Є два підходи художньої креативної творчості:
— Евристичний (від вигуку «Еврика!»). Базується на спалахах осяння, просвітлення, відкриття, інтуїції, прояву внутрішнього стану, відвідування музи, баченню сновидіння.
Такий підхід дає низький ефект.
— Технологічний. Оснований на застосуванні різних методик художньої креативної творчості та є достатньо ефективним при генеруванні ідей.
Що стосується творчого проекту, то складається він з шести етапів:
— Визначення мети: для кого продукт? що ми хочемо бачити в кінцевому результаті?
На цьому етапі важливо:
1) Визначити найкращі характеристики продукту (художньої ідеї).
2) Визначити цільову аудиторію (характеристики споживача: гендерні, вікові, регіональні, соціальні тощо).
3) Визначити користь продукту (соціальний ефект).
— Аналітика даних: цей етап передбачає пошук та аналітику інформації, і, як результат, формування бази даних стосовно тематики даної ідеї та є її аналогами.
На цьому етапі необхідно:
– зібрати всю інформацію, що зроблено до вас за даною тематикою;
– систематизувати дані за напрямами.
Зміст наступних етапів передбачає перехід до опису суті ідеї за допомогою метафор. Важливою рисою такого переходу є необхідність підключення нашого підсвідомого досвіду.
— Інтелектуальна карта (mind map): складання інтелектуальної карти на рівні слова та словесних метафор, побудова списків. Наприклад, від слова «фішка» – риба.
Закінчується етап побудовою списків, представлених у вигляді розгалужених систем, що за своєю формою можуть нагадувати структуру розгалуження дерева або атомно-молекулярних зв’язків з головною темою ідеї в центрі.
— Асоціативна дошка (mood board): складання асоціативних колажів на рівні образів, пошук візуальних асоціацій. До будь-яких образних асоціацій, що виникли в уяві, потрібно одразу шукати картинки та створювати дошку візуальних асоціацій. Невізуалізовані асоціації буде досить складно використовувати в роботі.
— Генерування ідей: використання принципу «конфлікту», промальовка ідей, скетчі, поєднання непоєднуваних речей «Союз ежа и ужа».
Ідеї, що описансі за допомогою метафор, гіпербол, порівнянь, присудків та уособлень, починають жити власним життям та взаємодіяти між собою, даючи поштовх до нових візуальних асоціацій, які оформлюються у нові робочі теми. На цьому етапі доцільно використовувати принцип «конфлікту», постійно замальовувати все, що народжує ваша фантазія у вигляді швидких скетчів. Важливим є принцип асортименту, не зациклюватися на одній ідеї та рухатися далі.
— Довершення ідей: позбавлення від зайвого, виявлення найбільш правильного образу, відбір трьох основних ідей (скетчів).
Етап передбачає позбавлення від зайвого та виявленні найбільш правильного образу, що найточніше передає задум, поставлений на першому етапі, таким чином, відбувається відбір ідей. Асортимент отриманих ідей дозволить генерувати нові варіанти або міксувати уже створенні з метою отримання нових. Результатом повинні стати три ідеї (скетчі), які в тестовому режимі важливо донести до споживача та на основі критики та порад прийняти правильне рішення для прорисовки остаточного варіанта.
Креативні методи художньої творчості:
— Метод примусових зв’язків (принцип конфлікту)
На основі складених списків вільних асоціацій створюємо дошку асоціацій, набір референсів.
Беремо референс із нашого колажа й намагаємося встановити зв’язок з іншим випадково вибраним референсом (принцип «конфлікту») або «союз ежа и ужа».
— Мозковий штурм
— Інтелектуальна карта (mind map)
— Метод вільних асоціацій