29 Июн 2021, 12:31

«Кошти великих компаній — це ресурс, який ми могли би спрямувати на системні зміни» — Валерія Татарчук

Як побудувати довготривалу та ефективну роботу благодійного фонду з бізнесом та залучити якомога більше приватних благодійників, чи є сенс створювати корпоративний благодійний фонд та якими інструментами можна «зашити» культуру благодійності в український менталітет — розповіла MMR Валерія Татарчук, засновниця благодійного фонду «Твоя опора».

Через призму вашого досвіду управління благодійним фондом, які б рекомендації ви дали тим, хто сьогодні планує заснувати БФ? 

Перше, що я би порадила всім, хто планує відкривати благодійний фонд — ознайомитись із законодавством цієї сфери. Потрібно прочитати: «Закон про благодійну діяльність та благодійні організації», «Закон про волонтерську діяльність» і податковий кодекс. 

Наступна порада: зв’язатися з колегами, які вже мають досвід роботи. У 2014 році так зробили й ми, коли створювали фонд «Твоя опора». Я звернулась за консультацією до Наталії Оніпко — засновниці фонду «Запорука», і вона дала дуже багато цінних порад, шаблонів документів.

Дуже серйозно потрібно ставитись до створення статуту: продумати структуру організації, врахувати усі моменти, що потрібні для її функціонування. Часто фонди засновують волонтери, люди, які не мали справи з юридичними питаннями й документообігом. Вони беруть шаблонні статути, змінюючи лише деякі дані. Діяльність фонду має дуже чітко відповідати статуту. Якщо це не так, то доводиться, або відмовлятися від певного виду діяльності, або постійно коригувати статут, що теж незручно. Якщо знехтувати цим, у фонду виникнуть проблеми — можуть навіть забрати статус неприбутковості, бо БФ не виконує свої цілі. Тут, знову таки, зверніть увагу на пораду про спілкування з досвідченими колегами. Попросіть почитати їхні статути, проаналізуйте, задайте всі запитання. Дуже важливо знайти собі надійне плече на початковій стадії. Наш фонд завжди відкритий до такої співпраці, знаю, що багато моїх колег теж завжди раді допомогти маленьким фондам. У мене, наприклад, зараз є менторський проєкт, у якому я консультую новостворені фонди.

Ще один важливий момент: є багато донорських організацій, що допомагають фонду з юридичними питаннями. Потрібно взяти грант і звернутися до професіоналів, які створять документацію, пропишуть усі політики й процедури. Багато фондів цього не роблять, бо не мають коштів, щоб заплатити юристам. 

Якщо донор хоче, щоб його кошти реалізували грамотно, подали йому чітку звітність, — у БФ мають працювати професіонали. Професіоналам необхідно платити зарплату.
Валерія Татарчук
засновниця благодійного фонду «Твоя опора»

І, напевно, найважливіша рекомендація: із самого початку закладайте в бюджет свої адміністративні витрати, говоріть донорам, що ви маєте в них потребу. Це те, без чого фонд не виживе. У рамках закону фонд має право брати до 20% на адмінку. І це не лише зарплата співробітників і податки, платежі і збори. Це і оренда, оплата послуг доставки, оргтехніка, канцелярія, операційна система. Якщо фонд не буде мати на це коштів, він не зможе організувати свою операційну діяльність. На початку нам теж було незручно про це говорити, багато донорів цей факт сприймають не дуже радісно, але це необхідність. Якщо донор хоче, щоб його кошти реалізували грамотно, подали йому чітку звітність, — у БФ мають працювати професіонали. Професіоналам необхідно платити зарплату. Поступово нам вдається привчити до цієї світової практики усіх наших партнерів. 

Як підвищити рівень соціальної свідомості серед громадян. Якими інструментами можна залучати до благодійності? 

