За даними Financesonline лише у США дохід від минулорічної Чорної п’ятниці склав більше 188 млрд дол. Середньостатистичний американець в цей день витрачає близько 485 дол. В Україні цей показник коливається в межах 120 дол і зберігає тенденцію росту. Як стверджує Black Friday Global, в порівнянні зі звичайною п’ятницею зростання продажів становить понад 1300%.
Цьогоріч Чорна п’ятниця проходить в тіні локдауну. Не дивлячись на вакцинацію, МОЗ рекомендує уникати великого скупчення людей. Тому незмінною альтернативою залишається онлайн-шопінг. Проте, у гонитві за вигідними пропозиціями, не варто забувати про ризики шахрайства. Завчасна перевірка інтернет-магазинів вбереже від недоброчесних продавців, а ще ‒ значно зекономить дорогоцінні час та нерви. Експерти аналітичного сервісу YouControl підготували низку порад щодо здійснення безпечного онлайн-шопінгу.
Шахраї дуже люблять моменти, коли люди поспішають і метушаться. Адже це ознака того, що в них немає часу не те, що на ретельну перевірку, але й звичайну обачність. Ажіотаж навколо окремих товарів чи послуг через «шалені знижки» сприяє тому, що покупці діють швидко, імпульсивно та нерозважливо. Тому найперше і найголовніше правило – не довіряти, а перевіряти.
Як чекнути онлайн-магазин?
- Доволі часто інтернет-магазини працюють у так званій «сірій» зоні вітчизняного правового поля. Саме тому, першочергово потрібно з’ясувати офіційну назву та код ЄДРПОУ (ідентифікаційний код) юридичної особи або фізичної особи-підприємця на сайті якого плануєте шопитися. Це можна зробити або в контактних даних інтернет-магазину або в гуглі, якщо реєстраційні документи на сайті відсутні. Обов’язково загляньте у розділ «Умови повернення товару», там можуть бути контактні дані саме юридичної особи. Якщо такого розділу немає на сайті, варто насторожитися.
- Отримавши вихідні дані першочергово варто перевірити:
- юридичний статус (чи не перебуває в процесі припинення), чи не має проблем з податковою та вид діяльності;
- як давно працює інтернет-магазин – чи не створили його виключно під «чорну п’ятницю»?
- судову історію та наявність виконавчих проваджень. Ця інформація дасть розуміння наскільки добросовісно продавець виконує свої обов’язки та як врегульовує конфліктні ситуації.
- Якщо ж продавець – ФОП, потрібно перевірити його і як підприємця за тими ж критеріями. Якщо покупка дорога, не зайвим буде перевірити і фізичну особу – представника, директора або того ж ФОП. Іноді про людину можна знайти багато цікавого: судові справи, борги і навіть дані, що вона знаходиться в розшуку.
До речі, дії з перевірки можна здійснити безоплатно в YouControl за допомогою модулів «Експрес-аналіз» та «Аналіз ринків».
Класичний сценарій шахрайства
Людина вирішила купити смартфон. Знайшла найдешевшу пропозицію в одному з інтернет-магазинів. Продавець висуває вимогу попередньої оплати на картку, після чого обіцяє надіслати смартфон поштовим відправленням. Покупець проводить оплату, йому надходить повідомлення, про те, що замовлення відправлене. Після двох тижнів очікування і запевнень, що «ось-ось все приїде», покупець помічає, що за номером телефону продавця ніхто не відповідає або він стає недійсними. А інтернет-магазин раптово припиняє своє існування.