#LittleBigBusiness: Люди соскучились по настоящему
25 Сен 2018, 10:40

#LittleBigBusiness: Люди соскучились по настоящему

Юрко Филюк прояснил, почему ответственность начинается прежде всего с себя и чему стоит поучиться большим корпорациям у социально-предприимчивых бизнесов

В прошлом году мы запустили рубрику #LittleBigBusiness, в которой начали рассматривать МСБ под маркетинг-микроскопом. В рамках рубрики ивано-франковский предприниматель, ресторатор, идеолог инициативы «Тепле місто» и проекта Urban Space Юрко Филюк рассказал, в чем отличие маркетинга социальных бизнесов от коммерческих, как сеять тренд в Украине и о чем стоит помнить любому социальному бизнесу. А 14 ноября Юрко выступит на большом фестивале для малого бизнеса Get Business Festival 2018 и расскажет, как привлечь инвестиции для масштабирования бизнеса. 

Marketing Media Review
Печатное издание MMR — лучший офлайн-канал украинского маркетолога. Обновленный сайт MMR.ua — быстрорастущий проект с исключительной аудиторией профессионалов

Чем отличается маркетинг социальных бизнесов от коммерческих? На что стоит делать ставку, а на что нет? Что приносить самую высокую конверсию в результат?

Я не знаю в чому різниця соціальних бізнесів і комерційних, відповідно і підходів до маркетингу в них. Сучасні інвестиційні банки при аналізі бізнесів додали зараз до трьох класичних показників — повернення на капітал, ризики, ліквідність, четвертий, обов’язковий — impact (соціальний вплив). Тобто розумієте що зараз відбувається. CSR — це вже не мода якась, це об’єктивний фактор конкурентноспроможності компаній в сучасному світі. Ті бізнеси, які не думають про екосистему, в якій вони існують, просто в часі зникатимуть. Натомість, бізнеси майбутнього одразу намагаються вплітати себе в оточуючу екосистему, думають як збірігати ресурси, з якими вони працюють, думають про людей і їхні непрямі потреби, як забеспечити відновлюваність, і т.д.

Нова економічна реальність: які тренди визначатимуть ринок у 2025 – досвід TERWIN, Arcelor Mittal, Kvertus, BRAVE1, Starlight media, ГК «Молочний альянс» та 40 провідних управлінців та державних діячів.

11 квітня на Business Wisdom Summit дізнайтеся, як розширювати партнерства, зміцнювати довіру до бренду та виходити на міжнародні ринки. Реальні стратегії та досвід компаній, які вже зробили цей крок.

Забронювати участь

Щодо маркетингу — останній бізнес (ресторанний), який ми заснували разом з партнерами, не вклав за 7 років ні копійки в жодного роду рекламу. Нам вистачає концентрації на якості продукта та активної соціальної позиції в місті. На компанії в понад 150 людей немає маркетинг відділу і жодного маркетолога. Але в той самий час, для порівняння, в Теплому Місті маркетинг відділ є, оскільки нам важливо максимально широко висвітлювати проекти і нові моделі, орієнтовані на суспільство.

Что было самое сложное в продаже идеи и концепций проектов, которые вы запустили?

Мабуть найбільший стримуючий чинник на старті, з яким доводиться стикатись — це контекст недовіри, який переважає в нашому суспільстві. На низькому ринку ти не можеш зробити прорив сам, єдиний спосіб — консолідувати зусилля. А консолідація різних гравців, часто конкурентів в засторілому мисленні, потребує зміни парадигми з недовіри в довіру. Насправді людям природньо довіряти один одному за замовчуванням, так природа задумала. Тому не зважаючи на те, що цей процес важко запустити, та він добре укріплюється, якщо все робиться прозоро і без прихованих мотивів.

На низькому ринку ти не можеш зробити прорив сам, єдиний спосіб — консолідувати зусилля

Юрко Филюк
Предприниматель-ресторатор, руководитель компании «23 рестораны», Соучредитель проекта «Тепле місто»

Как сеять тренд? То, что непонятно многим сначала, а потом воспринимается с интересом и восторгом?

