Х на репутації Xsolla, love is in the Air(bnb): чотири репутаційні кейси про комунікації зі співробітниками
09 Авг 2021, 11:06
PR

Х на репутації Xsolla, love is in the Air(bnb): чотири репутаційні кейси про комунікації зі співробітниками

Чотирма гучними репутаційними кейсами звільнення співробітників 2020-2021 років та рекомендаціями щодо проведення внутрішнього опитування співробітників ділиться Сергій Біденко, репутаційний та антикризовий радник, автор книги «Репутаційний антистрес. Інструктор для власників та топ-менеджерів бізнесу».

І прилетів «чорний» Bird…

Про звільнення заявила невідома людина, а не СЕО компанії.

У березні 2020 року понад 400 працівників компанії Bird, яка надає послуги з прокату електричних самокатів, звільнили у зв’язку зі складнощами, з якими компанія зіткнулася через карантин.

Співробітників запросили на спільну відеоконференцію в зумі, де їм зачитали повідомлення про звільнення. Компанія одразу позбавила всіх присутніх доступу до корпоративних ресурсів і сервісів. Процедура звільнення тривала дві хвилини. 

Нова економічна реальність: які тренди визначатимуть ринок у 2025 – досвід TERWIN, Arcelor Mittal, Kvertus, BRAVE1, Starlight media, ГК «Молочний альянс» та 40 провідних управлінців та державних діячів.

11 квітня на Business Wisdom Summit дізнайтеся, як розширювати партнерства, зміцнювати довіру до бренду та виходити на міжнародні ринки. Реальні стратегії та досвід компаній, які вже зробили цей крок.

Забронювати участь

Згідно з відгуками колишніх співробітників Bird, у цілому вони розуміють, що компанія була змушена скоротити штат, але в них залишилися неприємні емоції, оскільки про звільнення заявила невідома людина, а не СЕО компанії.

Ця історія набула великого розголосу і, за оцінками HR-спеціалістів, значно погіршила можливості компанії у перспективі набирати висококваліфікованих співробітників.

Love is in the Air(bnb)

У листі йшлося про масштабну програму допомоги всім звільненим із чітким планом дій.

У травні 2020 року компанія Airbnb оголосила про скорочення 25 % штату (1900 осіб) через коронавірус. CEO компанії Браян Ческі звернувся до співробітників із відкритим листом з приводу важких часів, які переживає фірма. Окрім пояснення ситуації, у листі йшлося про масштабну програму допомоги всім звільненим із чітким планом дій, які мали на меті пом’якшити негативні наслідки цієї кризи.

Цей кейс (зокрема і текст листа, і деталі програми допомоги) став чудовим прикладом відповідальності компанії та збереження репутації у складні часи.

Х на репутації Xsolla

Xsolla допоможе співробітникам знайти місце, де вони будуть «отримувати ще більше, а працювати ще менше».

У липні 2021 року засновник компанії Xsolla Олександр Агапітов звільнив листом близько 150 співробітників після аналізу їх активності у чаті та електронній пошті, які показали, що вони «не залучені та малопродуктивні». 

Агапітов у листі оголосив: «Для багатьох з вас це може бути шоком, але я щиро вірю, іксолла не для вас. Так що все, що не робиться, на краще». Він додав, що Xsolla допоможе співробітникам знайти місце, де вони будуть «отримувати ще більше, а працювати ще менше». «Якщо ви хочете зберегти знайомство зі мною, будь ласка, напишіть мені довге повідомлення про всі ваші спостереження, несправедливість та вдячність».

Після широкого розголосу у медіа змісту листа Агапітов провів онлайн прес-конференцію для журналістів, після якої опублікував в Facebook про пошук PR-спеціаліста та нецензурно запропонував усім працювати чи звільнитись.

На думку експертів, ситуація може негативно вплинути на HR-бренд Xsolla. До того ж, частина співробітників, що залишились, може звільнитися, а нових кандидатів буде складніше залучати. Крім того, лист директора може підірвати довіру всередині компанії, що позначиться на її ефективності у більш віддаленому періоді часу.

Відкриті двері «Сім’ї ресторанів Дмитра Борисова»

Найбільш ефективною виявилася стратегія відкритої та чесної комунікації з боку власників.

Навесні 2020 року власники «Сім’ї ресторанів Дмитра Борисова» були змушені через коронавірусний локдаун звільнити багатьох співробітників задля порятунку власної справи. Деякі співробітники компанії у соцмережах публічно скаржилися на затримку виплат заробітної плати і премій.

У цій ситуації найбільш ефективною виявилася стратегія відкритої та чесної комунікації з боку власників — коли вони особисто інформували про реальний стан речей і ухвалені рішення з оцінкою їхнього потенціалу для збереження бізнесу та можливості поступового його відновлення, а також ознайомлювали з планом подальших дій. Свою позицію власники «Сім’ї ресторанів Дмитра Борисова» супроводжували документами, що підтверджували активну антикризову роботу для вирішення адміністративних і фінансових проблем.

