Пандемія позначилася на роботі та прибутках медіа, а також на комунікації з бізнесом. Щоб дізнатися, що саме змінилося, Be—it Agency провела опитування Be—it Media Watch серед журналістів і редакторів українських видань.
За даними опитування, 21% представників медіа цього року почали більше писати про соціальні ініціативи бізнесу, який допомагав суспільству під час карантину. А майже 54% готові робити це надалі. Очікувано, що журналісти вважають масштаб і реальну значимість таких ініціатив як основний привід про них говорити. В цілому ж пандемія показала, що соціальна активність бізнесу – реальний репутаційний інструмент, який зараз отримав «друге дихання».
![](https://mmr.ua/wp-content/uploads/2020/12/111.jpg?x90209)
![](https://mmr.ua/wp-content/uploads/2020/12/111.jpg?x90209)
Пандемія додала соціальних і прикладних тем у медійний порядок денний. Але не для всіх. Тема пандемії відходить на другий план, а медіа готові писати про цікаві історії успіху українських компаній, нові продукти, технології та сервіси, подорожі Україною, а також планування сімейного бюджету й альтернативні способи заробітку. Залежно від профілю, медіа хотіли б мати більше інформації про адаптацію та виживання бізнесу в нових умовах (кейси) та про віддалену роботу й навчання (зарплати, пристрої і сервіси, інформаційна безпека вдома тощо). Також журналістам цікаво отримувати більше перевірених даних про те, як підтримувати психічне і фізичне здоров’я, з фаховими рекомендаціями. А от спеціалізовані ЗМІ, наприклад, аграрні ЗМІ та медіа про технології, відзначають, що взагалі не відчули впливу пандемії на актуальність певних тем.
Майже 40% опитаних журналістів хочуть отримувати новини від компаній частіше.
![](https://mmr.ua/wp-content/uploads/2020/12/4_stavlennya-do-chastoty-vzayemodiyi.jpg?x90209)
![](https://mmr.ua/wp-content/uploads/2020/12/4_stavlennya-do-chastoty-vzayemodiyi.jpg?x90209)
Топ-3 формати в комунікаціях, яких зараз бракує журналістам, – це події, візуальні матеріали до пресрелізів (ілюстрації, інфографіка тощо) та інформація від перших осіб.
![](https://mmr.ua/wp-content/uploads/2020/12/6_chogo-ne-vystachaye-1024x1024.jpg?x90209)
![](https://mmr.ua/wp-content/uploads/2020/12/6_chogo-ne-vystachaye-1024x1024.jpg?x90209)
У відповідь на питання, чи цікаву, актуальну та корисну для роботи інформацію отримують ЗМІ від компаній, майже 40% журналістів і редакторів відповіли ствердно. Але проблема нерелевантних пресрелізів без чіткого інфоприводу чи користі для читача, на думку опитаних, досі є. Також медіа хочуть від пресслужб більш адаптованих матеріалів – під видання та автора.
![](https://mmr.ua/wp-content/uploads/2020/12/5_chy-czikava-info-vid-kompanij.jpg?x90209)
![](https://mmr.ua/wp-content/uploads/2020/12/5_chy-czikava-info-vid-kompanij.jpg?x90209)
Троє з чотирьох опитаних надають перевагу комбінованим подіям, щоб обирати – відвідати їх чи підключитися до трансляції. Повернутися ж виключно до традиційного офлайнового формату охочих не знайшлось. При цьому журналісти відзначають, що не почали активніше відвідувати події, навіть коли вони з’явились онлайн. А 23% «відвідують» події навіть рідше.
