Українці братимуть ще більше споживчих кредитів
Пластикові картки – для знаття готівки, кредити – на придбання споживчих товарів
В першому кварталі 2007 року найбільш поширеними банківськими послугами в Україні були здійснення комунальних платежів – нею користуються 73% від усіх опитаних та пластикова платіжна картка – 33%. Наступними за популярністю є поточний рахунок без картки (11% опитаних), обмін валют (10%) та кредит на придбання побутових товарів (9%).
Майже всі власники пластикових карток використовують їх для зняття готівки в банкоматах (92%). Знімають готівку через касу банку ще 29% власників карток. Одночасно на запитання щодо причин невикористання картки для оплати товарів та послуг в магазинах 36% власників пластикових карток, які не використовують їх за цим призначенням, відповіли, що надають перевагу готівці. Ще 24% впевнені, що їх картки не можна використовувати для розрахунків в торгівельно-сервісній мережі. Тобто основними причинами невикористання пластикових карток для розрахунків залишається низька обізнаність користувачів про можливості використання карток.
Щодо цілей отримання кредитів, то найбільша частка кредитів (67%) оформлюється для придбання споживчих товарів. Друга за розміром група кредитів є нецільовими (15%). Ще 9% кредитів бралися для придбання/будівництва нерухомості чи землі, і 5% – для придбання автомобілю чи іншого транспортного засобу.
Що більше, кредити на придбання побутових товарів є найпоширенішою послугою, якою учасники опитування планують скористатися в найближчі 12 місяців – про це зазначили 12% респондентів. На другому місці за популярністю карткові продукти – пластикова картка (загалом 7%), в тому числі відкрити кредитну картку чи овердрафт по картці планують 5% опитаних.
Знання банків: «Ощадбанк», «Райффайзен Банк Аваль» та «Приватбанк» залишаються попереду
D першому кварталі 2007 року за рівнем знання з підказкою «Ощадбанк», якого згадали 88% опитаних, дещо випереджає «Райффайзен Банк Аваль» та «Приватбанк» (їх назвали 86% та 84% респондентів відповідно). Проте «Райффайзен Банк Аваль» та «Приватбанк» є лідерами за рівнем спонтанного знання – обидва банки згадали без підказки по 62% опитаних. «Ощадбанк» без підказки згадали 55% респондентів.
За лідерами з помітним відривом йдуть банки «Надра» та «Укрсоцбанк». При цьому банк «Надра» дещо випереджав «Укрсоцбанк» за рівнем знання: банк «Надра» 27% опитаних згадали без підказки, та 62% – з підказкою; «Укрсоцбанк» – 24% та 58% відповідно.
«Ощадбанк» також є лідером за кількістю клієнтів: послугами банку користуються 34% респондентів. На другому місці за кількістю клієнтів – «Приватбанк», послугами якого користуються 27% опитаних. «Райффайзен Банк Аваль» займає третю сходинку – його послугами користуються 15% опитаних. За трійкою лідерів йдуть «Промінвестбанк» (5% респондентів), «Надра» (5%) та «Укрсоцбанк» (4%).
«Приватбанк» є лідером за часткою клієнтів на ринках пластикових карток, кредитів на споживчі товари, а також депозитних рахунків. «Ощадбанк» традиційно лідирує на ринку платежів, а також поточних рахунків без картки.
Довідкова інформація від GfK Ukraine
Цілями нового Дослідження ринків фінансових та телекомунікаційних послуг, яке компанія GfK Ukraine розпочала у лютому 2007 року, є регулярне та оперативне отримання інформації щодо стану ринків банківських, страхових та телекомунікаційних послуг для фізичних осіб.
Дослідження ринку банківських послуг проводиться за єдиною ліцензованою методикою FMDS (Financial Market Data Service) Personal. Ця методика застосовується всіма компаніями групи GfK в Центральній та Східній Європі.
Ми робимо висновки, спираючись на дані опитування населення в першому кварталі 2007 року, що проходило в два етапи: з 19 по 28 лютого та з 1 по 17 березня 2007 року.
Загальна вибірка опитування складає 2000 респондентів. Вибірка є репрезентативною для населення України старше 16 років, за статтю, віком, регіоном проживання та розміром населеного пункту. Опитування проводилось методом особистого інтерв'ю.
В 2003-2006 роках компанія GfK Ukraine проводила регулярне дослідження ринку банківських послуг для фізичних осіб. В рамках цього дослідження проводилося опитування населення у віці від 18 років у великих містах (більше 50 тис. жителів).