Чем отличается маркетинг социальных бизнесов от коммерческих? На что стоит делать ставку, а на что нет? Что приносить самую высокую конверсию в результат?
Я не знаю в чому різниця соціальних бізнесів і комерційних, відповідно і підходів до маркетингу в них. Сучасні інвестиційні банки при аналізі бізнесів додали зараз до трьох класичних показників — повернення на капітал, ризики, ліквідність, четвертий, обов’язковий — impact (соціальний вплив). Тобто розумієте що зараз відбувається. CSR — це вже не мода якась, це об’єктивний фактор конкурентноспроможності компаній в сучасному світі. Ті бізнеси, які не думають про екосистему, в якій вони існують, просто в часі зникатимуть. Натомість, бізнеси майбутнього одразу намагаються вплітати себе в оточуючу екосистему, думають як збірігати ресурси, з якими вони працюють, думають про людей і їхні непрямі потреби, як забеспечити відновлюваність, і т.д.
Щодо маркетингу — останній бізнес (ресторанний), який ми заснували разом з партнерами, не вклав за 7 років ні копійки в жодного роду рекламу. Нам вистачає концентрації на якості продукта та активної соціальної позиції в місті. На компанії в понад 150 людей немає маркетинг відділу і жодного маркетолога. Але в той самий час, для порівняння, в Теплому Місті маркетинг відділ є, оскільки нам важливо максимально широко висвітлювати проекти і нові моделі, орієнтовані на суспільство.
Что было самое сложное в продаже идеи и концепций проектов, которые вы запустили?
Мабуть найбільший стримуючий чинник на старті, з яким доводиться стикатись — це контекст недовіри, який переважає в нашому суспільстві. На низькому ринку ти не можеш зробити прорив сам, єдиний спосіб — консолідувати зусилля. А консолідація різних гравців, часто конкурентів в засторілому мисленні, потребує зміни парадигми з недовіри в довіру. Насправді людям природньо довіряти один одному за замовчуванням, так природа задумала. Тому не зважаючи на те, що цей процес важко запустити, та він добре укріплюється, якщо все робиться прозоро і без прихованих мотивів.
Как сеять тренд? То, что непонятно многим сначала, а потом воспринимается с интересом и восторгом?
На мій погляд люди дуже скучили за справжнім. Ми живемо у все більш синтетичному світі зі синтетичними надуманими стосунками: живемо в бетонних коробках, їмо ненатуральну їжу, намагаємось знайти щастя, граючи у гру з нульовою сумою (коли для того щоб виграти, хтось має програти). Це все ще переважаючі тренди. Та кожен тренд має антитренд. І якщо людям просто запропонувати на контрасті прозорі чесні ціннісно близькі їм речі, вони обов’язково зреагують. Єдине, треба пам’ятати, що завжди важливе ще якість виконання.
До прикладу, коли ми запропонували в
Взагалі ми любимо працювати з поняттям «неусвідомлений попит». Коли ми плануємо свій наступний революційний проект, ми не спираємось на існуючий попит і маркетинг дослідження, оскільки вони не показують всієї картини і часто відображують нав’язані маніпулятивно відповіді. Та ми помітили, що суспільство часто не дооцінюють, і коли ти пропонуєш неочевидні нові рішення, які дають людям нову якість в їхньому житті, вони швидко, часом дуже швидко, переміщуються в нове. Можна намагатись слідувати трендам, можна пробувати розуміти куди рухаються тренди і йти їм на зустріч, можна створювати тренди самим.
Кто Ваши
Їх багато, боюсь когось забути. CanActions, Гараж Генг, Інша Освіта, Impact Hub Одеса, Агенти змін, Урбан куратори, та інші. Всі ті, кого назвав, працюють з сучасними трендами, намагаються діяти інституційно (не хаотично) і є професіоналами в своїх сферах.
Нас читают немало корпоративных людей, которые, возможно, подумываю если не о том, чтобы выбрать твой путь, то хотя бы начать
Мені подобається перш за все рух в свідомість — часом чесний погляд на власний бізнес, це більше ніж компенсаторна точкова благодійна допомога «для відкупу совісті». Реально будувати бізнеси безкомпромісні щодо власних цінностей і прибуткові одночасно. Пошук таких формул вимагає більше зусиль розуму, але це і цікаво — шукати постійно нове, відмовлятись від догм, вивчати кращі кейси, створювати свої, вчитись ефективно об’єднувати зусилля. Внутрішня трансформація завжди є первинною. А талановитий підприємець завжди знайде свій унікальний шлях відносно поставленої перед собою задачею.
Кто из мировых коллег является для вас бенчмарком?
Немає таких. Є багато, хто подобається. Але все що ми робимо — це власні рішення, пропущені через себе, основані на різних побачених і пережитих досвідах. Не вірю в підхід
Каких союзников вы сейчас ищете и под что?
Ми взялись за великий амбітний проект — створення інноваційного центру на базі заводу Промприлад, який знаходиться в центрі
О привлечении инвестиций для масштабирования бизнеса — crowdfunding, грантах, долевого участия и других форматах — Юрко расскажет 14 ноября на Get Business Festival 2018.