У 2020 жінки випередили чоловіків у відкритті ФОПів на 5%, а чоловіки ‒ у відкриті компаній на 37%
05 Мар 2021, 10:55

У 2020 жінки випередили чоловіків у відкритті ФОПів на 5%, а чоловіки ‒ у відкриті компаній на 37%

Фахівці компанії з бізнес-розвідки YouControl проаналізували кількість відкритих бізнесів жінками і чоловіками за останні 10 років. Які форми бізнесу обирають та в яких галузях? Скільки бенефіціарок серед 330 найбільших за виручкою компаній України? Читайте в аналітичному дослідженні про власниць бізнесу в цифрах і коментарях, створеному спеціально до Міжнародного жіночого дня. 

За даними міжнародного рейтингу гендерної рівності The Global Gender Gap Index 2020 rankings, допоки жодна з країн світу не досягла гендерного рівноправ’я. Попереду ‒ Ісландія (з результатом 0,87). Україна посіла 59 місце із 152 країн. Згідно з даними Всесвітнього економічного форуму, для досягнення гендерної рівності в світовій економіці знадобиться ще близько 250 років. А глобальний паритет в оплаті праці ймовірно буде досягнуто лише в 2277 році. 

Це все глобальні світові метрики. А що в нас в Україні? Чи скорочується гендерний розрив з року в рік? Як виглядає гендер в частині ведення бізнесу? Про жінок-бенефіціарок та їх частку від загальної кількості відкритих бізнесів в Україні далі піде мова.  

Майже 3 млн бізнесів за 10 років

За останні 10 років і два місяці в Україні відкрили 2 млн 772 тис. 787 бізнесів, згідно з аналітичними даними YouControl. З них ФОПів 2 млн 276 тис. і майже 497 тисяч компаній (комерційних організаційно-правових форм). Найактивніше бізнес відкривали у 2018 р., найменше ‒ у 2012 і 2014 рр. 

Щодо двох останніх років, то у «коронакризовому» 2020 р. у порівнянні з 2019 р. відкрито майже на 6% менше ФОПів та на 25% менше компаній. Але це все одно значно більше, ніж у 2014 р. 

У 2020 р. жінки відкрили на 5% більше ФОПів, ніж чоловіки

Кількість відкритих бізнесів чоловіками і жінками з 2010 року до сьогодні різниться. У жінок на 25 тис. ФОПів більше. Це означає, що за 10 років жінки ставали підприємицями на 1% частіше. А якщо брати до уваги лише минулий рік, то частка відкритих ФОПів жінками склала на 5% більше від підприємств, відкритих чоловіками. Загалом, останні 4 роки поспіль зберігається тенденція, коли жінки відкривають ФОПи частіше за чоловіків. 

Одначе, сумарно за останнє десятиліття чоловіки майже втричі випереджають жінок у відкритті компаній: 320 тис. проти 129 тис. До речі, в 10% компаній кінцевий бенефіціарний власник досі не розкритий через відсутність даних в реєстрі.

За 10 років розрив між кількістю відкритих компаній чоловіками і жінками мало змінювався з року в рік. Проте, все ж невеликі зміни є. Так, у 2010 році розрив складав 40%, у 2015 38%, а у 2020 майже 36%.  

Динаміка реєстрації компаній та ФОП протягом 10 років

Ганна Сахно економістка Центру економічної стратегії: «Жінки частіше реєструються як ФОП (у 90% випадків), аніж ТОВ або ПП, тому що ця форма організації власної справи більше підходить для галузей, в яких жінки хотіли би себе реалізувати. Це, в першу чергу, сфера послуг: індустрія краси, виготовлення одягу, хендмейд прикрас та домашнього декору. Також ФОП – це легальний фріланс. Жінки заробляють як перекладачки, SMM-менеджерки, позаштатні журналістки, копірайтерки, репетиторки тощо. До того ж ФОП набагато легше зареєструвати та дешевше обслуговувати, ця форма більше підходить початківцям.

Жіноче підприємництво набирає обертів не тільки в Україні, але й у світі. В нашій країні за останні роки з’явилась велика кількість програм  з підтримки саме жіночого бізнесу як від місцевих, так і від міжнародних партнерів. Активізувались жіночі громадські організації, будується потужне комьюніті жінок у бізнесі. Жінки опановують нові галузі економіки, де доцільніше реєструвати компанію: це, наприклад, туристичні агентства, юридичні та фінансові послуги». 

