Як почувається український бізнес за пів року з початку карантину
16 Сен 2020, 11:34

Як почувається український бізнес за пів року з початку карантину

Вже майже 6 місяців українські компанії продовжують свою діяльність в умовах карантину через пандемію COVID-19. Чи вдалося бізнесу впоратися з викликами вимушеної самоізоляції і як він почувається через пів року в такому режимі?

У червні 2020 року група компаній Rost Group провела дослідження серед HR-фахівців українських підприємств «HR-виклики під час карантину, або як COVID-19 змінив життя компанії». У ньому взяли участь HR-представники понад 100 національних і міжнародних компаній з 15 галузей.

Work.ua знайомить вас з даними цього дослідження і додає результати власних, проведених вже у вересні 2020 року — за пів року після початку карантину. Порівняємо, що змінилося.

Нова економічна реальність: які тренди визначатимуть ринок у 2025 – досвід TERWIN, Arcelor Mittal, Kvertus, BRAVE1, Starlight media, ГК «Молочний альянс» та 40 провідних управлінців та державних діячів.

11 квітня на Business Wisdom Summit дізнайтеся, як розширювати партнерства, зміцнювати довіру до бренду та виходити на міжнародні ринки. Реальні стратегії та досвід компаній, які вже зробили цей крок.

Забронювати участь

Головні проблеми компаній на карантині

Респонденти дослідження Rost Group визначили топ-5 ключових викликів, з якими зіткнулися HR-фахівці під час карантину:

  • комунікація — 32%;
  • адаптація нового персоналу — 13%;
  • організація віддаленої роботи — 12%;
  • скорочення співробітників — 11%;
  • мотивація команд — 9%.

Work.ua вирішив розібратися, який з цих викликів найсерйозніший для роботодавців на початку осені, при цьому додавши варіант «Уже впоралися з усіма труднощами». Цікаво, що наші респонденти віддали перевагу саме йому — цю відповідь вибрали 46,5% з 312 опитаних роботодавців. Друга половина голосів розподілилася трохи інакше, ніж в дослідженні Rost Group:

  • скорочення співробітників — 15%;
  • мотивація команд — 14%;
  • адаптація нового персоналу — 12%;
  • комунікація — 7%;
  • організація віддаленої роботи — 5,5%.

Так бачимо, що компанії продовжують пристосовуватися до труднощів карантину. Крім того, послаблення, що сталися влітку, допомогли компаніям: багато хто з них ще в липні відновив роботу офісів повністю або частково. І тим самим позбувся більшості проблем дистанційки.

Також, порівнюючи результати досліджень, слід враховувати, що більшість роботодавців, які взяли участь в опитуванні, відвідують Work.ua з метою знайти нових співробітників, тому для них проблема втрати персоналу та супутньої втрати мотивації на карантині може бути гострішою.

Додатково: В середині серпня Work.ua проводив анонімне опитування про темпи звільнення і набору персоналу серед читачів дайджесту статей і новин для роботодавців. Понад третини учасників опитуванні поділилися, що рівень звільнень в їхніх компаніях за час карантину склав 10-20% від загальної чисельності штату. 20% опитаних зізналися, що втрата співробітників в компаніях була викликана скороченнями через карантин.

Як змінилися процеси в компаніях

Повертаючись до червневого дослідження Rost Group: його організатори зізнаються, що одним з найцікавіших для них було питання змін в бізнес-процесах підприємств за період карантину.

Виявилося, що в більшості компаній, у 78% респондентів, ніяких змін не відбулося. Лише у 16% опитаних відбулося спрощення процедури узгодження документів, у 6% -— скорочення етапів погоджень при підборі персоналу.

Важливий факт, що з 78% опитаних, які відзначили стабільність бізнес-процесів, більшість — це IT-компанії з чисельністю штату до 100 осіб (37%).

«Як показує статистика, у більшості IT-компаній команди практикують remote-режим на регулярній основі та вже давно до нього пристосовані, багато процесів автоматизовані й працюють на єдиній технологічній платформі», — відзначають дослідники.

