Сторожові пси, або Чому преса не має бути зручною
18 Мар 2016, 10:21
PR

Сторожові пси, або Чому преса не має бути зручною

Уроки комунікацій від державних прес-служб США

Автор материала

Якою має бути реформа державних комунікацій? Вочевидь, вона має враховувати найкращий світовий досвід. Восени 2015 року представників прес-служб українських міністерств звозили до США в рамках проекту із вдосконалення державних комунікацій за підтримки уряду США. Анна Гончарик, координатор зовнішніх в’язків Українського кризового медіа-центру, організатора поїздки, ділиться своїми інсайтами і цікавими спостереженнями.

Анна Гончарик
Независимый PR-эксперт, консультант по коммуникациям

Коли я вчилася на журналістиці в Штатах, нам на першому ж семестрі пояснили ключову річ: ми – «сторожові пси демократії», і наша місія в суспільстві – стояти на захисті цієї самої демократії з усією непідкупністю та принциповістю, на яку тільки здатна преса у вільному світі. Потрапивши нещодавно у «закулісся» прес-служб федеральних органів влади США, я змогла побачити зворотний бік цієї патетичної метафори. «Преса – як собака: якщо не кинеш їй кістку, вона може вкусити», – сказав співробітник прес-служби Пентагону. «Чудовисько потрібно постійно підгодовувати, щоб воно не зжерло тебе», – додав хтось із працівників прес-служби Держдепу. За цими брутальними порівняннями – ключова аксіома американських державних комунікацій: преса не має бути зручною, «білою і пухнастою», її робота – показувати зуби. Її завдання – тримати політиків у тонусі (про відповідальність преси за кожне слово і кожну кому не кажу зараз, бо це не тема цієї статті, але теж зворотний бік цієї ж медалі).

Американські урядові прес-служби зрозуміли одну річ, яка, гадаю, суттєво полегшує життя, якщо прийняти її. «У відкритому суспільстві ви все одно не забороните людям спілкуватися», – сказав капітан Девіс, заступник речника Пентагону. На мою думку, формат взаємодії ЗМІ і влади у США – найоптимальніший на даний момент, в його основі — інтереси не одних і не інших, а суспільства, яким і одні, й другі покликані служити. Так, формат недосконалий, але покажіть мені кращий! І саме тому нам є чого повчитися у американських державних прес-служб. Нижче – огляд найголовнішого з того, що варто взяти на озброєння вже сьогодні, і не тільки державним прес-службам. 

Нова економічна реальність: які тренди визначатимуть ринок у 2025 – досвід TERWIN, Arcelor Mittal, Kvertus, BRAVE1, Starlight media, ГК «Молочний альянс» та 40 провідних управлінців та державних діячів.

11 квітня на Business Wisdom Summit дізнайтеся, як розширювати партнерства, зміцнювати довіру до бренду та виходити на міжнародні ринки. Реальні стратегії та досвід компаній, які вже зробили цей крок.

Забронювати участь

Комунікація – це постійний контакт

Сьогодні комунікації неможливо регламентувати і дозувати залежно від того, готові ви говорити чи ні, є у вас сьогодні цінна інформація, чи потрібно почекати. «Вони ж розкажуть історію все одно – то краще, щоб формували її ви, ніж вони самі», – так просто сформулював суть своїх стосунків із медіа один зі співробітників прес-служби Держдепу. Преса не має чекати, інакше вона не виконає свою ключову роль – інформувати суспільство про важливі для нього речі. А ще краще розкажіть історію перші – на своїх умовах, тому що реакція завжди привертає менше уваги, ніж ті, хто задають інформаційні тренди. 

Уявлення, що приводом для спілкування з пресою є лише якась особлива подія, дата, якесь досягнення чи чергова віха, значимість яких визначає прес-служба – безнадійно застаріле. Як і те, що між новинними приводами триває «білий шум», коли можна перепочити.  

Анна Гончарик
Независимый PR-эксперт, консультант по коммуникациям

Комунікація триває завжди, щомиті. «Ваші конкуренти люблять, коли ви мовчите – вони тоді можуть схопитися за можливість сформувати меседж так, як їм потрібно», – коментує Крістіан Едель, Президент агентства Edel Communications, який «натаскував» багатьох американських політиків перед спілкуванням із пресою.

