04 Янв 2019, 12:50

Сукупність прагматизму і азарту: як агенція ONCE знайшла бізнес-модель, що закриває багато болей

Команда агенції ONCE розповіла про запуск власної справи, особливості роботи з клієнтами та конкуренцію на ринку

Це історія про те, як нова агенція ONCE знайшла бізнес-модель, що робить агентський бізнес цікавим для сильних спеціалістів, а складні стратегічні та дизайн-проекти доступними для замовника. Команда ONCE – Антон Яценко, Антон Зотов, Уляна Швед та Віктор Грудаков в інтерв’ю MMR розповідають про те, навіщо вирішили заснувати власну агенцію, чим вона кардинально відрізняється від інших на ринку та які підходи та методики використовують у свой роботі.

Marketing Media Review
Печатное издание MMR — лучший офлайн-канал украинского маркетолога. Обновленный сайт MMR.ua — быстрорастущий проект с исключительной аудиторией профессионалов

Ви – новий гравець на ринку, тож розкажіть про себе у десяти реченнях. 

Агенція ONCE з’явилася наприкінці квітня. За шість місяців ми вже встигли створити три бренди, чотири діджитал-продукти, попрацювати над створенням нового проекту в нерухомості та концептом діджиталізації магазину.
Зараз нас четверо, кожен відповідає за один з напрямів: стратегію, дизайн, креатив та UX/UI. Розмножуватися плануємо такими ж проектними командами, а не традиційними відділами з великою кількістю людей. 

Ми дуже тісно спілкуємося з клієнтами, з головою зариваємося в бізнес. Так, навіть у дуже неочікуваних місцях ми частенько відкопуємо можливості для розвитку, що згодом стають новими спільними проектами. 

Ми пробували багато методологій, але зупинилися на кількох, в які віримо. Value Proposition Design допомагає сегментувати людей і зрозуміти (або й створити) цінність продуктів та послуг. З Design Sprint від Google ми швидко створюємо та/чи тестуємо нові, ризиковані ідеї по розвитку бізнесу клієнта. Якщо потрібно змінити чи розробити новий сервіс або продукт, застосовуємо Service Design. 

Наша бізнес-модель робить агентський бізнес цікавим для сильних спеціалістів, а складні дизайн-проекти доступними для замовника.

Команда ONCEКоманда ONCE  

Чому вирішили заснувати агенцію? Невже на ринку їх недостатньо? Чому не пішли працювати по найму? 

Антон Яценко:
Прагматично — тому що ми побачили бізнес-модель, яка мені дуже подобається, бо закриває багато болей.
Ну і, звісно, — азарт. Авось! 

Антон Зотов: 
У роботі я часто стикався з поверхневим дизайном. Коли багато непотрібних посередників, коли не хочуть докопуватися до суті, коли віддали макети і забули. Такий дизайн помирає, ще не народившись. Тому і прийшла думка про власну справу: команду однодумців, яка працюватиме напряму з замовником та створюватиме живі гнучкі проекти. Because design is never done. 

Віктор Грудаков:
Завжди можна створити красиве зображення. Якщо у нього є ідея — це вже круто! Але коли ідеї народжуються зі стратегії та спільного з клієнтом бачення розвитку бізнесу, починається магія! Хотілось саме таких рішень, глибших ідей та свободи. 

Уляна Швед:
Я приєдналася до хлопців після відкриття ONCE. Я вже працювала з Антоном і Вітьком, відчувала, що ми всі на одній хвилі, налаштовані створювати щось круте і наповнене. А ще я добре розуміла, що не готова йти у звичайні кавовомашиноцентричні агенції 🙂

Яка у вас експертиза? Звідки знання про відкриття власної справи? 

Антон Яценко: Я не можу сказати, що експерт, адже все змінюється і розвивається дуже швидко, потрібно постійно вчитися. Я би говорив про passion — краще розуміти поведінку людей. Я кайфую, коли вдається допомогти, а ще більше, якщо знаходжу шлях зробити це так, як ще ніхто не робив. Певно, тому я обожнюю методики дизайн-мислення і застосовую їх в усіх проектах. 

Відкрити власну справу допоміг досвід (працював у агенціях, які виростали з маленьких у великі) і невеличке дослідження юридичних питань. Для малого бізнесу з юридичної точки зору в Україні зараз все дуже просто. 