Це запитання для мене найскладніше. Напевно ніхто не знає правильної відповіді. Моя думка: благодійникам потрібно вже зараз працювати зі своїми комунікаціями, спрямовуючи їх не лише на платоспроможну аудиторію, а й на дітей та підлітків. Таким чином, коли вони виростуть, то будуть ставитись до благодійності як до норми. Не сприймати її як подвиг. Це має прошиватися у нашому ДНК і менталітеті. Зараз ми намагаємось долучати якомога більше людей до наших проєктів. Робимо благодійні заходи, показуємо, що благодійність —- це не завжди біль і якась токсичність. Це може бути просто, радісно, весело.

Наш проєкт “Charity weekend. Здоровий день з Машею Єфросиніною” — це величезний благодійний сімейний фестиваль, де є розваги для гостей будь-якого віку. Таким чином ми пояснюємо, що квиток на фестиваль, де всі круто розважаться, — це теж благодійність. Ми робимо багато акцій із нашими партнерами. Зараз діє акція «Дорога добра» з АЗК WOG — кожні 3 гривні з благодійного горнятка йдуть на благодійність. Теж фан — п’єш каву і робиш добру справу. На мою думку, саме ці інструменти працюють у формуванні культури благодійності в суспільстві.

Благодійникам потрібно вже зараз працювати зі своїми комунікаціями, спрямовуючи їх не лише на платоспроможну аудиторію, а й на дітей та підлітків.
Валерія Татарчук
засновниця благодійного фонду «Твоя опора»

Останні два роки стали бумом соціальної активності серед брендів, однак більшість активацій були ситуативними, а не стратегічними. Які, на ваш погляд, три кити корпоративної-соціальної відповідальності? 

2020 рік, коли сталася пандемія, став визначним для благодійного сектору і нашого фонду також. Нам вдалось реалізувати унікальний для України кейс. Ми зібрали 72,5 млн грн на боротьбу з пандемією, ці гроші дали різні компанії. Цей кейс демонструє, що бізнес готовий працювати з благодійним сектором і має на це бюджети. Але також цей кейс показав, що благодійний сектор непрозорий. Тому компанії бояться давати кошти благодійним фондам. І я бачу в цьому величезну проблему, тому що кошти великих компаній — це ресурс, який ми могли би спрямувати на вирішення не просто точкових проблем, а на системні зміни. Благодійному сектору потрібно йти до цього. Корпоративно-соціальна відповідальність — це ширше, ніж участь у благодійних проєктах. І я не маю у цьому глибоких знань. Але можу розповісти про кити, на яких стоїть співпраця БФ з бізнесом. 

Перше: фонд має бути готовим пройти всі перевірки бізнесу. А це і комплаенс, і служба безпеки, і фінансовий моніторинг. Якщо це міжнародна компанія — ще складніше. Спочатку фонд перевіряють по цим трьом інстанціям в Україні, а потім знову — материнська компанія за кордоном. Це дуже складно і важко. Тому, коли бізнес дає фонду гроші, для мене це показник прозорості БФ. Друге — це звітність. «Твоя опора» працює з партнерами так, щоб вони завжди до нас поверталися. Це одне з наших непохитних правил. Для цього компанії потрібно реалізувати проєкт і отримати зрозумілу, прозору, публічну фінансову звітність. Спершу ми передаємо партнеру пакет документів фінансової звітності про надані кошти, а потім узгоджуємо публікацію описового звіту на наших ресурсах. Це обов’язково. 

Як зацікавити бренд підтримати соціальну ініціативу фонду та зробити партнерство довготривалим? 

Проаналізувати, чим бренд займався до цього, які проєкти підтримував, чи є у нього історія в громадському секторі. Можливо, він має стратегію благодійних проєктів і напрямки, які підтримує. Якщо ви бачите, що такої історії немає, то я би радила подавати свою пропозицію з точки зору впливу проєкту на суспільство. Не просто «давайте ми зберемо гроші, наприклад, на певне обладнання». А показати, яку кількість дорослих людей чи дітей врятує це обладнання, скільки життів воно покращить. Варто подумати, як ваш проєкт вирішує проблему, з якою зіштовхується цільова аудиторія бренду. Наприклад, аграрні компанії. Вони займаються благодійністю, але лише в регіонах, де знаходяться їхні поля чи виробництва. Тому аграрії  підтримають ваш проєкт, якщо він буде реалізований у цьому ж регіоні. 

