Креативне й маркетологічне: що почитати НЕ про стратегії
10 Апр 2021, 16:54

Креативне й маркетологічне: що почитати НЕ про стратегії

Команда SODA Creative & Digital ділиться своїми must read книжками, які допомагають створювати рекламні кампанії, що працюють, і тОркати серця цільової з усіх фронтів. Ні, книжок про стратегії не буде. Але будуть про продаж емоцій та імпритинг. А ще як маркетинг 50-х у США породив те, з чим зараз бореться фемінізм. І трохи про те, як оминути фейсконтроль у диявола, коли хочеш бути топовим дизайнером. Отже, від дому sodapeople до вашого — що читати, аби зростати, закохувати й продавати. 

Давати людям враження, а не напівфабрикати

«Економіка вражень» Джозефа Пайна.

Її радить читати Вікторія Зима, власниця SODA й лідерка маркетингової команди SAGA Development. «Це найкорисніша книжка, яку я прочитала за останні 3 місяці!» — каже Вікторія й квапить йти розбиратися у феноменах «Сільпо», «Планети Кіно», G.bar, «Цитрусу» та пізнати, в який бік рухаються продукти «Добробуту» та Monobank-а. 

Нова економічна реальність: які тренди визначатимуть ринок у 2025 – досвід TERWIN, Arcelor Mittal, Kvertus, BRAVE1, Starlight media, ГК «Молочний альянс» та 40 провідних управлінців та державних діячів.

11 квітня на Business Wisdom Summit дізнайтеся, як розширювати партнерства, зміцнювати довіру до бренду та виходити на міжнародні ринки. Реальні стратегії та досвід компаній, які вже зробили цей крок.

Забронювати участь

Основні тези з «Економіки вражень», як виділяє Вікторія: 

  • Хоч покупці і люблять розпродажі, для компаній зниження цін — дорога в нікуди. 
  • Альфа й омега бізнесу: щоб бути конкурентоздатними, компаніям треба зосереджуватися на клієнтах та їхніх потребах. 
  • Градація пропозицій на ринку це: сировина 👉🏻 товар 👉🏻 послуга 👉🏻 враження. Приклад: кава може продаватися як сировина, як товар чи як послуга. В кожному з цих випадків споживачі будуть різними й ціна відрізнятиметься.

АЛЕ! 

Сировина рівноцінна, товари матеріальні, послуги нематеріальні, а от враження… Враження — незабутні. Тому коли людина купує послугу, вона оплачує низку дій. А коли платить за враження — купує неповторні моменти свого життя. Кожна наступна пропозиція — інгредієнти (сировина), напівфабрикати (товари), готові торти (послуги) і проведення вечірки (враження) — стає для споживача дедалі ціннішою. Вона наближує його до того, чого споживач дійсно хоче (тусовку з друзями, а не брикет вершкового масла).

Мета створення вражень полягає у переключенні уваги клієнтів із сировини / товару / послуги на емоцію. Їх існує 4 галузі: навчання, розваги, ескапізм та естетика. Вони між собою змішалися й утворили ще такі гібриди:

  • Eduscapism («ед’юскапізм») = навчання + ескапізм (зміна контекстів)
  • Edusthetic («ед’юстетик») = навчання + естетика (прищеплення смаку
  • Escasthetic («ескастетик») = ескапізм + естетика (зміна світогляду
  • Entersthetic («ентерстетик») = розваги + естетика (привернення уваги
  • Escatainment («ескатейнмент») = ескапізм + розваги (відновлення душевної рівноваги)

Із «Економіки вражень» Вікторія зробила висновок, що скоро світ зустрічатиме нові професії, наприклад, експертів з творчості чи режисерів вражень. А команди компаній перейдуть у нові ролі: вони стануть акторами, які допомагатимуть створювати враження. Приклади цього: парк розваг «Дісней», тематичні вечірки, шопінг-тури, екскурсії, магазини, де можна заодно випити кави чи поїсти. Тому придивіться до свого продукту, потім до споживачів, потім знову до продукту й запитайте себе: а чи не проґавили ви можливість запропонувати клієнтам незабутні враження?