В українських бізнес-центрах частка бізнесменок виросла 

За останні три роки у найбільших містах України спостерігається скорочення гендерного розриву. Найпомітніші зміни відбулися у Києві: станом на кінець лютого 2018 року відсоток жінок-власниць компаній тут дорівнював 23%, а зараз сягає 26%. У Дніпрі й Одесі три роки тому жінок-бенефіціарів було по 25%, а станом на 2021 рік маємо по 27%. Збільшилася кількість підприємиць і у Львові: було 24% стало 26%. А от у Харкові лише на 1% зросла кількість жінок-власниць бізнесу: з 25% до 26%. 

У 16 разів менше жінок, ніж чоловіків, серед бенефіціарів у ТОП-330 найбільших за обсягом виручки компаніях у 2019 році.

Фахівці YouControl проаналізували дані кінцевих бенефіціарних власників (КБВ) 330-ти найбільших за виручкою компаній у 2019 році (від 2 млн 853 тис. грн до 85 млн 729 тис. грн) Як з’ясувалося, лише в 11 компаніях єдиним бенефіціарним власником є жінка (назви компаній див. в кінці дослідження). Одначе, в трьох з цих компаній жінки є номінальними власницями. Тобто не є реальними бізнес-леді і не беруть безпосередньої участі в процесі прийняття рішень, а лише здійснюють управління на користь третіх осіб, зазвичай, родичів (чоловіка, брата, батька). Ще в 24 компаніях із 330-ти серед власників є одночасно і жінки, і чоловіки. І 185 найбільших бізнесів належать виключно чоловікам. Ще 33% компаній не вказали КБВ.

Розподіл чоловіків та жінок у компаніях з найбільшою виручкою

«Я б дивилася на статистику позитивно, – коментує Ярослава Кравченко, засновниця «Дикого театру», ведуча, амбасадорка міжнародного руху солідарності за гендерну рівність «HeForShe». – Скорочення розриву свідчить про те, що суспільство розвивається. На жаль, принципи рівності не так швидко засвоюються суспільством, як би того хотілось. Та зрушення є. Маса освітніх проєктів, мистецьких, соціальних, що розповідають жінкам про можливості, вчать лідерству, вчать будувати своє – дають результати. Чим далі – жінки стають сміливішими і починають своє підприємництво хоча б з ФОП. Серед мого оточення – половина управлінців крутими проєктами – саме жінки. Наприклад бренд “Заріна”, заснований у 1998 р., чи стартапи і ініціативи 2010-х, такі як: “Патент.бот”, “Всі свої”, “Таблеточки”, – за ними жіночі обличчя.

А в тому, що жінок серед бенефіціарів найбагатших бізнесів України всього 3%, негативну роль відіграє і традиція, і стереотипи, які є у суспільстві. Жінки у нас креативні, гнучкі, обізнані, їм вистачає усього, крім, можливо, сміливості».

ТОП галузей, де власниці найбільших компаній ‒ жінки 

У яких галузях жінкам вдалося досягти висот, аби компанії, в яких вони власниці або співвласниці, потрапили в ТОП-330 (за виручкою у 2019 р.)? Серед очевидних лідерів за основним КВЕДом роздрібна та оптова торгівля. Причому у п’яти компаніях це торгівля саме твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами! У двох компаніях ‒ торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин. Ще у двох ‒ молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами. І ще у пари ‒ роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах. Поодинокі випадки торгівлі такими товарами: автомобілями та легковими автотранспортними засобами; цукром, шоколадом і кондитерськими виробами; косметичними товарами та туалетними приналежностями в спеціалізованих магазинах. Окрім торгівлі серед основних КВЕДів ‒ виробництво чавуну, сталі та феросплавів, розподілення електроенергії, виробництво залізничних локомотивів і рухомого складу, добування залізних руд, виробництво фармацевтичних препаратів і матеріалів, а ще олії та тваринних жирів, розведення свійської птиці. 

Сектори економіки, в яких працюють найбільші компанії жінок-власниць (за виручкою у 2019 р.)

11 компаній з ТОП-330 найбільших за обсягом виручки у 2019 р., де єдиним бенефіціаром вказана жінка:

ПП “Укрпалетсистем”
ТОВ “Альянс Ойл Україна»
АТ “Фармак”
ТОВ “Євростандарт”
ТОВ “СВІСС КРОНО”
ТОВ “Вартіс”
ПП “Оліяр”
ТОВ “Брокард Україна”
ТОВ “Юніверсал Фіш Компані”
ПАТ «Пологівський Олійноекстракційний завод”
ПП “Торговий дім ”Майола””

Расскажите друзьям про новость