Уляна Швед: 
Ніколи не називала себе експертом з емпатії та креативу, але мене таке формулювання дуже веселить 🙂 Працювала і на стороні клієнта, і в рекламних агенціях, зараз вивчаю психологію та біологію поведінки. 

Антон Зотов: Після 7 років досвіду можу сказати, що непогано розуміюся на проектуванні людяних інтерфейсів, які допомагають бізнесу заробити. 

Віктор Грудаков: Якщо коротко, то артом і дизайном я займаюсь уже близько 15-ти років. Це якщо коротко 🙂

У чому ваша особливість? Чим ви відрізняєтесь від інших рекламних/маркетингових агенцій? 

Агенцій на ринку достатньо, але нам хотілося створити трохи інший формат. З одного боку, нашою ціллю є зробити складні стратегічні продукти доступними для малого та середнього бізнесу. З іншого — зробити агентський бізнес знову цікавим для зрілих спеціалістів. 

У більшості агенцій є проблема зі зрілими спеціалістами: вони переходять на фріланс, на сторону клієнта, в ІТ. Бо класична модель агентського бізнесу не може забезпечити нескінченного росту в прибутках і професії. 

З боку клієнтів помічали або розчарування від того, що «консультанти напридумували, а нам робити», або від того, що якісні стратегічні послуги — це дорого, або від того, що хочеться змінювати щось в бізнесі, але не знаєш, кого слухати, у кожної агенції свій підхід. 

Що ми зробили? 

Агенція — це люди. Без людей, які створюють продукт, вона нічого не коштує. Усі доходи та бренд створюють люди. Ми вирішили прибрати все зайве для невеликої агенції та розподілити ресурси справедливіше. Зрілі спеціалісти у нас є партнерами ONCE, кожен відповідає за свій продукт. Наприклад, дизайнер отримує 60-70% вартості проекту, а не 10-30%, як при класичній моделі. Це, по суті: стає його бізнесом. Невеликий відсоток з кожного проекту йде на офіс, фінансову подушку на випадок низького завантаження, а також на розвиток, курси, події. 

Через зміну бізнес-моделі більше клієнтів можуть дозволити собі складні стратегічні продукти. 

Придумати круту ідею може кожен, але не кожен готовий відповідати за її успішність. Буває, що чомусь «не зайшло», і клієнт залишається наодинці з планом, який не працює. Жодна стратегія не дає ніяких гарантій, цілком вірогідно, що її потрібно буде змінювати вже після старту проекту. Зараз стратегія продається, як завершений продукт, за яким треба працювати і не відхилятися. Ми ж вважаємо, що це відправна точка.
Тому ми хочемо спробувати видавати продукт, оплата за який буде прив’язуватися до результату. У медійних агенціях це є давно, а в креативних і стратегічних сервісах — не помічали.

У більшості агенцій є проблема зі зрілими спеціалістами: вони переходять на фріланс, на сторону клієнта, в ІТ. Бо класична модель агентського бізнесу не може забезпечити нескінченного росту в прибутках і професії.

Скільки інвестували в лонч агенції? На що пішли кошти? 

Єдиною стартовою інвестицією був наш час та досвід. Ми заснували агенцію в момент, коли вже мали клієнтів, які нам вірять, хотіли працювати саме з нами і готові були одразу платити. Згодом ми зняли офіс, прибуток реінвестуємо в розвиток агенції.

У вас чотири людини у штаті. Як розподілені обов’язки між вами? Як плануєте розширювати команду? 

Поки що нам здається, що максимум, до якого ми виростемо, це 10-15 людей. Ми хочемо бути швидкими та гнучкими, без звичної для великих компаній бюрократії, рівнів менеджменту та затягування процесів. А ще дуже важливо зберегти формат, у якому виконавець напряму спілкується з клієнтами. 


Ми відкриті для виходу на інші ринки, але про це говорити поки рано. 

Як вас знаходять клієнти? 

Думаємо, створювати агенцію без клієнтів, які готові прямо зараз почати працювати з вами, справа невдячна. У нас такі були, адже кожен з нас досить довго працював у маркетингу/ІТ і має багато знайомих, які довіряють нам як спеціалістам. 

Так з’явилися перші клієнти, потім вони рекомендували нас своїм друзям, ті своїм. Нещодавно з’явилися перші запити через Facebook та Behance (хоч у нас там лише одна робота, але одразу була відзначена кураторами і набрала велике охоплення). 