На мій погляд люди дуже скучили за справжнім. Ми живемо у все більш синтетичному світі зі синтетичними надуманими стосунками: живемо в бетонних коробках, їмо ненатуральну їжу, намагаємось знайти щастя, граючи у гру з нульовою сумою (коли для того щоб виграти, хтось має програти). Це все ще переважаючі тренди. Та кожен тренд має антитренд. І якщо людям просто запропонувати на контрасті прозорі чесні ціннісно близькі їм речі, вони обов’язково зреагують. Єдине, треба пам’ятати, що завжди важливе ще якість виконання. 

До прикладу, коли ми запропонували в Івано-Франківську створити Urban Space 100, а для цього 100 людям скинутись безповоротно, по суті в сліпу, по 1000у.о., ми розуміли на скільки це складна ідея з точки зору довіри. Відверто кажучи самі сумнівались, чи люди зреагують. Але наші наміри були прозорі і чисті, бізнес модель — добре продумана і ми мали відповіді на всі питання, а сама ідея — яскравою і добре превертала увагу. В результаті ми зібрали необхідний бюджет значно швидше, ніж планували.

Взагалі ми любимо працювати з поняттям «неусвідомлений попит». Коли ми плануємо свій наступний революційний проект, ми не спираємось на існуючий попит і маркетинг дослідження, оскільки вони не показують всієї картини і часто відображують нав’язані маніпулятивно відповіді. Та ми помітили, що суспільство часто не дооцінюють, і коли ти пропонуєш неочевидні нові рішення, які дають людям нову якість в їхньому житті, вони швидко, часом дуже швидко, переміщуються в нове. Можна намагатись слідувати трендам, можна пробувати розуміти куди рухаються тренди і йти їм на зустріч, можна створювати тренди самим.

Кто Ваши urban-союзники в других городах Украины — назовите имена, проекты и то, чем они вас радуют и восхищают?

Їх багато, боюсь когось забути. CanActions, Гараж Генг, Інша Освіта, Impact Hub Одеса, Агенти змін, Урбан куратори, та інші. Всі ті, кого назвав, працюють з сучасними трендами, намагаються діяти інституційно (не хаотично) і є професіоналами в своїх сферах.

Нас читают немало корпоративных людей, которые, возможно, подумываю если не о том, чтобы выбрать твой путь, то хотя бы начать что-то свое социально значимое. Какой ваш совет в этой связи? Правила и табу для социальных бизнесов?

Мені подобається перш за все рух в свідомість — часом чесний погляд на власний бізнес, це більше ніж компенсаторна точкова благодійна допомога «для відкупу совісті». Реально будувати бізнеси безкомпромісні щодо власних цінностей і прибуткові одночасно. Пошук таких формул вимагає більше зусиль розуму, але це і цікаво — шукати постійно нове, відмовлятись від догм, вивчати кращі кейси, створювати свої, вчитись ефективно об’єднувати зусилля. Внутрішня трансформація завжди є первинною. А талановитий підприємець завжди знайде свій унікальний шлях відносно поставленої перед собою задачею.

Кто из мировых коллег является для вас бенчмарком?

Немає таких. Є багато, хто подобається. Але все що ми робимо — це власні рішення, пропущені через себе, основані на різних побачених і пережитих досвідах. Не вірю в підхід copy-paste.

Каких союзников вы сейчас ищете и под что?

Ми взялись за великий амбітний проект — створення інноваційного центру на базі заводу Промприлад, який знаходиться в центрі Івано-Франківська і зараз працює на невеликій частині колишньої території. Ідея — наповнити його новими функціями на перетині чотирьох основних напрямів: счасна неформальна освіта, сучасне мистецтво, нова економіка і урбаністика. Проект дорогий і ми його прагнемо реалізувати знову ж таки на перетині бізнесу і соціальної сфери через залучення різних партнерів, гравців, інституцій, інвесторів. Ми відкриті до співпраці як з представниками креативного класу, так і з бізнесами іта приватними соціальними інвесторами.

О привлечении инвестиций для масштабирования бизнеса — crowdfunding, грантах, долевого участия и других форматах — Юрко расскажет 14 ноября на Get Business Festival 2018.

Расскажите друзьям про новость