Ростислав Буняк: Люди стали менше читати, але не про Волочкову
28 Мар 2016, 13:27

Ростислав Буняк: Люди стали менше читати, але не про Волочкову

Про те, чому «Факти» зрадою не займаються, треш забезпечує шеринг, а довжина має значення — з перших вуст від головреда сайту Факти ICTV Ростислава Буняка

MMR продовжує слідкувати за медіаспоживанням, новими рекламними форматами й новими медіа-бізнес-моделями. Нещодавно ми публікували основні інсайти з New Media World. Сьогодні про тренди у світі ньюзмейкерства ми дізнавались у головного редактора сайту Факти ICTV.

Marketing Media Review
Печатное издание MMR — лучший офлайн-канал украинского маркетолога. Обновленный сайт MMR.ua — быстрорастущий проект с исключительной аудиторией профессионалов

Раніше тренди медіаспоживання відстежувалися на тлі 5-10 років. Сьогодні ж усе змінюється за 1-2 роки. Що цікавого було за останній період?

Створіть ефективні PR стратегії разом з експертами Foundation Coffee Roasters, TWID, БФК Gulliver та ще понад 90 провідними брендами!

12 грудня на GET Business Festival дізнайтесь, як розробити ефективні PR-стратегії, підвищити впізнаваність бренду та залучити нових клієнтів через сучасний маркетинг і співпрацю з лідерами думок.

Забронювати участь

Українці ведуться на так звану «зраду». Якщо новина і її заголовок носить певний негатив – однозначно її почитають більше, аніж позитивну історію. Також читач любить усілякі пророцтва «від мольфарів» щодо майбутнього країни, як закінчиться війна або дивні історії з Росії на кшталт «нагодували млинцями з лопати» чи «Волочкова сіла на шпагат». До речі, негатив про Росію – одна з важливих складових новинної стрічки багатьох сайтів. Це частково підтверджує залежність українського інформаційного простору від Росії. Але є й інше пояснення – люди настільки втомилися від власних бід, що, чим гірше у сусіда, тим краще нам самим. А у сусіда подеколи справді біда.

Новина зазвичай переглядається «по діагоналі». Так робите ви, я, наші знайомі.  

Ростислав Буняк
главный редактор сайта fakty.ictv.ua

Останні півроку українці намагаються відійти від негативу, і краще читають пізнавально-розважальні публікації, а не новини про АТО чи політику. Втома від новин (а негатив переважає) відчувається у всьому. У цілому, люди стали менше читати. Сайтам саме час задуматися над кількістю знаків у новині. 

Які критерії відбору інформації на новинному сайті?

На першому місці оперативність. Якщо тема пропущена – її вже не беремо. Це лише згаяний час. Наше завдання — знайти свіжу інформацію.

Соціальні мережі, зазвичай, генерують найоригінальніший контент. Є прямий зв’язок між тим, що відбувається у Facebook та цікавістю новинної стрічки. Користувачі соцмереж виловлюють подеколи надзвичайні історії, які для нас стають новинами. 

Ще одним критерієм є корисність інформації. Ми намагаємось знайти не лише розважальну інформацію, але таку, яка стане у нагоді нашим читачам: інфографіки, поради, роз’яснення експертів тощо. Якщо ви шукаєте розклад матчів або вагаєтесь, яке авто купити, чи у вас виникли питання до юриста – «Факти» допоможуть розібратися. 

Новину про те, що російський офіс Coca-Cola надрукував карту з Кримом, «Факти» опублікували першими. Лише через кілька годин ця новина з’явилася у наших конкурентів. 

Ростислав Буняк
главный редактор сайта fakty.ictv.ua

Протягом 2014-2015 сайту Fakty.ICTV вдалося піднятися з топ-30 сайтів за метрикою Gemius фактично у топ-15. Що для цього робили?

У першу чергу це сталося за рахунок внутрішніх резервів. У жовтні 2014 року прийшла нова команда, з якою ми повністю змінили формат роботи над сайтом. Розширили графік роботи над стрічкою з 6 ранку до опівночі 7 днів на тиждень. А в 2016 році ми вже працюємо 24 години на добу. У нас з’явилися ексклюзивні інтерв’ю, блоги, ми почали більше звертатися до першоджерел інформації, а не лише рерайтити з інформагентств. Високий відсоток унікального контенту, робота з редакторами, аналіз маркетингових показників і збільшення пошукового та прямого трафіку дали ось такі високі цифри за рік, яких на початку року від нас ніхто не чекав. Ми змінили підхід до подачі новин. Скоригували формат заголовків: максимум – 70 знаків з пробілами, якнайбільша конкретика. Зменшили кількість знаків у новині, що пришвидшило роботу редактора.

