12 Ноя 2019, 12:42

Теорія vs практика: чого не вистачає українській дизайн-освіті?

Ключові результати моніторингу PPV Knowledge Networks щодо стану української дизайн-освіти

Протягом 10-ти останніх років український дизайн стрімко розвивається. У найбільших містах формуються сталі дизайн-спільноти, відбуваються профільні заходи, започатковуються нішеві видання. Але все ще існують суттєві проблеми, які сповільнюють розвиток українського дизайну. Причому сповільнюють на самому початку — на етапі навчання, адже є чимало недоліків у сучасній дизайн-освіті.

Marketing Media Review
Печатное издание MMR — лучший офлайн-канал украинского маркетолога. Обновленный сайт MMR.ua — быстрорастущий проект с исключительной аудиторией профессионалов

Формальна дизайн-освіта

Більшість дизайнерів-практиків не мають вищої дизайнерської освіти. Наявна освіта недостатня для розуміння ними потреб ринку та ведення бізнесу. Для формальної дизайн-освіти характерні універсальні спеціальності, мала кількість спеціалізацій, нахил на мистецькі дисципліни та велика теоретична складова.

Ключовими проблемами формальної освіти є: 

  • слабка технічна база; 
  • використання застарілих технологій;
  • невідповідність підготовки випускників потребам ринку.  

У містах проведення дослідження (Київ, Львів, Одеса, Дніпро, Харків) є 33 заклади вищої освіти, що здійснюють підготовку студентів за спеціальністю 022 «Дизайн» на освітньо-кваліфікаційному рівні «Бакалавр» та 24 заклади, що здійснюють підготовку на освітньо-кваліфікаційному рівні «Магістр». Критично низький набір на спеціальність 022 «Дизайн» — у Дніпропетровській та Одеській області, зважаючи на темпи зростання професійного середовища та зайнятості у сфері дизайну в цих містах. В Одеській області є тільки одна бакалаврська програма з дизайну та жодної магістерської. Найбільше навчальних закладів, які готують дизайнерів, — у Києві, що відображається на кількості вступників, студентів та випускників. Спостерігається великий розрив між ліцензованим обсягом та реальним набором: ліцензований обсяг на бакалаврат удвічі перевищує реальний набір, а на магістратуру – у чотири.  

Але що ж можна зробити для покращення стану формальної дизайн-освіти в Україні:

  • удосконалення та доповнення Єдиної електронної бази з питань освіти; 
  • перегляд обсягів ліцензійного замовлення на спеціальність 022 «Дизайн»; 
  • відкриття нових бакалаврських та магістерських програм у закладах вищої освіти Одеси, Харкова та Дніпра; 
  • заклади вищої освіти повинні розвивати окремі спеціалізації у межах спеціальності 022 «Дизайн», які б відповідали запитам ринку, особливо на освітньо-кваліфікаційному рівні «Магістр»; 
  • заклади вищої освіти мають формувати спільноти випускників та підтримувати з ними зв’язок, щоб розуміти тенденції їхнього працевлаштування. 

Неформальна дизайн-освіта

У відповідь на недоліки формальної освіти в Україні сформувався ринок неформальної дизайн-освіти. Дизайнери надають перевагу неформальній освіті через її більшу відповідність потребам ринку, гнучкість, швидкість. Ключовими особливостями неформальної освіти є вузька спеціалізація під потреби компаній, а також навчання на основі практичних кейсів. Неформальна освіта дає усвідомлення проблеми на окремих прикладах, проте не дає універсального інструментарію для роботи.

Ключовими проблемами неформальної освіти є: 

  • низька якість навчальних матеріалів;
  • орієнтація на швидкий результат;
  • фрагментарність отриманих знань. 

Стан неформальної дизайн-освіти також характеризується наявністю освітніх та публічних подій. Найпопулярніші теми таких подій — взаємодія з клієнтами та алгоритми ціноутворення на ринку, чого немає у програмі закладів вищої освіти та неформальних курсів.

Загалом, найбільше курсів та подій організовують у Києві, найменше — у Дніпрі. А от найпопулярніший освітній продукт неформальних організацій — 3-місячні курси вартістю до 8 тис. грн. Та аби знайти повну інформацію про наявні освітні курси для дизайнерів та порівняти їх треба витратити чимало часу. Адже ще немає єдиної бази інформації про доступні курси та інші освітні можливості для дизайнерів.

Відштовхуючись від наявної ситуації, можемо говорити про те, що можна зробити для покращення неформальної дизайн-освіти:

  • професійна асоціація дизайнерів могла б створити уніфіковану базу організацій неформальної освіти та платформи для відслідковування появи нових курсів, зокрема й онлайн-курсів, можливостей навчання на базі дизайн-агенцій; 
  • розробити триваліші курси (6-9 місяців), які б дозволили зробити неформальну освіту для дизайнерів повноцінною; 
  • професійне середовище, наприклад, асоціації, мають розробити чітку рамку компетентностей спеціалізацій дизайнерів та розробити рекомендації для курсів неформальної освіти із прив’язкою до конкретних компетентностей або спеціалізацій.

Повний звіт дослідження дивіться тут.

Дослідження PPV Knowledge Networks, реалізованого в рамках проекту «Моніторинг розвитку дизайну в Україні» програми «УКМ: Український культурний монітор» за підтримки Українського культурного фонду.

 


Кавер: Unsplash

Гифки: GIPHY

Расскажите друзьям про новость

Новое видео