Щодо довготривалості — тут усе просто й складно одночасно. Лише два фактори впливають на тривалість робочих стосунків фонду і бренду: прозорість та звітність.

Як ви ставитесь до такого явища, як корпоративні благодійні фонди, коли бізнеси створюють власний БФ? Чи є такі проєкти ефективними? 

Корпоративні БФ, як явище, з’явилися тому, що бізнес не довіряє благодійним фондам. Наскільки вони ефективні, не можу судити. Це залежить від того, хто працює у цьому фонді. Скажу лише про свою команду, яка складається виключно з експертів. Для нас важлива і мета проєкту, і цілі, і ефективність. Якщо у корпоративному БФ працюють професійні та мотивовані спеціалісти, це має зміст. Створювати фонд потрібно, зважаючи на потреби компанії в благодійних проєктах. Частіше вигідніше взяти вже існуючий фонд на аутсорс, оплатити їх адміністративні витрати, і під пильним контролем реалізувати свій проєкт під ключ. Це дешевше і ефективніше, з мого досвіду. 

Лише два фактори впливають на тривалість робочих стосунків фонду і бренду: прозорість та звітність.
Валерія Татарчук
засновниця благодійного фонду «Твоя опора»

Які соціальні кейси відгукнулися особисто вам? 

Проєкт «Дача» фонду «Запорука». Вони збирають кошти на будівництво величезного центру для онкохворих дітей. Крутий проєкт, дуже важливий. Навіть не уявляю, наскільки важко його реалізовувати. Будівництво — це складно, дорого. Й люди більш схильні давати гроші на благодійність, щоб допомогти тут і зараз. Збирати кошти на будівництво важко,  бо це відкладений результат. Схиляю голову перед Наталею Оніпко, яка вже майже побудувала цю дачу. Проєкт дійсно вартує підтримки та уваги. 

Ще мені дуже дуже подобається проєкт «Крона», він має назву «Серце одне на двох». Вони створюють першу в Україні реанімацію для матері і дитини. Якщо у вагітної є вада серця або у дитини її діагностують ще до народження — жінка і маля потребують особливого нагляду спеціалістів Інституту педіатрії, акушерства та гінекології. Майбутня мама з такими ризиками для свого чи дитячого життя має народжувати тільки у цьому медзакладі. І щоб з перших днів вони з немовлям могли знаходиться разом, «Крона» створили свій проєкт. 

Не можу не згадати благодійний флешмоб “Let’s help бабуся”, який щороку проводить БФ Let’s help. Його суть: у певний день волонтери фонду йдуть у продуктові магазини і на касах просять дозволу у бабусь розрахуватися за них. Це масова акція у різних містах України. На мою думку, це дуже ідеологічно-правильна та неймовірно зворушлива практика. Бабусі на касах завжди плачуть, бо не звикли до таких проявів доброти без жодного приводу. Це чудовий приклад проєкту про правильні цінності, підтримку старшого покоління. Говорю про нього і відчуваю мурашки. Проєкт має класний довготривалий ефект. Після акції, яка проходить по багатьом супермаркетам країни, люди, беручи приклад з волонтерів, вже в інші дні розраховуються за когось старенького на касі. Для мене цей флешмоб про зміну нашого сприйняття доброти й благодійності.   

Ці кейси не ситуативні, вони покликані роками вирішувати певну проблему суспільства. І це дуже круто. 

Чи буде в цьому році проводитись Charity weekend? 

Ми дуже сподіваємось, що зможемо цього року провести “Charity weekend. Здоровий день з Машею Єфросиніною”, адже це один із найважливіших наших проєктів. Не лише з точки зору збору коштів, а й для розвитку культури благодійності, як я вже говорила вище. Але, на жаль, багато зовнішніх факторів, зокрема ситуація з пандемією,  диктують свої правила. Команда фонду, ідеолог і співзасновниця проєкту Маша Єфросиніна — ми всі дуже сподіваємося, що обставини складуться на нашу користь, і ми таки проведемо Charity weekend.

Расскажите друзьям про новость

Новое видео