Схоже опитування на Work.ua у вересні дало такі результати:

  • Ніяких змін не відзначили 46,5% компаній.
  • Найм і адаптація нових співробітників, а також тімбілдингові заходи зазнали змін у 23% опитаних.
  • 18% респондентів відзначили, що найсерйозніші зміни спостерігаються в процесі планування і контролю показників успішності.
  • У 10,5% компаній карантинні обмеження найбільше вплинули на регулярний менеджмент — формат, таймінг і структуру зустрічей.
  • А варіант «Зміни в документообіг» вибрали тільки 2% респондентів.

Також в дослідженні Rost Group є пункт про впровадження додаткового ПЗ для автоматизації робочих процесів. Більш ніж половина опитаних HR-фахівців відповіли, що нічого не впроваджували. Тільки 16% вказали, що впровадили ПЗ для проведення віддалених нарад, а 6% — чат-бот або платформу для комунікації зі співробітниками. Ще 4% впровадили ПЗ для електронного документообігу.

Чи реалізувалися плани компаній щодо режиму роботи

У відповідь на питання Rost Group «Як зміниться режим роботи ваших співробітників після закінчення карантину?» 56% компаній зазначили, що планують впроваджувати гнучкий графік роботи, а 36% — повернутися у звичний режим.

Більшість (74%) компаній планували залишити 1/5 команди в віддаленому режимі на постійній основі.

«Таким чином, діджіталізація робочих місць і можливість працювати в будь-який час і з будь-якої точки світу перестає бути винятком із загальних правил ринку і трансформується у звичну обставину», — сказано в дослідженні.

У спробі оцінити темпи реалізації цих планів на осінь 2020 Work.ua запитав 252 зареєстрованих на сайті роботодавців, як зараз працюють їхні команди.

61% опитаних компаній заявили, що до вересня вже всі їхні працівники повернулися на свої робочі місця в офісах, ще 11,5% скасували дистанційний режим, тільки для частини команди, а 5% впровадили вільний графік або відвідування офісу за бажанням. Компаній, персонал, яких тимчасово продовжує працювати у віддаленому режимі, — 6%, а тих, хто вирішив перейти в дистанційний режим назавжди, ще менше — всього 1%.

Також в опитуванні Work.ua взяли участь компанії, які зовсім не відправляли колектив на самоізоляцію і на карантині продовжували роботу в колишньому режимі. Таких — 15,5%.

Можна припустити, що кілька етапів послаблення карантину, які відбулися цього літа, пом’якшили рішучість багатьох компаній в планах впровадження гнучкого графіка роботи та прийняття віддаленого режиму роботи як постійного.

Що ж у результаті

«Останні 4 місяці продемонстрували, що український бізнес схильний завмирати та чекати. Ця тактика була б результативною, якби пандемія обмежилася одним місяцем. Реалії такі, що чим довше бізнес чекає, тим більше ризик, що він впаде, і про сильний ринок ми заговоримо нескоро», — відзначили дослідники з Rost Group у червні.

Сьогодні ж роботодавці в більшості випадків заявляють, що вже впоралися з викликами карантину і навіть повернули співробітників в офіси, але чи готові вони до нового витка пандемії — поки неясно.

У зв’язку з цим, наводимо рекомендації Rost Group, які допоможуть HR-фахівцям не розгубитися і допомогти своїй компанії в разі нових несподіваних змін:

  • стежити за трендами та «тримати руку на пульсі»;
  • планувати впровадження IT-рішень і реалізовувати їх, адаптувати співробітників до нових умов роботи;
  • систематизувати бізнес-процеси;
  • підвищувати рівень digital-освіти;
  • брати участь та ініціювати галузеві опитування.

«Давайте «готувати сани влітку», залишатися в єдиному інформаційному полі та пам’ятати, що на старті кожного нового виклику важливо оперативно коригувати бізнес-стратегію і заздалегідь структурувати робочі процеси», — слушно пропонують фахівці Rost Group. Підтримуємо.

Дякуємо за дані досліджень колегам з Rost Group, Hr PRO і SMART Business.

Расскажите друзьям про новость