Репутаційний капітал, який ресторатори надбали завдяки багаторічній наполегливій праці, а також швидка та чесна комунікація, дозволили не лише оперативно загасити репутаційну пожежу ще на стадії займання, але й отримати позитивну реакцію на та відкритість від широкої аудиторії.

У липні 2020 року компанія RepTrak опублікувала результати дослідження «Як комунікувати в кризовій ситуації: Інсайти провідних спеціалістів із комунікацій» (The RepTrak Company. ‘How to Communicate in a Crisis: Insights from Leading Communications Executives’).

Серед отриманих даних є і зміна показника репутації під час масових звільнень. Така кризова ситуація може спричинити падіння репутаційного індексу компанії на 8,6 пунктів.

Сценарій ризикуВплив на репутацію
Проблема конфіденційності даних-13,1
Нехтування стандартами суспільства-11,4
Шахрайство або фінансові зловживання-8,9
Криза за участю СЕО-8,8
Масові звільнення-8,6
Відкликання товару-7,9
Незадовільні фінансові показники-7,0

Співробітники є однією із ключових зацікавлених сторін (стейкхолдером) для компанії. Для них важливими є умови й оплата праці, мотивація, успішна кар’єра та підвищення професійного рівня, грамотне керівництво, репутація компанії.

Розробка правильної внутрішньої комунікаційної політики компанії допоможе у створенні коректної форми та змісту комунікацій. Одним з перших кроків для цього може стати внутрішній репутаційний аудит компанії, який допоможе визначити пріоритетні для співробітників теми та питання.

Внутрішній репутаційний аудит передбачає: 

  • збір інформації про задоволеність співробітників компанії умовами праці; 
  • вивчення, наскільки співробітники розуміють цілі та завдання компанії; 
  • аналіз суджень працівників щодо інформаційної, соціальної, кадрової політики всередині компанії; 
  • оцінка співробітниками внутрішньокорпоративного клімату.

Результат внутрішнього репутаційного аудиту:

  • вивчення особливостей та характеру сприйняття компанії її співробітниками;
  • отримання зворотного зв’язку щодо змісту інформації, яку вони дістають про компанію, та канали її поширення;
  • оцінка внутрішньокорпоративного клімату.

Приклад опитування співробітників компанії для проведення самостійного репутаційного аудиту* 

Варіанти відповідей:

  • повністю згоден;
  • частково згоден; 
  • не згоден;
  • абсолютно не згоден;
  • не знаю/не можу відповісти. 

1. Я ознайомлений та підтримую стратегію й цілі компанії.

2. Я знаю, що маю робити для того, щоб допомогти нашій компанії досягнути бізнес-цілей.

3. Я бачу виразний взаємозв’язок між роботою та бізнес-цілями нашої компанії. 

4. У мене є постійний доступ до інформації стосовно стратегії компанії, принципів і правил її роботи.

5. Наша компанія має добру репутацію.

6. Я чітко розумію структуру і процеси, які відбуваються в нашій компанії.

7. Вище керівництво своїми діями і рішеннями підтримує баланс між інтересами співробітників та інтересами організації.

8. Я вважаю, що добре і вчасно поінформований про основні зміни, які відбуваються в нашій компанії.

9. Мої колеги поважають мою думку і мої почуття.

10. Я щасливий бути частиною мого відділу/команди.

11. Мій відділ/команда надихає мене виконувати роботу якнайкраще.

12. Якщо в моїй роботі відбувається щось непередбачуване, зазвичай я знаю, до кого звернутися по допомогу.

13. Вище керівництво компанії завжди доступне, і співробітники можуть звернутися до нього для оперативного вирішення робочих питань.

14. Наша компанія надає можливості навчання та розвитку, які допомагають мені формувати важливі навички для виконання робочих завдань.

15. Я отримую адекватне визнання (крім оплати праці) моїх досягнень і мого вкладу в роботу.

16. До мене ставляться як до цінного співробітника нашої компанії. Мої зусилля заохочують і цінують.

17. Я знаю, які в мене є можливості кар’єрного зростання в нашій компанії.

18. Мене влаштовує баланс між моїми робочими обов’язками й особистими справами.

19. Я можу гнучко управляти своїм графіком роботи для вирішення особистих питань.

20. У компанію залучають людей, які потрібні для досягнення її бізнес-цілей.

21. Кваліфікація співробітників нашої компанії відповідає їхнім посадам.

22. Яка ймовірність, що ви порекомендуєте нашу компанію одному з друзів або знайомих?

Варіанти відповідей: від 0 % до 100 %.

* За матеріалами книжки «Репутаційний антистрес. Інструктор для власників та топ-менеджерів бізнесу»

Расскажите друзьям про новость