «Спільнокошт» та RazomGo.

Є українські та міжнародні краудфандингові платформи, важливо розуміти їхню специфіку. Український краудфандинг має соціальне та культурне забарвлення. Це спричинено процесами, в яких перебуває країна та нація. На українських платформах популярністю користуються освітні, екологічні, медійні та культурні проекти. Зростає цікавість до соціальних підприємств. Тож український краудфандинг – це насамперед про людей, доброчинці мають розуміти користь для себе та суспільства; ваш проект має бути соціально значущим.

Також суттєво різняться зусилля на збір коштів в Україні та за кордоном. Вимоги міжнародних медіа серйозніші, інформації та схожих проектів у сотні разів більше. Очікування міжнародних бейкерів (доброчинців) також вищі.

Культура онлайн-краудфандингу зародилася на Заході, на кожні 20-30 актуальних проектів українського «Спільнокошту» припадає 200 таких проектів на американському «Кікстартері». Це означає, що, виходячи на міжнародну платформу, ви не зможете обмежитися внесками та репостами друзів і друзів друзів, знадобиться допомога топових блогерів, лідерів думок, медіа. Щоб отримати від них відгук, огляд на ютубі чи статтю, доведеться запропонувати, по-перше, унікальний проект чи продукт, по-друге, корисний для читачів матеріал. Українська команда Petcube розповіла учасникам Академії, яких зусиль їм вартувало пробитися в медіа, знайти гроші та запустити бізнес у Штатах: 

Якщо ви запустите кампанію на міжнародній платформі, пам’ятайте, що у світі є 24 часових пояси, аби не писати листи в американські медіа в їхню ніч та не відповідати доброчинцям із затримкою у 5-7 годин. Кампанія на міжнародній платформі – це як друга повноцінна робота. Тож варто спершу спробувати локальний збір коштів в Україні і після цього, зробивши висновки, йти на інші майданчики.

Міжнародні гіганти Kickstarter та Indiegogo – це вдалий трамплін для продуктових та технічних стартапів, це цілий ринок у мільйони доларів. До прикладу, у 2019 об’єм транзакцій у сегменті краудфандингу становить понад $ 6,923 млн. Ще два роки тому ця цифра була удвічі меншою. 

З детальною статистикою можна ознайомитися тут.

Текст вашої краудфандингової заявки має бути, як кіноекшен: вмикаєш кіно, а там одразу погоня. Драматургія розповіді відразу має захоплювати. Форма заявки у кожної платформи різна, але для цілісного тексту підійде така структура:

1. Проблема, яку ви вирішуєте. Описуємо простою мовою. Розказуємо історію, даючи конкретику замість узагальнень. Наприклад, розповідаємо не абстрактно про голод в Африці, а скільки людей щодня вмирає у конкретній країні.

2. Ваше вирішення проблеми. Також у цьому блоці можна перелічити варіанти рішень і пояснити, чому ваш найоптимальніший.

3. Механіка. Пояснюємо заплановані кроки щодо вирішення проблеми та очікувані результати.

4. Команда. Детально розповідаємо та візуалізуємо, хто саме робитиме озвучені кроки. У цьому пункті також важливо вказати досвід вашої команди: що вже зробили у цій сфері загалом і для цього проекту зокрема (наприклад, розробили прототип чи виграли грант), ваш суміжний досвід (скажімо, пройшли курси чи стажування), наявність додаткових ресурсів для реалізації проекту. Можна розписати місію вашої команди.

5. Бюджет.

6. План Б: як завершити кампанію успішно, якщо щось піде не так. Продумати кризові ситуації та реакцію на них.

7. Таймінг реалізації проекту.

8. Нагороди для доброчинців (майбутній продукт, сувенірна продукція, сертифікати на послуги тощо).

Запускати кампанії варто не частіше ніж двічі на рік. Як показує досвід, запускати дві кампанії паралельно (в Україні та за кордоном) дуже складно.

Дитяча студія робототехніки, STEM-школа, ветеринарний центр для бездомних тварин, виробництво електроенергії із відходів, коворкінг для волонтерів – ці та інші  проекти вже готують до запуску на краудфандингових платформах учасники Академії.

Наймолодший учасник – Данило Завгородній – закінчує 11 клас у Сєверодонецьку і з допомогою краудфандингу планує заснувати фотопродакшн neProstoPhoto. Він пропонуватиме послуги бізнесу. 

Данило ЗавгороднійДанило Завгородній  

«Нашою головною діяльністю стане надання якісних фотопослуг місцевим підприємцям – від фотосесій для сайту, реклами чи соціальних мереж до зйомок корпоративів та важливих заходів. Головною відмінністю мого продакшену стане те, що фотографії замовник отримає якнайшвидше, адже ми розуміємо, що час – це гроші», – пояснює майбутній підприємець.

35% від прибутку Данило віддаватиме на оплату фотопослуг громадським організаціям. «70% з 20 опитаних мною громадських організацій Луганської області потребують якісного фотоконтенту, але не мають на це коштів. Віддаючи частину прибутку на фотопослуги для них, я приверну увагу до громадських, освітніх проектів, які розвивають молодь на сході країни», – розповідає він.

«Фотографія – це насамперед моє хобі. Нею займаюся декілька років, але тільки зараз почав розуміти, що хочу це робити професійно. Запуск проекту neProstoPhoto на краудфандинговій платформі – це можливість не лише моєї творчої реалізації, а й нагода створити команду для бізнесу. У майбутньому планую бачити серед наших клієнтів не тільки українські бренди, а й світові. На Академії для мене стало інсайтом те, що краудфандинг – це не лише про кошти, а й про можливості пошуку партнерів, команди і потенційних клієнтів. А ще це місце, де кожна гривня – це віра у твою ідею, у твої сили досягти мети», – ділиться Данило.

Наступний модуль Академії відбудеться у Києві. Він буде присвячений комунікаціям, а спільно із режисерами Molodiya Festival учасники створять промо для своєї кампанії.

Ініціатива реалізується у межах Програми ООН із відновлення та розбудови миру за підтримки Європейського Союзу.

Расскажите друзьям про новость

Новое видео