Комунікації не припиняються ніколи, тому у американських політиків – від мера Вашингтона до Держсекретаря США – є travelling press secretary. Це «основний» прес-секретар, який супроводжує політика в поїздках. Інший прес-секретар у цей час залишається в офісі і забезпечує роботу всієї прес-служби, а також діє як речник: у відсутність політика він коментує всі інші питання, окрім власне поїздки. Дуже точний підхід: якщо політик поїхав навіть в мега-важливе турне, життя і комунікація не припиняються, тому що комунікація – це не тільки відповіді на запити преси. Це безперервна робота над виконанням плану спілкування з суспільством, проактивна адвокація на користь інтересів свого відомства: хтось має коментувати все інше. Поки що через брак ресурсів і стратегічності виправдання на кшталт «у нас підготовка візиту» чи «ми зараз готуємося до звіту» є причиною, чому трава має перестати рости скрізь довкола і журналісти мають покинути виконувати свої обов’язки. 

Цей талмуд — інформація для щоденного брифінгу речника Держдепу США. Заступник речника Mark Tonner приніс його з собою, …

Опубликовано Anna Honcharyk 8 ноября 2015 г.

Завдання media gaggle – якраз у тому, щоб не залишити жодної імовірності, що на якесь питання не дали відповідь і щось залишилося «нерозжованим». 

Анна Гончарик
Независимый PR-эксперт, консультант по коммуникациям

Готовність до питань і «прояснення недопроясненого»

Брифінги в Держдепі і в Пентагоні відбуваються щодня. Не важливо, чи є якісь мега-новини, чи немає – питання у медіа можуть бути завжди. Неформальний прес-брифінг, який ми відвідали прямо в прес-службі Пентагону, і був саме таким «проясненням недопроясненого» за останню добу – буквально 3 хвилини «зведень», а далі – уточнення якихось деталей, відповіді на якісь суто технічні питання, що виникли у журналістів у зв’язку з російськими авіаударами в Сирії… Такі брифінги називаються тут media gaggle і відбуваються щодня просто в кабінеті прес-служби. Завдання цих брифінгів – якраз у тому, щоб не залишити жодної імовірності, що на якесь питання не дали відповідь і щось залишилося «нерозжованим». Підготовка до чергового брифінгу починається щоранку з моніторингу світової преси о 8:00. Саме на основі цього моніторингу прес-служба «вангує» питання, яких можна очікувати сьогодні від журналістів.

За словами представників прес-служби Пентагону, вони впевнено можуть передбачити топ-5 питань, які нині будуть цікаві журналістам.

Анна Гончарик
Независимый PR-эксперт, консультант по коммуникациям

Ближче – краще. Від преси все одно не сховатися, тому краще підпустити її максимально близько

Прес-служба Пентагону ламає всі уявлення про те, як має працювати з пресою оборонне відомство. Всупереч очікуванням, це найвідкритіша федеральна структура у Вашингтоні. Тільки тут журналісти можуть пересуватися приміщенням без супроводу. Тільки тут акредитовані журналісти мають перепустки, які дозволяють пересуватися значною частиною Пентагону і, за словами співробітників прес-служби, «виловлювати спікерів у коридорах». І тільки тут 50 кореспондентів світових медіа, що акредитовані в Пентагоні, мають офіси просто в приміщенні Пентагону, тут же, за стіною від прес-служби. Ні, Пентагон не оплачує їхню роботу, а лише надає приміщення для офісів – зарплату їм платять їхні медіа, і журналісти залишаються все тими ж «сторожовими псами демократії», головне завдання яких – задавати жорсткі і часом неприємні запитання.

І Пентагон демонструє, що простіше підпустити пресу максимально близько, аніж тратити купу часу, ресурсів і нервів на обмеження, контролювання і заборони. Підпустити пресу максимально близько до себе – на відстань простягнутої руки, коли можеш зазирнути в очі – це можливість упередити якісь ризики й непорозуміння. Неформальний брифінг у Пентагоні, який нам довелося побачити – приклад такої майже «кухонної» розмови (хтось прийшов зі своєю кавою, хтось тримав пакунок з бутербродом). Тут немає гучних офіційних заяв. Тут – відповіді на дрібні процедурні питання, уточнення деталей, які були незрозумілі. «Вони тут скоро в капцях домашніх будуть ходити один до одного», – прокоментував хтось із нашої делегації. Так, домашні капці і кава – не найгірший антураж у ситуації, коли головною проблемою для комунікацій стає глобальна криза довіри. Скоротити відстань між відомством і пресою максимально – це створити умови для довіри. Коли для того, щоб уточнити інформацію, не потрібно писати «запит на офіційному бланку з печатками», а достатньо зайти в сусідній кабінет – це означає ще й звести ймовірність помилки до мінімуму. 

