Від логотипа до ґайдлайна: «шо» і «шоб шо» для вашого бізнесу
15 Мар 2021, 12:47

Від логотипа до ґайдлайна: «шо» і «шоб шо» для вашого бізнесу

Що таке множинність інтерпретацій? Спитайте дизайнера і клієнта, що таке айдентика чи брендбук.

Професійна деформація часом грає злий жарт: дизайнери впевнені, що говорять абсолютно очевидні речі. Але вам як клієнту хочеться убивати нахабних молодих людей, які сиплють словами «фірмстиль»‎, «брендбук»‎, «ґайдлайн»‎ і «дезайн апроач»‎.

По-хорошому, адекватне агентство швидко розчехлиться і пояснить вам усе на пальцях. Але з базовими термінами краще усе ж розібратися — це заощадить ваш час і допоможе відрізняти адекватні пропозиції від неадекватних.

Пройдімось «по понятіях»‎ — і хай цей словник допоможе вам порозумітися з дизайнером.

Логотип

Це знак, символ вашої компанії, продукта тощо.

Може бути різним, але, грубо кажучи, є три базових варіанти:

  • текстовий (складається з букв)
  • графічний (складається зі знака / символа)
  • комбінований (знак + текст)

Є ще безліч різновидів, але вони всі утворюються з цих трьох.

Логобук

Це правила використання вашого логотипу.

Захисне поле (безпечне), монохромні версії, інверсія, використання на бекґраунді. Якщо максимально просто — це інструкція, яка дає розуміння: що з логотипом робити можна, а що ні?
Це ваша страховка: який би дизайнер не працював із вашими матеріалами, з лого все буде ок.

Фірмовий стиль

Це всі візуальні матеріали вашої компанії або продукту, які вирізняють вас серед конкурентів.

Які вказують на те, що це саме ви (сувенірна продукція, засоби комунікації, товари).

Ґайдлайн

Це правила використання фірмового стилю. Якщо дуже грубо, фірмстиль — це велосипед, а ґайдлайн — ПДД.

Бо мало сісти і крутити педалі — треба чітко розуміти, що можна робити, а чого не можна.
Ґайдлайн — це інструкція: де, як, коли додавати лого /  яка має бути візитівка, яким шрифтом набрана, якого розміру. І на додачу — все те, шо було в логобуці.

З простим ми розібрались — а тепер розберемо два загадкових поняття: айдентика та брендбук.

Плутанина з айдентикою склалась у кириличному середовищі через те, шо фірмовий стиль перекладається з англійською як corporate identity. Тобто в англійські назві фірмового стилю є слово айдентика, але це про стиль загалом, а не про фірмовий стиль.

Айдентика

Це сукупність зовнішнього та внутрішнього сприйняття компанії, візуальна мова бренду.

Ще простіше: айдентика — це узгодженість всіх елементів бренду. Все те, що робить бренд особливим. Фірмовий стиль є частиною айдентики — але не дорівнює їй.

Часто айдентикою помилково називають логотип. Але це некоректно. Наразі набирає популярність тренд «айдентика без логотипу». Це історія, коли ми зчитуємо бренд навіть без лого. Бо ще кілька років, і логотип зможе змінюватись у ваших AR-окулярах залежно, з яким настроєм ви прокинулись.

Брендбук

Це книжка, в якій зафіксовані цінності бренду, його історія, політика компанії, корпоративні цінності, дослідження тощо.

Насправді повноцінний брендбук є у брендів, а не в будь-якої компанії, що захотіла собі брендбук.

Розібратися в термінології — це половина справи. Але після цього у вас може виникнути резонне питання: я купую фірмстиль, навіщо мені ваш ґайдлайн, давайте простіше?

Пояснюємо простими словами.

Без ґайдлайна і з ґайдлайном — це як звичайний літак і безпілотник.

Якщо у вас є логотип і фірмстиль, але немає ґайдлайна — не дуже ясно, що робити. Вам однозначно потрібен дизайнер — пілот, який зробить все правильно, щоб ви долетіли з точки А в точку В. Але самостійно злетіти не вийде.

Якщо є ґайдлайн — все набагато простіше. У багатьох ситуаціях вам достатньо передивитись його, знайти те, що вам потрібно, і взяти звідти файли для роботи.

Фірмовий стиль дає розуміння, як виглядатиме ваша футболка або чохол для ноутбука. Але без ґайдлайна немає готових файлів для друку, щоб їх зробити. Тоді вам потрібна людина, яка буде розробляти файли, аби надрукувати якусь сувенірну продукцію. За наявності ґайдлайну базові речі ви можете зробити самі.

Тепер — проста математика

Припустимо, у вас було Х грошей на логотип і ґайдлайн. Ви подумали, що лого — це головне, а ґайдлайн другорядне. І заощадили 50% бюджету, купивши тільки логотип.

Далі вилазять дрібні витрати. Вам потрібні візитівки — і, відповідно, потрібно розробити макет. Це недорого, десь 5% від стартового бюджету на ґайдлайн і лого. Потім потрібна вивіска — ще приблизно 15%. Потім флаєр — ще 10%. Кожна дрібна розробка — це нескінченні дрібні витрати, які уже перевищили ваш стартовий бюджет.
Чому так? Бо кожного разу дизайнери розробляють макет з нуля.

Якби у вас був ґайдлайн, витрати би були суттєво менші. Бо в ньому є прев’ю, як та чи інша продукція мала би виглядати, а також файли, які можна передавати на друк.

Витрати на розробку макетів — це півбіди. Ціна зазвичай залежить від рівня дизайнера, і кожен дизайнер робить так, як вважає за краще. Через певний час виявляється, що десь «погрались зі шрифтами», підтягнули колір і т.і. І все би ок, але комплексне бачення вашого бренду поступово втрачається. Через рік можна грати в гру «Знайди 10 відмінностей».

Таким чином, простіше купити розробку одразу з ґайдлайном. Бо цілісність візуальної комунікації і ваші нерви — безцінні.

Ми в SODA любимо розробляти візуальну мову компанії з нуля, але можемо допомогти з розробкою на будь-якому етапі. Бо не допомогти клієнту з недопрацьованою візуальною мовою — це як покинути кошенятко на дереві. Тож, якщо ви втомились від недосконалостей вашого дизайну — приходьте, врятуємо котика разом.

Расскажите друзьям про новость