На час передвиборчої кампанії є сенс говорити лише про припинення планових перевірок ЗМІ – Віталій Шевченко
Сьогодні прес-служба Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення розповсюдила заяву голови НР Віталія Шевченка стосовно ініціативи ряду державних органів та політичних сил про мораторій на проведення під час виборчої кампанії перевірок ЗМІ. Наводимо її текст повністю. Останнім часом у зв’язку з підготовкою до позачергових виборів народних депутатів України окремими політиками дедалі частіше висловлюються пропозиції щодо припинення на час виборчої кампанії перевірок засобів масової інформації державними органами. Як не дивно, цього вимагають і від Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення – позавідомчого регуляторного органу, на який покладається виконання низки контрольних функцій задля забезпечення чесних і прозорих виборів.
Під час прес-конференції в агенції УНІАН 11 травня 2007 р. заступник Голови Верховної Ради України М.Томенко наголосив на необхідності надання виборцям під час агітаційної кампанії всебічної та об’єктивної інформації. Забезпечити цю вимогу можуть лише органи, які для цього створені і мають відповідні можливості та чітко окреслені повноваження. Тому відмежування від цих функцій Національної ради потягло б за собою ущемлення прав громадян, спровокувало б хаос та масові порушення у веденні виборчої агітації.
Згідно з чинним виборчим законодавством, Національна рада є активним суб’єктом виборчого процесу: виконує перевірки за зверненнями ЦВК та інших учасників виборчого процесу, моніторить телерадіоорганізації на предмет дотримання вимог щодо розміщення політичної реклами (виконує пов’язані із цим функції, які інші державні установи в потрібному обсязі виконати не можуть), перешкоджає втручанню зарубіжних мовників у виборчий процес нашої країни, більше того – готує та оприлюднює спеціальний «Звіт про дотримання телерадіоорганізаціями визначеного законодавством порядку мовлення під час проведення виборчої кампанії» (див., наприклад, спецвипуск «Вісника Національної ради», № 9 за квітень 2006 р.).
Питання про доцільність проведення перевірок засобів масової інформації під час виборів нещодавно розглядалося на засіданні Національної комісії з утвердження свободи слова та розвитку інформаційної галузі, і, виступаючи за встановлення на цей час мораторію на перевірки фактично для всіх контрольно-ревізійних установ, ніхто з членів цієї Комісії не поставив під сумнів право і обов’язок проводити такі перевірки Національною радою. Позитивно оцінено також торішній досвід створення Національною радою та Центрвиборчкомом (за сприяння ОБСЄ) поважної експертної ради з числа найавторитетніших в Україні фахівців, діяльність якої дозволила уникнути багатьох конфліктів довкола цілої низки виборчих теле- і радіороликів, захистити права суб’єктів виборчого процесу, ЗМІ та окремих журналістів.
Звертаю увагу журналістів і громадськості на те, що проведення перевірок прямо передбачено нормами законів України «Про телебачення і радіомовлення» та «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення», оскільки вони є неодмінною умовою та інструментарієм здійснення контрольно-регуляторних функцій спеціальним органом, створеним для виконання саме цих повноважень. Очевидно ж, що не виконувати чинну (невідмінену, непризупинену) норму законодавства Національна рада не має права.
Крім того, в діяльності телерадіокомпаній бувають важливі обставини, які потребують проведення перевірок незалежно від політичної кон’юнктури. Йдеться навіть не про обов’язок Національної ради реагувати на звернення і запити органів державної влади, народних депутатів України, правоохоронних і податкових органів, органів прокуратури, зв’язку, частотного нагляду, Міноборони, СБУ тощо – часто в невідкладному порядку, що також обумовлено чинним законодавством. Обов’язок Національної ради – вилучати з користування радіочастоти та телеканали, які не було освоєно протягом року з дня видачі ліцензії; у чітко визначені строки переоформляти ліцензії, термін дії яких минув (у випадках, якщо телерадіокомпанії дотримуються норм законодавства та ліцензійних вимог). Це лише кілька випадків, коли перевірки телерадіоорганізацій – неодмінні й регламентовані в часі.
Тому щодо контрольних повноважень Національної ради на час офіційно оголошених виборчих кампаній є сенс говорити лише про припинення планових (не викликаних законодавчо передбаченими обставинами) перевірок. Вивільнений час та організаційні можливості ми використаємо, як уже практикувалося в попередні роки, для перевірки провайдерів програмної послуги (операторів кабельного телебачення), які самостійно не виготовляють теле- і радіопрограми та передачі чи агітаційну продукцію (політичну рекламу). Але головні зусилля Національна рада спрямує на забезпечення чесної, коректної, прозорої політичної конкуренції в ефірі, створення рівноправних умов та можливостей для ведення агітаційної кампанії всіма політичними силами.