GfK та INCOMA Research оприлюднили Результати проекту „МОНІТОРИНГ УПОДОБАНЬ СПОЖИВАЧІВ у країнах Центральної таСхідної Європи”
18 Апр 2007, 09:43

GfK та INCOMA Research оприлюднили Результати проекту „МОНІТОРИНГ УПОДОБАНЬ СПОЖИВАЧІВ у країнах Центральної таСхідної Європи”

GfK та INCOMA Research оприлюднили Результати проекту „МОНІТОРИНГ УПОДОБАНЬ СПОЖИВАЧІВ у країнах Центральної таСхідної Європи”

Ринки роздрібної торгівлі країн Центральної та Східної Європи стають подібними до західноєвропейських, але водночас вони частково зберігають і свою національну специфіку. Останнє дослідження „Моніторинг уподобань споживачів у країнах ЦСЄ 2006/07”, що базується на репрезентативному міжнародному опитуванні споживачів, проведеному компаніями INCOMA Research та GfK, свідчить про те, що концентрація ринків у регіоні ЦСЄ продовжує зростати як шляхом природного розширення, так і за рахунок злиття і придбання компаній.

Це щорічне дослідження звичок й уподобань споживачів було проведене в 11 країнах ЦСЄ — Болгарії,
Польщі, Росії (лише в Москві та Санкт-Петербурзі), Румунії, Сербії та Чорногорії, Словаччині, Словенії, Угорщині, Україні (лише в Києві), Хорватії та Чехії. Дослідження виявило суттєві відмінності в рівні

організаційної концентрації структур роздрібної торгівлі в окремих країнах, але також показало і спільні тенденції розвитку.

Ринок роздрібної торгівлі є найбільш концентрованим у Словенії, де 96% домогосподарств своїм
основним місцем придбання продуктів харчування та щоденних непродовольчих товарів вважають одну з п’яти найбільших мереж роздрібної торгівлі. В Словаччині частка п’яти найбільших мереж роздрібної

Нова економічна реальність: які тренди визначатимуть ринок у 2025 – досвід TERWIN, Arcelor Mittal, Kvertus, BRAVE1, Starlight media, ГК «Молочний альянс» та 40 провідних управлінців та державних діячів.

1 квітня на Business Wisdom Summit дізнайтеся, як розширювати партнерства, зміцнювати довіру до бренду та виходити на міжнародні ринки. Реальні стратегії та досвід компаній, які вже зробили цей крок.

Забронювати участь

торгівлі також є дуже високою (75%), що характерно і для Угорщини (67%) та міста Києва (частка трьох найбільших мереж 59%). Чехія залишається на середніх позиціях, оскільки одна з п’яти найбільших мереж роздрібної торгівлі є основним місцем придбання товарів для 51% чеських домогосподарств.

Найменш концентрованими є ринки Румунії (27%) та Болгарії (26%): вони ще не досягли зрілості, хоча і
спостерігаються помітні зміни в насиченості ринків цих країн. В Словенії ринок характеризується домінуванням однієї мережі роздрібної торгівлі — Mercator — якій віддають перевагу 51% споживачів, у Словаччині та Хорватії одна мережа також набагато випереджає інших лідерів ринку, маючи частку ринку більше 30% (система кооперативів Jednota в Словаччині та Konzum у Хорватії). Проте, решта країн, як правило, має більш збалансовану структуру роздрібної торгівлі. Деякі з найбільших міжнародних мереж роздрібної торгівлі вже добре представлені у низці  країн, що вивчались: Metro у 8 країнах, Billa та Kaufland в 6 країнах, Lidl, Plus Discount і Tesco в 4 країнах, Carrefour і Penny Market у 3 країнах.

Вибір основного місця купівлі харчових продуктів визначається передусім існуючою пропозицією
форматів роздрібної торгівлі. Гіпермаркет є одним із найпопулярніших форматів роздрібної торгівлі в Чехії, Угорщині, Словенії, а також у російських найбільших містах (Москві та Санки-Петербурзі).

Супермаркети найбільш популярні в Хорватії, столиці України місті Києві та Сербії; міні-супермаркети
займають міцні позиції переважно в Словенії та Словаччині. Маленькі крамниці (з торгівлею через прилавок) досі домінують у роздрібній торгівлі Болгарії та Румунії, проте в останній зростання частки споживачів, що віддали перевагу гіпермаркетам, виявилось (так само, як і в Росії) найбільшим у регіоні ЦСЄ. Мережі дискаунтерів досягли дуже високого показника споживацьких уподобань у Росії, Польщі, Чехії та Угорщині, проте найстрімкіший ріст їхньої популярності серед населення було зафіксовано знову

ж таки в Румунії. Очевидно, що уподобання споживачів щодо формату магазинів залежать і від конкретних категорій товарів: наприклад, спеціалізовані магазини є досить популярними для покупки свіжих продуктів харчування. Близькість розташування до дому або до місця роботи, рівень цін і асортимент товарів — це три ключові фактори, що впливають на вибір основного місця придбання продуктів. Рівню цін особливо великої уваги надають у Польщі та Сербії, натомість ціни менше важать для мешканців двох найбільших російських міст та української столиці, а також для споживачів у Словаччині та Болгарії, де перше місце посідає близькість розташування. Задоволеність споживачів тими чи іншими умовами придбання товарів є доволі високою. Проте на загал, вимоги споживачів продовжують зростати. Загалом можна сказати, що чим вищим є рівень зрілості ринку, тим покупці є більш вимогливими.

Зростання мобільності споживачів є очевидним. Рівень використання автомобіля під час придбання
товарів відповідає купівельним спроможностям споживачів окремих країн, а також їхньому географічному розташуванню. Так у Словенії частка домогосподарств, які регулярно користуються автомобілем під час придбання продуктів харчування та щоденних непродовольчих товарів, сягає

позначки 87% та в більшості країн ЦСЄ коливається в межах 45–65%, а в Румунії та Болгарії вона досі перебуває нижче позначки 30%.

Частка домогосподарств, в яких покупці читають рекламні брошури, які розповсюджуються мережами
роздрібної торгівлі, і потім купують товари на основі одержаної інформації, є найвищою в Словенії, Словаччині, Чехії, а також у Києві. Товари, що випускаються під торговою маркою роздрібної мережі

(private labels) користуються найбільшою популярністю в Словаччині та Угорщині.

Технічні параметри дослідження „Моніторинг уподобань споживачів у країнах ЦСЄ 2006/07”:

Виконавці — INCOMA Research та компанії GfK Group в країнах СЦЄ; репрезентативне національне опитування, проведене

наприкінці 2006 року; особисті інтерв’ю в домогосподарствах (або телефонні — в Словенії, Києві, Москві та Ст.. Петербурзі);

респондент є особою, що робить найбільше покупок у домогосподарстві; репрезентативна вибірка в кожній країні.

Расскажите друзьям про новость