Домашні капці і кава – не найгірший антураж у ситуації, коли головною проблемою для комунікацій стає глобальна криза довіри.  

Анна Гончарик
Независимый PR-эксперт, консультант по коммуникациям

Всі ризики такої близькості – як на долоні. «Ми розуміємо, що багато з кореспондентів працюють тут роками і обросли своїми контактами і знайомствами – джерелами інформації. І що навіть у черзі в їдальні журналіст може розпитувати знайомого співробітника Пентагону про щось, пов’язане з роботою. Але це частина нашої культури відкритості. Свої джерела інформації, які вони тут напрацювали – це дуже здорова річ, вона заставляє нас бути підзвітними, подобається нам це чи ні», – прокоментував один з представників прес-служби. І додав, що їх більше хвилює, аби інформація, яку журналіст почує від співробітника, не була некоректною, аніж сам факт спілкування з пресою.

Самі співробітники прес-служби Пентагону відкрито визнають, що є й інші незручності в такій близькості: журналісти можуть почути уривки розмов і одразу бачать напругу і стрес у поведінці представників прес-служби, коли щось стається. І починають одразу «копати». Це, звичайно, стресовий фактор. Але хто сказав, що прес-службам має бути комфортно?

«Не для преси» – саме те, що потрібно пресі

Одна з найбільших ознак довіри – це те, настільки широко використовується в державних комунікаціях США формат «off the record». За оцінками різних представників тутешніх державних прес-служб, така робота «за кулісами» фомальних брифінгів і прес-конференцій – це 90% усієї діяльності прес-служби, мета якої «shaping the story». Вони в принципі набагато більше часу проводять у спілкуванні з журналістами один-на-один, і дуже часто – це саме спілкування «не для друку».

У нас до таких речей досі ставляться із застереженням і ще донедавна на всіх медіа тренінгах ми повторювали сакраментальну фразу про те, що «не кажіть медіа того, що ви завтра не готові побачити в новинах». У моїй практиці були як дуже успішні випадки «зливання» потрібної інформації в пресу, так і зовсім провальні, коли журналісти порушували домовленості. Але я все одно переконана, що така практика дозволяє вибудувати якісно інші стосунки з журналістами і отримати якісно інший контент у медіа. А досвід американських державних комунікацій лише підтверджує це.

Цей формат відповідає інтересам обох сторін. Журналіст отримує доступ до ексклюзивної інформації, яку йому інакше як off the record не нададуть, а ми отримуємо журналіста, що краще розумітиме ситуацію і, як мінімум, робитиме менше помилок. Плюс лояльність. «Журналісти – всі трохи «мачо», їм важливе відчуття своєї ексклюзивності» – з усмішкою зауважив один співробітник прес-служби Держдепу. Представники тутешніх прес-служб одностайно стверджують, що між «для преси» і «не для преси» журналісти завжди виберуть «не для преси», бо вони знають, що більше отримають в такому форматі.

Базові rules of engagement для американських прес-служб і медіа такі:

1) формат «off the record» передбачає, що інформація не може бути використана журналістом і надається з «освітньою» метою.

2) «on background» – інформація може бути процитована дослівно або перефразована, але джерело інформації не може бути названо з іменем та посадою, натомість вживається щось загально-розпливчасте: «представник прес-служби Міністерства…».

3) «deep background» – жодних прямих цитат і посилання на офіційні джерела, але інформація може бути використана журналістом без посилання на джерело: «як стало відомо такому-то каналові…».

Яка гарантія дотримання цих правил? Знову ж таки: це колегіальні стосунки, тонкий баланс взаємин, де обидві сторони зацікавлені в глибоких взаєминах. Прес-служба «зливає» пресі щось офф-рекордз, журналісти попереджають прес-службу про якусь історію, яка назріває і до якої треба бути готовим – це такий собі «бартер» у стосунках, що є вигідний усім.  

Автор
18 Мар 2016, 10:21
Расскажите друзьям про новость