Кожен лектор, викладач чи вчитель під час виступу прагне заволодіти максимальною увагою слухачів. Багато хто вже досконало відточив це вміння, практикуючи живі виступи упродовж багатьох років.
Проте, як бути, коли звичні лекції та тренінги перейшли виключно в онлайн-формат? Чи будуть ефективними ті ж підходи та методики, які застосовували для офлайн-виступів? Що робити, аби слухачі залишались уважними упродовж всього виступу, та більше того, не втрачали зацікавленість?
У статті ми спробуємо відповісти на ці запитання. Окрім того, детально розберемось у тому, яка ж різниця між живим лекціями та виступами у форматі онлайн і чому варто приділяти особливу увагу цим відмінностям, готуючись до вашої участі у виступі. Ми поділимося практичними порадами, які допоможуть провести дійсно якісну та успішну лекцію.
Форма подачі vs інформаційне наповнення виступу
Кожен виступ, попри відмінності, має великий перелік однакових характеристик. До прикладу: який би виступ ми не проводили, однозначно хочемо аби він був успішним.
Але якими є критерії успішного виступу? Багато хто відповість, що це — зворотній зв’язок від учасників, зацікавленість слухачів, кількість запитань, емоційний стан учасників після лекції та багато іншого. Все це дійсно є критерієм успіху, але за однієї умови: якщо будь-який з вищеперелічених показників був вашою першочерговою ціллю. Адже, чим чіткіше ви під час підготовки сформулюєте для себе ціль виступу, тим більша ймовірність, що вам вдасться цієї цілі досягти.
А цілей може бути дуже багато. І усі вони лягають у матрицю публічних виступів.
Ця матриця повністю описує основні типи цілей, які може мати будь-який публічний виступ.
Схема представлена у вигляді чотирьох блоків та містить дві осі — дві складові публічного виступу: інформаційне наповнення та форма подачі.
Чим цікавіший та більш пропрацьований контент, тим правіше у матриці буде ваш виступ.
Що ж стосується форми подачі, то сюди відносять: ваш артистизм як лектора, і використання різноманітних тактик та аудіо/візуальних матеріалів. Тобто, будь-яка активність, яку ви практикуєте під час виступу, направлена на зміцнення форми подачі матеріалу.
Власне, на формі подачі ми і зосередимося детальніше, адже саме форма подачі інформації пробуджує та підігріває цікавість та потрібні емоції у слухачів. Емоції, у свою чергу, змінюють гормональний фон аудиторії, а під дією гормонів нейронні зв’язки формуються швидше та міцніше, що підвищує ефективність навчального процесу.
Форма подачі також дуже впливає на керування увагою слухачів, яка має тенденцію, час від часу знижуватися. Це трапляється через наявність різноманітних відволікаючих факторів — від елементарної втоми до власних думок чи смартфону. Саме тому, втримання уваги — є надважливим завданням кожного лектора.
Що відрізняє живі виступи від вебінарів?
Під час вебінарів у аудиторії набагато більше причин відволіктися, а у вас набагато більше шансів втратити увагу слухачів. Тому що:
- У вас немає повноцінного зорового контакту з аудиторією. Слухачі бачать вас, проте ви не бачите їх.
- Вся ваша аудиторія — це незалежні учасники, які спостерігають за виступом окремо, а отже вони не піддаються груповій динаміці — залученості, загальному зацікавленню та взаємодії.
- Ви не можете знати в якому емоційному стані ваш слухач, тому не можете на нього впливати.
- Ви не знаєте, що відбувається навколо ваших слухачів і, відповідно, як це може впливати на них.
Тож, розуміючи, що утримувати увагу під часу вебінару складніше, вам варто навчитися правильно нею керувати, адже це ключ до успішного виступу, особливо у онлайн-форматі.
Як утримати увагу?
Змістові
- Історія, жарт, особистий приклад з життя — все, що пов’язане з темою виступу або у певний спосіб, її доповнює;
- Запитання до аудиторії;
- Пропозиція певної активності (завдання) для слухачів;
- Використання мультимедійного контенту, до прикладу відео;
- Запрошення додаткового спікера (без попереднього анонсування).
