У рамках виставки “Франчайзинг. Виставка бізнес-можливостей” CEO&Founder в Gradus Research Євгенія Близнюк розказала про п’ять найбільш виразних соціальних та споживацьких трендів 2020 року та дала 5 порад для підприємців та маркетологів у 2021.
Серед трендів 2020 року можна виділити такі:
Протягом всього 2020 року тримався високий рівень стресу. Стрес підвищувався наприкінці періодів карантину (червень, лютий) та знижався в літні місяці. Варто зазначити, що стабільно вищим рівень суб’єктивного стресу є серед жінок та молоді. Для молоді 18-24 років ця криза є першою масштабною кризою в житті. жінки ж в цілому схильні більше проявляти свої емоції та стресувати.
Економія. У 2020 році 8% українців втратили дохід, у 43% — він скоротився. Тому 60% опитаних економлять на певних категоріях товарів. Режим економії розпочався з першим локдауном і триває досі. Окрім фактору зниження доходів, причиною економії назвають суттєву невизначеність майбутнього та не зрозумілість перспектив полегшення чи завершення коронакризи.
Дистанційне життя. 25% українців працюють віддалено. Згідно з опитуванням Gradus у травні 2020, 49% чоловіків і 37% жінок не хотіли б повертатися до роботи в офісі через високий острах вірусу. У лютому 2021 року ці показники зменшилися: 24% чоловіків і 31% жінок досі не хочуть виходити на роботу в офіс. Цікаво, що якщо навесні минулого року жінки в більшій мірі воліли повернутися до нормальної роботи в офісі, то в лютому поточного року жінок більше за чоловіків влаштовує робота з дому.
Міграція в діджитал. Частка онлайн-покупок активно зростає: від 37% у травні 2020 до 54% — у березні 2021. При тому, що травень вже був місяцем активної діджиталізації. Перехід в діджитал охоплює всі вікові групи, проте із різною інтенсивністю.
Раціоналізація споживання. Українці не відмовляються від категорій товарів “продукти харчування” та “одяг”, проте обирають дешевші позиції. Відмовляються або економлять найбільше на таких товарах: розваги (55%), алкоголь (46%), взуття (38%), спортивний одяг та обладнання (33%). Найменше економлять на вітамінах та товарах для дітей ( по 9% кожна).
Також маркером раціоналізації споживання є стабільно висока частка запланованих покупок — з весни вона збільшилася вдвічі (у березні 2020 року — 24%, у вересні 2020 року — 48%).
Це говорить про те, що імпульсні покупки ще не на часі і чітке планування сімейного чи особистого бюджету ще на певний час є нашою реальністю.
Якщо відволіктися від споживчих настроїв і поговорити про емоційний стан українців, головним результатом 2020 стала певна переоцінка цінностей. Дослідження Gradus показало, що саме є необхідними умовами для щастя. Це три базових контури людини: здоров’я своє та близьких, грошова забезпеченість та мирне життя (цей фактор залишається в топі вже багато років).
Серед основних порад для підприємців та маркетологів у 2021 я б виділила, по-перше, не робити ставки на спонтанні покупки. Тільки за минулий рік частка запланованих покупок виросла вдвічі, люди економлять бюджет і тому про спонтанність частіше за все мова не йде. По-друге, варто переорієнтовувати комунікацію та маркетингові месседжі на жіночу аудиторію. Адже, згідно з дослідженнями, наразі сімейний бюджет базових категорій (продукти харчування та одяг) — у жіночих руках. Чоловіки приймають рішення щодо більш коштовних покупок (автомобіль, велика техніка), жінки — про щоденні витрати (продукти, одяг, невелика побутова техніка).
Повний матеріал презентації.