Для креативників і статегів книжки не про креатив і не про стратегії

Тут привідкриває завісу своєї книжкової полиці креативна директорка SODA Галина Танай. Спойлер: буде багато про способи мислення, когніцію, культурний міф жіночності та трохи про те, чому статті про тренди — діти пекла.

«Культурний код», Клотер Рапай

«Для мене ця книжка — повний захват і підтвердження моєї віри в те, що хороша гуманітарна (само)освіта для стратега важливіша, ніж десяток експрес-курсів з маркетингу і креативу. Клотер Рапай прийшов у бізнес із психології, і його підхід базований на теорії імпринтингу. To make long story short: досвід та образи, які закарбувались у нас в дитинстві, впливають на наше сприйняття світу. І навіть на те, що і як ми обираємо та купуємо. Культурні коди різних місцевостей, країн, націй дуже різні, і їхнє вивчення — це ключ до розуміння, як взаємодіяти з людьми, що і як їм продавати. 

Ось приклад. Рапай зрозумів, що код сексу в американській культурі — це насильство, а код зваблення — маніпуляція. Тому американські кампанії L’Oréal відрізнялися від європейських і не акцентували увагу на спокусливості жінки.

Реанімуючи колишню славу Jeep Wrangler, Рапай переконав керівництво Chrysler замінити квадратні фари на круглі. But why, спитаєте ви? А тому, що для американців код джипа — це кінь, який скаче по преріях, а у коня очі круглі. Такі самі були у топів Chrysler, коли Рапай їх переконував. Але цей прийом спрацював. Ще Рапай придумав, як продавати каву японцям, у чиїй культурі на той момент цей напій був відсутній. Він дослідив культурний код і сказав: «Зараз ви не продасте їм каву, але якщо грати в довгу і почати з кавових десертів… Наступне покоління кавуватиме!»  

Метод Рапая працює для вивчення всіх, хто не такий, як ви — і привчає шукати неочевидне в, на позір, очевидному. А ще це просто суперцікаве і пізнавальне чтиво», — розповідає Галина.

«Мислення швидке і повільне», Деніел Канеман

Ще один психолог і ще одна книжка не про стратегії. Нобелівський лауреат Канеман розкладає по поличках, як ми мислимо, як приймаємо рішення, які когнітивні викривлення регулярно беруть над нами гору. 

«Як на мене, — каже Галя, — ця вижимка його теорії набагато важливіша за 80% жвавого нонфікшину для креативників. Мене вона навчила регулярно пригальмовувати та аналізувати, де я звернула або от-от зверну не туди. Чи які обмеження мого мислення зараз ведуть до неправильного рішення. На жаль, неможливо хакнути свій мозок так, щоб повністю виключити когнітивні викривлення. Але аналізувати власні мислення і рішення — штука захоплива та корисна. Особливо працює у періоди перевтоми та емоційні робочі моменти, бо допомагає зберігати хоч якусь ясність розуму і водночас емпатію до інших».

«Загадка жіночності», Бетті Фрідан 

+1 рекомендасьйон не про креатив. 

«Книга сивого 1963 року. Бетті Фрідан, одна з ключових фігур ліберального крила другої хвилі фемінізму, дослідила, як і навіщо формувався культурний міф жіночності. І як на це вплинули, зокрема, маркетологи та рекламна сфера в США. А фокус був у тому, що відкат від фемінізму до ідеалу жінки-домогосподарки у 1950-х став надзвичайно вигідним виробникам і багато в чому ними ж і був інспірований. Ідея була геніальна у своїй простоті: нереалізованій жінці, весь світ якої зводиться до чоловіка, дітей і побуту, набагато легше продати все, що дасть їй ілюзію сенсу, вигідно маніпулюватиме почуттям провини й змусить купувати більше і більше речей».