Аудіовізуальні
- Тембр голосу, інтонація та швидкість мовлення
Пам’ятайте, що, зазвичай, найважливіші факти варто проговорювати низьким голосом, а моменти, до яких потрібно привернути посилену увагу, — виділяти паузами. Також уважно слідкуйте аби голос та швидкість мовлення не були монотонними та не призвели до втрати слухацької уваги.
- Тіло
Ваш зовнішній вигляд, міміка, артикуляція, жестикуляція є надзвичайно сильними візуальними подразниками і зазвичай привертають багато уваги слухачів, незалежно від змістового наповнення виступу.
- Презентація
Важко зараз уявити онлайн-виступ без слайдів, проте тут важливо пам’ятати, що цей тип візуального подразника варто використовувати надзвичайно продумано.
Що відбувається, коли ми весь час показуємо слайди?
При безперервній демонстрації слайдів, спікер не має можливості керувати увагою слухачів, адже вся їхня увага зосереджена на слайдах. Тобто спікери, які повторюють те, що написано на екрані перестають бути контрастним подразником, адже не доносять до аудиторії нічого нового. Ще одним недоліком постійного використання презентації є той факт, що 80% екрану монітора слухачів займають слайди і лише 20% спікер. Це означає, що вам необхідно докладати більше зусиль, щоб звернути на себе увагу.
Як краще використовувати слайди презентації?
Аби демонстрація слайдів презентації була доцільною та приносила максимум ефективності, завжди пам’ятайте для чого саме ви їх використовуєте.
Є чотири цілі, для досягнення яких слайди є ефективними:
- технічна інформація (назва лекції та ім’я лектора на титульному слайді, зміст виступу, контакти лектора на заключному слайді);
- функція навігації (під час довгого виступу з великим об’ємом інформації є корисним час від часу нагадувати аудиторії, про що саме в той чи інший момент йде мова);
- візуальні контрастні подразники, які покликані допомогти переключити увагу аудиторії, відволіктися чи навіть відпочити (наприклад, тематичне фото або відео по темі виступу).
- візуальне оформлення інформації (схеми, зображення, таблиці) — тобто все те, що простіше та ефективніше показати візуально, ніж пояснювати словами.
Тож, як ефективно використати дві категорії вищезгаданих подразників, щоб онлайн-лекція була успішна та ефективна?
Під час карантину ми в рамках платформи GlobalLogic Education провели безліч вебінарів для викладачів і виокремили для себе такі основні правила:
- Навіть якщо ви вже неодноразово презентували тему раніше під час живих лекцій, вам однозначно варто хоча б раз (а краще двічі) прорепетирувати її у форматі онлайн. Адже ті техніки, які ви звикли використовувати під час живого виступу, під час вебінару вам недоступні.
- Пропрацюйте контрастні подразники, які ви плануєте використовувати для привернення уваги.
- Ретельно продумайте ваш вигляд, який буде доречний для ділового спілкування та аудиторії, перед якою ви будете презентувати свою тему.
- Вийдіть на прогулянку або ж проведіть невеличку фізичну активність — це допоможе привести себе в тонус та налаштувати на динамічний виступ.
- Переконайтесь, що на задньому фоні немає речей, які б відвертали від вас увагу слухачів.
- Подбайте про хороше освітлення. Настільна лампа, яка направлена на ваше обличчя під кутом 45* вигідно підсвітить ваше лице.
- Помістіть ноутбук таким чином, аби вебкамера знаходилась на рівні ваших очей. Це допоможе створити ілюзію зорового контакту з аудиторією.
- Очистіть свій робочий стіл на ноутбуці чи комп’ютері та закрийте месенджери, щоб виринаючі повідомлення не відволікали слухачів (та глядачів).
Сподіваємося, наведена вище інформація та поради стануть вам у нагоді та допоможуть більш вільно та впевнено почуватися під час ваших виступів в онлайні. А це надзвичайно важливо, адже чим впевненіше почувається доповідач, тим краще та уважніше слухає його аудиторія.
Успіхів!
Текст підготовлений на основі вебінару «Як ефективно виступати та проводити тренінги онлайн» для викладачів університетів в рамках проєкту GlobalLogic Education.
Кавер: Unsplash
Фото: Unsplash, GlobalLogic