Ми хочемо бути швидкими та гнучкими, без звичної для великих компаній бюрократії, рівнів менеджменту та затягування процесів. А ще дуже важливо зберегти формат, у якому виконавець напряму спілкується з клієнтами.

З якими клієнтами ви точно працювати не будете? 

Ми не готові працювати з релігійними темами, конкретними політиками та політичними партіями. Уникаємо закритих та негативних керівників, а також тих, хто звик робити щось «для галочки». Точно не будемо працювати з клієнтами, які хочуть ввести в оману покупця. 


Ми орієнтовані на клієнтів, які хочуть створювати цінний для людей продукт, готові змінюватися та діяти швидко. Якщо між нами з’явиться хімія, ми точно спрацюємося.
 

Хто ваш конкурент у цій ніші?

Здається, за сучасних умов усі конкурують з усіма: фрілансерами, продуктовими дизайнерами, командами на стороні клієнта, різними консультантами та агенціями будь-якого розміру чи типу. 

Але до конкуренції ми ставимося спокійно, бо віримо, що «на всіх вистачить». Тут дуже важлива хімія, про яку ми говорили: з кимось ми зійдемося, з кимось — ні, це нормально.
Єдиний конкурент, якого ми насправді боїмося, — «нічогонеробіння» з боку бізнесу. Це може бути страх змін, небажання створювати щось нове чи розбиратися, як це робити.

Агенція існує лише півроку. Що встигли вже зробити за цей час? Які кампанії реалізували? 

Ось декілька із основних проектів, над якими ми встигли попрацювати: 


– Ребрендинг для B2B дистриб’ютора техніки Smart Group:



– Бренд-стратегія та айдентика для львівського гастро-бару: 


– UX для мобільного додатку нової програми лояльності GoodWine, який ми продовжуємо розвивати: 
 


Також ми розробили ціннісну пропозицію для нового проекту ZV Development
, а зараз працюємо над ребрендингом для магазину інноваційної техніки ШО, дизайном сайту, а також ребрендингом для дитячого садочка.

Які висновки можете зробити з огляду на ваш досвід заснування власної агенції? Що порадете підприємцям-початківцям – дайте топ-3 поради.

Думаємо, нам поки рано давати поради 🙂 Як мінімум, не поспішайте з крутим офісом і дорогими атрибутами (наприклад, ми на емоціях замовили дизайн-проект нового офісу, а власник приміщення вже втретє переносить початок ремонту, а ми зрозуміли, що він не дуже то й треба зараз 🙂 ). 

Почніть зі справді важливого: продумайте, хто ви, для кого ви, яку конкурентну цінність ви можете запропонувати клієнтам. А ще, навіть якщо на старті ви вже маєте крутих клієнтів, одразу починайте шукати нових та не затягуйте з маркетингом. 

А як виглядає маркетинг у вас? Які його складові? Які маркетинг-інструменти використовуєте?

Ми своїм клієнтам рекомендуємо бути гнучкими в маркетингу, тестувати нові формати, створювати цінність своєю комунікацією. Для себе ми теж пробуємо різні канали: запускаємо промо-пости у FB, публікуємося в медіа, беремо участь у конкурсах, читаємо лекції та тренінги. Зараз працюємо над спільними з клієнтами інтерактивними проектами. 

Ми розуміємо, що багато потенційних клієнтів не читають ЗМІ про маркетинг, не цікавляться нагородами агенцій. Для прямих продажів ми формуємо пакетні продукти під різні галузі (наприклад, пакет «Ребрендинг забудовника», «Бренд новобудови», «Ребрендинг юридичної компанії»), кожен пакет включатиме всі необхідні для конкретного бізнесу послуги. Думаємо навіть спробувати інтеграції з блогерами. 

Які плани по експансії українського ринку? Чи, можливо, ви вже дивитесь у напрямку європейських чи азійських ринків? 

Як писали вище, ми хочемо робити складні агентські продукти простими, зрозумілими і доступними для бізнесу. Тому експансію на українському ринку плануємо скоріше за рахунок клієнтів, які не знають, як підійти до створення кращого клієнтського досвіду, сильнішого бренду. Ми відкриті до світу, але поки про такі великі плани говорити не хочеться. 

Які світові агенції вас надихають? 

Ueno, Ustwo, Chermayeff & Geismar & Haviv, KesselsKramer, Unstuck, DesignStudio, Wolf Olins, DIA, Big Spaceship.

Расскажите друзьям про новость

Новое видео