Крім того, нам важливо було не стояти на місці, а розвиватися. Ми проводили тренінги з редакторами: що і як подавати, аби не втрачати оперативність та якість, які теми можуть бути читабельними, порівнювали свою роботу з конкурентами та аналізували їхні помилки.

Ну, і ключова історія минулого року – робота з SЕО та джерелами з Facebook та Twitter. Ми максимально заточені на виконання усіх вимог SЕОшників як у заголовках, так і в текстах. Ми відійшли від формату черпати новини лише з інформагентства, а зосередилися на Facebook та Twitter, де найвища оперативність інформації. 

На яких засадах формується контент сайту?

Сайт «Факти ICTV» – це логічне продовження ефіру, однак тут все оперативніше, більше, повніше. Разом з тим, ми такі ж спокійні, нейтральні, подаємо новини з перевірених джерел – словом, факти. Ми пишемо про людей і для людей. Ми не вішаємо ярликів, таким чином збираючи трафік. Не так давно на одному топ-сайті я прочитав приблизно такий заголовок до інтерв’ю з актором «Я би ніколи не взяв за дружину мешканку Донбасу, бо її «мали» сотні бойовиків». Це – шок. Навіщо штучно загострювати й так непрості стосунки? Водночас це чудовий приклад, як треба збирати трафік: береш інтерв’юера, який наговорить найбільше трешу, у заголовок – зраду або образу, й шеринг забезпечений… «Факти» зрадою не займаються. У нас – ключові події в політиці, соціальна тематика, а також проблеми Росії.

Сайти часто використовують «жовті» заголовки у гонитві за кліками, перекручуючи зміст. Як знайти золоту середину?

Навіть «Факти ICTV», будемо чесними, час од часу хворіють на такі заголовки, які не повністю відображають зміст. Це відлуння старої школи, якщо її так можна назвати.

У нас була історія, коли своїм заголовком ми посіяли певну паніку в Інтернеті. Ця історія багато чому нас навчила. Важливо не лише не перекрутити заголовок до «жовтизни», але й правильно подавати фактаж, навіть якщо джерела здаються надійними. Заголовок не має бути перевантажений інформацією, найкраще його писати лаконічно, обов’язково цікавим (критерії кожен редактор визначає під себе). Найкращий заголовок – це SЕО заголовок. Тобто, треба будувати заголовок приблизно так само, як людина шукатиме новину у Google. Це – наша стратегія. Водночас є й виключення, коли «газетний» заголовок аж проситься. І він теж спрацьовує.

Жовтизна віджила своє. Це на зорі Інтернету я обирав, що читати за яскравим заголовком. Зараз чим простіший заголовок – тим більше я довіряю джерелу 

Ростислав Буняк
главный редактор сайта fakty.ictv.ua

Користувачі Інтернету «хворіють» на кліпове мислення, коли сприймають інформацію лише у вигляді коротких фраз, картинок. У кращому випадку прочитуються лише заголовки, максимум — лід. Чи намагаєтеся ви якимось чином боротися з цим і збільшувати час перебування користувача на сторінці?

Я теж у більшості випадків читаю максимум лід. Не маю сумнівів, що більшість людей, які відкриють це інтерв’ю, не прочитають і 30% — забагато тексту. Словом, боротися ні з ким не треба – це неможливо. Не дарма ж у Twitter лише 140 символів, а Instagram шалено популярний серед молоді. Але хіба це погано? Конкурентну боротьбу за масового читача виграє той, хто запропонує оптимально компактну новину та оптимальний спосіб її отримання. «Факти» теж зменшують кількість символів у новині. 

Водночас є не масовий читач, якому не вистачає якісних авторських текстів. У Росії є платний Слон, Медуза вистрілює, Новая газета. В Україні я отак одразу й не назву ресурс, де стабільно читаю цікаві історії. Є разові публікації, але не більше. Це проблема ринку, бо він не здатен окупити таке ЗМІ. Нішу частково заповнюють фріки.

На Фактах ICTV багато відеоконтенту. Наскільки відеоновини більш/менш виграшні порівняно з текстовими?

Відеоконтент – це в першу чергу сюжети ефірних «Фактів». Варто пам’ятати основний принцип споживання інформації в Інтернеті – максимум інформації за короткий проміжок часу. Відповідно темпоритміка ефірних сюжетів не підходить для Інтернету, де краще дивляться короткі (до хвилини) вирізки із того ж сюжету, нарізки найсмачніших кадрів. 

