Попри пандемію та карантинні обмеження, лідери українських компаній сподіваються на збільшення своїх доходів за результатами 2021 року. Так схильні вважати 75% опитаних керівників і власників.
Про це йдеться у дослідженні життєстійкості українських організацій, яке провела консалтингова група One Philosophy.
Бізнес в Україні та у всьому світу отримав потужний поштовх для розвитку під час пандемії. Утім, не всі компанії змогли використати цей потенціал. Це вдалося тільки життєстійким організаціям. Вони змогли мобілізувати власні команди не тільки для захисту своїх працівників, але й на створення нових рішень, попри виклики локдаунів, складності співпраці в гібридному режимі, крихкості ланцюжків постачання та змінні очікування споживачів.
У межах другого дослідження життєстійкості українських організацій команда One Philosophy провела глибинні інтерв’ю та онлайн-опитування 54 власників і топменеджерів. Звіт #Життєстійкі: шлях далі охоплює найкращі управлінські рецепти від життєстійких компаній.
Серед ключових висновків дослідження:
- 96% зауважили, що під час пандемії їм вдалося запровадити щось нове
- 81% опитаних змінили підхід до розвитку потенціалу працівників і внутрішніх комунікацій
- 79% планують інвестувати в посилення життєстійкості своїх організацій
Як показують результати опитування, основними кроками у відповідь на пандемію для українських компаній були: інвестиції у здоров’я, розвиток потенціалу працівників, плекання стосунків з партнерами, поліпшення клієнтського досвіду, а також переоцінка значення репутації.
Хоч лідери компаній і розраховують на зростання доходів, однак це вже не є самоціллю. Для більшості власників та керівників життєстійких організацій важливими є місія чи велика мета. Вона має бути пов’язаною з викликами ринку, країни та світу. Респонденти переконані, що успішним бізнес є тоді, коли він генерує не тільки прибутки, але й соціальну цінність.
Наявність місії дозволяє не сходити з обраного шляху попри будь-які катаклізми. А завдяки персональній та організаційній гнучкості можна легко адаптуватися до зовнішніх змін. Наприклад, 56% наших опитаних зазначили, що їхнім організаціям було скоріше легко або легко адаптуватися до нової нормальності, у якій COVID уже перестає бути чимось надзвичайним.
Одним з форматів адаптації до нової реальності став віддалений чи гібридний формат роботи. І хоча в таких умовах складно втримувати та нарощувати рівень інновацій, компанії, які все ж таки наважились на нове, отримали чи отримають додаткові переваги перед своїми конкурентами.
Так, абсолютна більшість опитаних керівників та власників бізнесу (96%) зазначили, що під час пандемії їм вдалося запровадити щось нове. При цьому, 64% компаній випустили новий продукт чи послугу, ще 48% створили або вийшли в новий для компанії сегмент. Ба більше, близько третини (31%) ****компаній вийшли на новий ринок і стільки ж (33%) перейшли на нову бізнес-модель.
Утім, здійснити прорив неможливо без людей. Тому не дивно, що власники компанії все більше інвестують у розвиток та навчання своїх працівників і піклуються про їхнє здоров’я та безпеку. Так чимало організацій в Україні продемонстрували своє «дорослішання».
81% респондентів зазначили, що за час пандемії в їхній організації змінився підхід до розвитку потенціалу працівників і внутрішніх комунікацій. Багато компаній сфокусувалися на навчанні команди, заснували внутрішні освітні ініціативи та переглянули свої внутрішні правила.
На основі досвіду респондентів дослідження One Philosophy напрацювали 10 порад для роботи в нових умовах:
- Проводити події онлайн для охоплення всіх працівників
- Обмежувати онлайн-зустрічі до 30 хвилин
- Робити 15-хвилинні перерви між онлайн-зустрічами
- Щотижня залишати принаймні пів дня для тихої роботи без зустрічей і зумів
- Не писати в чатах чи на пошту після 20:00
- Взаємодіяти наживо мінімум 1-2 дні на тиждень
- Кожні 5 років переглядати роль працівника в компанії
- Відзначати людей за цінності в дії і результати (велика мета і прибуток одночасно)
- Продумувати і втілювати програми навчання для різних рівнів у компанії
- Визначитися з головними каналами комунікації (телеграм-канал, газета чи внутрішня мережа тощо) і щодня спілкуватись у ньому.
Крім цього, компанії намагаються підтримувати своїх партнерів і клієнтів. 76% лідерів компаній сказали, що за час пандемії вони покращили клієнтський досвід. Зокрема, створили або оновили власний інтернет-магазину чи мобільний застосунок для оперативного зворотного зв’язку і вдосконалення своєї діяльності.
Утім, попереду в будь-якого власника бізнесу ще чимало викликів. На думку опитаних, найбільш критичними є інвестиції, які стосуються команди, бо життєстійкість організації базується перш за все на стійкій команді. Також лідери шукають нові можливості для розвитку — нові партнерства та новий клієнтський досвід, ніші на ринку та фінансування.
Багато лідерів задумуються над зміцненням своєї репутації. Хоч опитаним і важко зсередини оцінювати репутацію їхніх організацій, але 74% з них припускають, що за час пандемії вона покращилася. Ще 17% кажуть, що залишилася без змін, а 4% — погіршилася.
Команда, сильна корпоративна культура, велика мета і принципи, гнучкість та здатність швидко змінюватися, інновації та пошук можливостей для розвитку, клієнтоорієнтованість та репутація є запоруками тої життєстійкості, що дозволила нашим респондентам пристосуватися до змін та використати кризу як можливість.
Щоб бути готовими до нових викликів, керівникам вже сьогодні слід задуматися про нові способи мислення та нові підходи до управління.