Зі слів Галини, книжка не суто про фемінізм, вона дуже важлива для розуміння того, як сильно маркетинг (хай у комплексі з іншими факторами) може змінити суспільство. У «Загадці жіночності» не так про те, як робити стратегії, як про те — навіщо і до чого може призводити їхнє втілення.

«Неуникно. 12 технологічних трендів, що визначають наше майбутнє», Кевін Келлі

У цій книзі описані 12 взаємодоповнювальних трендів, що посилюються і змінюють політику, економіку, суспільство і наше мислення загалом. Який фідбек дає про це Галина:

«Для мене ця книжка стала корисною не тільки й не стільки змістом, як розкачкою скілів трендвотчингу. Можливо, тому, що я читала її, паралельно закопуючись у цей напрямок. Ця книжка не замінить звички думати та аналізувати (а якщо ви стежите за трендами у щорічних статтях про тренди — у мене для вас сумні новини: ми всі цим іноді грішимо, але так не вигорить). І все ж, це дуже корисне чтиво, що налаштовує на правильну хвилю».

(Не)дизайнерське: екологія й навігація в аеропортах

Добіркою своїх must read-ів ділиться арт-директорка SODA — Євгенія Скалига. Женя попереджає, що в списку є давно забута класика й трохи чортівні. Будьте готові.

«Дизайн для реального світу», Віктор Папанек

«Це не дуже типова книжка про дизайн: у неї багато тексту й мало зображень. Вона починається з того, що автор каже: всі люди — дизайнери. Книжка про етику в дизайні, про те, що стається зі світом «завдяки» промисловому дизайну, а ще про те, що все навколо нас створено людьми-дизайнерами. Автор радить подивитись на світ і зрозуміти: все, що ми бачимо, — спроєктовано для нас. 

За Папанеком, дизайн має бути для потреб, а не заради штучно сформульованих бажань. Не знаю, як людина змогла написати таку актуальну книжку задовго до екологічних проблем, з якими ми зіткнулися пліч-о-пліч зараз, але друга частина книжки саме присвячена тому, як дбайливо ставитися до питань екологічності, вторинно використовувати деякі речі. Від себе додам, що питання екології настільки зависло в повітрі, що навіть стосунки між людьми мають бути екологічними, в здоровому сенсі цього», — резюмує Женя.

«Як стати дизайнером, не продавши душу дияволу», Адріан Шонессі

До слова, назва інтригує й відштовхує водночас. Як виявилося, так було не лише в нас, а й у Жені:

«Дуже довгий час я обходила цю книжку стороною саме через назву: вона мені здавалася занадто «дитячою», а я тоді вважала, що вже багато знаю про дизайн. У Шонессі я знайшла багато поінтів про те, що треба завжди пам’ятати — замовник дуже часто є просто посередником між нами, підрядниками, та кінцевим споживачем. І класна ще думка в нього про те, що дизайн — це вулиця з двостороннім рухом: тут важливо не тільки вміння слухати, але й чути. Книжка, написана дизайнером для дизайнерів, тому легко читається».

«Про шрифт», Ерік Шпікерманн

Книжка, в якій йдеться, що шрифт — це як одяг для тексту. І важливо, щоб він пасував. 

«Книжка, про яку говорять багато різного, й не лише хвалебного. Мені вона дуже “зайшла”. Звичайно, якщо не очікувати, що, прочитавши її, зійде осяяння, як працювати зі шрифтами, — не буде жодних розчарувань. Після Шпікерманна ви точно почнете помічати літери всюди, а також зрозумієте, чому навігація в аеропортах саме така, яка там є. І до того ж дізнаєтесь, що є аеропорти, для яких спеціально розроблювали шрифти, які краще зчитуються. І що навіть на курячих яйцях, які є в кожному супермаркеті, є свій шрифт. Верстка книжки на любителя, зміст її дуже цікавий», — радить Женя.

Читайте, надихайтеся, заглиблюйтеся в людей та їхні потреби — й буде вам щастя, а брендам — розвиток.

Кавер: Unsplash

Расскажите друзьям про новость