І все-таки — вороги чи партнери?
Але сумніви були марними. Про піарників і журналістів — навіть в команді колег, що не перший рік працюють у піар і встигли побувати по обидві сторони барикад, відбулися спори. Хтось вважав, що розумні інтелігентні люди завжди знайдуть спільну мову и зможуть бути якщо не друзями, то добрими товаришами. А хтось — що піарник і журналіст, якщо вони справжні профі, мають бути завжди супротивниками, бо у них протилежні цілі. Журналіст має бути об’єктивним і неупередженим, а піарник — всіма силами просувати правду тільки своєї компаніі.
Так, цілі різні — але ж абсолютно неупередженим не може бути ніхто, і у кожного журналіста або редакції — своя інтерпретація реальності.Мені дуже подобається одне з визначень журналістики: це актуалізація світогляду соціальних груп засобами підбору фактів, оцінок і коментарів, які злободенні і значні в даний час. Чи є велика різниця з тим, що роблять піарники? Хіба що в тому, що ми не замахуємось на актуалізацію світогляду — нас хвилює тільки певна територія. Ми також підбираємо факти, оцінки і коментари — причому з глибоким знанням теми і з дійсно експертних позицій. А ось як їх трактувати — це вже питання аудиторії.
Практичні поради, щоб жити мирно
Я спробувала зібрати до купи всі практичні питання і, можливо, претензії один до одного «з різних сторін барикад» — і сформулювала рекомендації для початківців. Гадаю, про деякі речі слід пам’ятати усім нам.
Отже, піарники:
1. Дуже глибоко розумійте сферу, де ви працюєте, журналіст хоче повного розуміння ситуації у бізнесі, прогнозів і нікому невідомих фактів, інсайдів та деякої інформації про конкурентів.
2. Намагайтеся якомога оперативніше відповідати у всіх месенджерах на питання журналістів.
3. Будьте ввічливими, але стійте на своєму — спілкуватися з вашими спікерами журналісти можуть тільки у вашій присутності.
Журналісти:
4. Незважаючи на всю вашу принциповість, намагайтеся підтримувати добрі відносини з піарниками. Якщо пообіцяли не давати новину без коментаря піарника — так і зробіть. Це в рамках журналістських стандартів і людських відносин.
5. Зважайте на те, що піарники часто вимушені затримуватися з коментарями. Інформація потребує погодження, а часто ще й пошуку і допомоги різних
6. Зберігайте об’єктивність. Якщо вам надійшла відповідь, яка «не підходить» за інтонацією або поглядом на проблему і ви вирішили її не ставити — будьте готові до посту піарника у соцмережах із повною версію коментаря. Наступного разу дістати потрібний вам коментар буде набагато важче.
7. Журналісти не можуть спілкуватися з керівниками великих компаній напряму. Всі спроби знайти прямий номер телефону топа закінчуються тим, що він просто поділиться з вами контактами піарника ще раз.
8. Будь ласка, давайте спробуємо спілкуватися без питань, відповіді на які є в Google. Скільки в вас шахт або ТЕС? Повірте, ми радше відповімо на щось менш очевидне.
9. Поважайте довіру. Якщо з вами діляться інформацією із грифом
Він дуже багато знав
Щодо другого сумніву — була вражена, що
Для студентів наша буденність виглядає чимось кіношним — вони щиро питали, чи є в нас на телефоні щось на кшалт тривожної кнопки на випадок нападів, чи доводиться нам, піарникам, залишати країну у разі звільнення («він дуже багато знав!»). Дякувати богу, не доводиться. І в тому числі — бо ми не ворогуємо з журналістами!