![](https://mmr.ua/wp-content/uploads/2020/12/7_podiyi.jpg?x90209)
![](https://mmr.ua/wp-content/uploads/2020/12/7_podiyi.jpg?x90209)
![](https://mmr.ua/wp-content/uploads/2020/12/8_vidviduvannya-podij.jpg?x90209)
![](https://mmr.ua/wp-content/uploads/2020/12/8_vidviduvannya-podij.jpg?x90209)
Тільки 5% зазначили, що в їхніх редакціях є окремий спеціаліст, відповідальний за фактчекінг. Більшість відзначає, що факти контролює і перевіряє автор статті або редактор. Для того щоб перевірити інформацію, журналісти, як і раніше, звертаються до пресслужби компанії чи організації або «гуглять» в інтернеті. Загалом медіа ретельніше перевіряють суспільно важливі теми й резонансні цитати, інформацію, що походить із соцмереж, російських ЗМІ та анонімних джерел, на які посилаються інші ЗМІ. Також вони намагаються користуватися як джерелом тільки виданнями з репутацією. Загалом близько 70% респондентів не відчули, що обсяг недостовірної інформації в період пандемії зріс порівняно з тим, як було раніше.
Журналісти переважно (79%) звіряють з пресслужбами компаній та організацій інформацію зі сторонніх джерел. Ті, хто не звертаються до піарників за уточненнями, пояснюють це їхніми неконкретними відповідями на запити або браком часу.
![](https://mmr.ua/wp-content/uploads/2020/12/9_perevirka-informacziyi.jpg?x90209)
![](https://mmr.ua/wp-content/uploads/2020/12/9_perevirka-informacziyi.jpg?x90209)
![](https://mmr.ua/wp-content/uploads/2020/12/10_perevirka_pressluzhby.jpg?x90209)
![](https://mmr.ua/wp-content/uploads/2020/12/10_perevirka_pressluzhby.jpg?x90209)
Більшість медіа визнають, що спецпроєкти є важливими для доходу редакції. Причому в роботі над спецпроєктами, на думку опитаних, відбувається досить ефективна взаємодія між ЗМІ та компаніями. Адже їхнє бачення того, якими мають бути спецпроєкти, збігається з баченням замовника у 44% і «50/50» – ще у 26%.
![](https://mmr.ua/wp-content/uploads/2020/12/13_yak-covid_vplynuv_na_media.jpg?x90209)
![](https://mmr.ua/wp-content/uploads/2020/12/13_yak-covid_vplynuv_na_media.jpg?x90209)
![](https://mmr.ua/wp-content/uploads/2020/12/11_speczproyekty.jpg?x90209)
![](https://mmr.ua/wp-content/uploads/2020/12/11_speczproyekty.jpg?x90209)
![](https://mmr.ua/wp-content/uploads/2020/12/11_bachennya-speczproyektiv.jpg?x90209)
![](https://mmr.ua/wp-content/uploads/2020/12/11_bachennya-speczproyektiv.jpg?x90209)
«В комунікаціях ми бачимо, що криза актуалізує важливі теми й інструменти. А також створює простір для експериментів. Ми вчимося ще ефективніше проводити події онлайн, підбирати нові ідеї для контенту та переконувати топ-менеджерів не уникати особистого спілкування в непростий рік, а редакції – шукати й знаходити нові формати», – коментує Мирослава Грібова, керівниця практики корпоративних комунікацій Be—it Agency.
«Також пандемія вкотре показала важливість партнерства. Наприклад, увага медіа до суспільно-важливих активностей від бізнесу додатково надихає компанії детальніше про це розповідати, плануючи спецпроєкти. Що у свою чергу цікаво медіа. Щоб ця співпраця була ефективніша, з досвіду, рекомендуємо на початку великих проєктів робити спільну зустріч команда+клієнт+редакція, причому важливо, щоб був присутній редактор чи журналіст, який відповідатиме за текст. І обов’язково зустрічатися в такому ж складі, якщо попри час і зусилля результат не відповідає очікуванням, а аргументи усіх сторін накопичуються. Це допомагає швидше знайти конструктивне рішення, а також дозволяє краще розуміти редакції тим клієнтам, які зазвичай не спілкуються з медіа напряму, і навпаки – команда медіа краще розуміє компанію», – радить Мирослава Грібова.
Be—it Agency дякує усім колегам у ЗМІ, хто долучився до опитування.