Нам, на відміну від телебачення, не важлива тривалість перегляду, ключовим є сам перегляд і те, щоб цим відео ділилися у соцмережах. Останнім таким прикладом є відео промови Надії Савченко, яке нам оперативно передав журналіст із російського Донецька. По-перше, ми були першими, хто його опублікував, по-друге, тільки у Facebook відео поширили 5 тис. разів і понад 300 тис. переглянуло!

Які інструменти використовуєте у просуванні сайту і його контенту?

Ми вирішили не зупинятися на одному напрямку. Треба було зосередитися на прямому трафіку, якого було небагато. Тут ефективним є пряма реклама, PR і максимальна згадуваність ресурсу. Результат роботи першого року – вдвічі зріс прямий трафік (з 9% до 17-20%). Паралельно ми працювали над SЕО. Хвала нашим SЕО-копірайтерам, завдяки яким ми почали вистрелювати у пошукових запитах. Не забуваймо про соцмережі, які можуть стати основним джерелом як популярності ресурсу, так і джерелом трафіку. З огляду на наших конкурентів, я точно можу сказати, що це найбільш стабільні джерела зростання вашого ресурсу, на відміну від партнерства, від якого ми поступово відходимо. Це довший шлях, однак він стабільніший і гарантовано принесе результат, на відміну від тимчасового закупного трафіку.

У 2015-2016 роках ви активно запускали спецпроекти у вигляді лонгрідів…

2015 був роком експериментів над ексклюзивним контентом. То заточували журналіста на щоденні ексклюзивні новини – реакція на події; то робили по два інтерв’ю середнього розміру і якості на тиждень; потім узагалі вирішили робити інтерв’ю раз на тиждень. Зупинилися на лонгрідах та спецпроектах. Два успішні проекти вже маємо – 100 блогерів України та Що буде з Донбасом?

Цей рік сміливо можна назвати роком спецпроектів для Фактів. У квітні стартує масштабний проект про світові конфлікти, схожі на наш, та досвід, який має взяти з них Україна. Ми покажемо, що ситуація з Донбасом не унікальна. В історії вже були подібні прецеденти, і на реальних прикладах «Факти ICTV» покажуть, як краще виходити з конфлікту. 

Ось-ось запуститься багатосерійна історія «Як влаштована країна. Україна зсередини». Нашій державі – 25 років. Що ми знаємо про те, як вона живе? Чим вона живе? Редакція готує цілу серію публікацій про життя нашої країни в усіх сферах. Ми писатимемо про бюджети шкіл, міст районів; запитуватимемо, навіщо потрібен підручник для вивчення ІТ у школі, та пропонуватимемо альтернативу; покажемо прикладами із Заходу, як ремонтувати дороги, а в цілому розберемося – які дороги є у нас; вакцинація та приватні ЖЕКи – словом, писатимемо фактично про все, що оточує українця.

Чи зростає обсяг інтернет-реклами на новинних сайтах? Наскільки рекламодавці вірять зараз в інтернет-майданчики?

Рекламні агентства розкажуть краще. Але можу точно сказати, що зараз відчувається нестача інвентаря, а не рекламодавців. Порівняно з 2015-м рекламний ринок оживає. У рекламних площадок з’являються нові формати — в основному це спецпроекти, де реклама інтегрована органічно з контентом. Це не дратує читача, піднімає лояльність до бренду і дає набагато вищі KPI, ніж традиційна реклама. Ефективніше дати топ-7 порад при виборі відпочинку й авторитетно порекомендувати готель, аніж 1000 разів показати банер з цим же готелем.

Наскільки рекламні потреби впливають на контент сайту?

Наша позиція – робити якісний продукт. Чим більше нам довірятимуть – тим більше людей нас читатимуть. А де аудиторія, там і рекламодавці. Клієнтам так само важливий масштаб. Бренди не готові розміщуватися на негативі, однак саме за цим приходять люди на новинні сайти. Це життя, яким би воно не було. Водночас ми можемо зацікавити аудиторію лайтовими новинами про шоу-бізнес, авто, спорт, технології, корисні новини — ці розділи є комерційно привабливими. Спорт – великий напрямок, зараз, наприклад, ми готуємо багато тест-драйвів, корисних порад по підбору авто, незабаром будуть й ексклюзивні інтерв’ю, онлайн-трансляції, конкурси.

Основні цілі сайту?

Із амбітних – увійти в топ-10 новинних ресурсів країни. Ресурси та бажання є, решта все залежить від нас. Іще одним повномасштабним проектом буде для нас Народний рейтинг «100 блогерів України». Сподіваємось, ця премія виведе нас на новий рівень. Це буде перший такий великий проект, який завершиться в кінці року номінаціями кращих блогерів країни, яких обиратимуть наші читачі спільно з редакцією.

Расскажите друзьям про новость