Чим більш толерантним стає суспільство, тим більше шансів вчинити некоректно по відношенню до тієї чи іншої соціальної, етнічної, вікової, гендерної групи людей. І це звичайні реалії сьогодення.
Чимало бізнесів у різних країнах світу намагаються пристосуватися до нових соціальних норм та вимог. Але чи одразу компанії та бренди стають «правильними»? І правильна відповідь — «ні».
Більше того, є компанії та бренди, які маніпулюють та зловживають трендами, намагаючись проявити себе якнайкраще зовні, але всередині залишаючи правила та звички без змін.
Через це навіть виник новий загальний термін — colorwashing, що описує явище, за якого компанії та бренди заявляють своїми цінностями підтримку соціально значущих тем, але насправді це роблять лише для того, аби привертати увагу користувачів й продавати їм свої товари та послуги.
В тематичних особливостях “colorwashing” виглядає так:
Greenwashing
Коли вводять в оману заявами про власні стандарти стійкого розвитку. Такі бренди позиціонують себе як більш екологічні, чим насправді є всередині та не обов’язково запроваджують заявлені принципи у себе.
Pinkwashing
Просування теми розширення прав та можливостей жінок за допомогою реклами, повідомлень про продукти й комунікації бренду. При цьому існуючі практики в компанії щодо жінок залишаються незмінними.
Brownwashing
Спроба створити видимість підтримки людей з різним кольором шкіри. При цьому не запроваджуються антирасистські принципи та розширення можливостей для цих людей у власному бізнесі.
Rainbow-washing
Спроба створити враження, що бренд чи компанія підтримують рух LGTBQIA+, але нічого не роблячи для розширення прав та можливостей людей LGTBQIA+ у власному бізнесі.
Whitewashing
Намір приховати яку-небудь помилку чи неприємну ситуацію. Або спробувати зробити так, аби вона здавалася менш поганою, ніж є насправді.
До речі, донедавна термін whitewashing також описував білого актора, який грає персонажа із іншим кольором шкіри, наприклад, в телешоу чи фільмі.
Користувачі соціальних мереж бувають дуже критичними до фейкових «репутаційних завіс» та прискіпливо придивляються до тих компаній і брендів, що порушують ключову формулу стійкості репутації: заявляти та підтверджувати це діями. Якщо заяви та дії не поєднані між собою, виникає репутаційний розрив, що призводить до кризи.
Для того, щоб убезпечити компанії та персони від потенційно прогнозованих репутаційних криз, які можуть бути спричинені недоречними комунікаціями, рекомендуємо користуватись щомісячним антизашкварним календарем репутаційно ризикованих дат, який готує антикризовий та репутаційний радник, автор книги «Репутаційний антистрес» Сергій Біденко.
Як працює антизашкварний календар
Антизашкварний календар містить святкові та визначні дати, значущі для певної аудиторії. Це допоможе компаніям та персонам уникнути недоречних коментарів і публікацій, що можуть образити чи схвилювати аудиторію.
Кожна дата в календарі має рівень критичності:
- Низький. Зазвичай характеризується обмеженим впливом на компанію чи персону в часі та території розповсюдження. Критичні зауваження будуть поодинокими та зосередяться в коментарях до постів у соцмережах. Ситуація навряд чи переросте в серйозну кризу.
- Середній. Помилка поширюється в соцмережах й охоплює значну аудиторію. Репутаційна криза матиме коротко- та середньострокові наслідки, які впливатимуть на продаж і можливості компанії чи персони. Потрібно докласти значних зусиль, щоб якісно опрацювати ситуацію та зменшити подальше розповсюдження інформації.
- Високий. Помилка має значний вплив на суспільство та провокує реальну репутаційну кризу. Інформація розповсюджується онлайн та офлайн. До ситуації залучаються різні групи: соціальні, професійні, організаційні. Різні тлумачення причин і наслідків ускладнюють антикризову комунікацію. Ситуація матиме серйозні довгострокові наслідки для компанії чи персони. Є потреба в масштабній антикризовій кампанії.
Головні події лютого
Всесвітній день боротьби проти раку
- дата — 4 лютого;
- день тижня — п’ятниця;
- кого потенційно можна образити — онкохворих; членів їхніх сімей; благодійні організації та ініціативи, що опікуються даною проблемою;
- рівень критичності — середній.
Міжнародний день жінок і дівчаток в науці
- дата — 11 лютого;
- день тижня — п’ятниця;
- кого потенційно можна образити — дівчаток; жінок; урядові та неурядові організації, що займаються ліквідацією всіх проявів дискримінації по відношенню до жінок, в тому числі в галузі освіти і зайнятості;
- рівень критичності — середній.
Всесвітній День радіо
- дата — 13 лютого;
- день тижня — неділя;
- кого потенційно можна образити — працівників радіо, телебачення та зв’язку;
- рівень критичності — низький.
День всіх закоханих
- дата — 14 лютого;
- день тижня — понеділок;
- кого потенційно можна образити — широкі верстви населення;
- рівень критичності — низький.
День пам’яті воїнів-інтернаціоналістів
- дата — 15 лютого;
- день тижня — вівторок;
- кого потенційно можна образити — учасників бойових дій; військових; членів їхніх родин; ветеранів;
- рівень критичності — високий.
Стрітення Господнє
- дата — 15 лютого;
- день тижня — вівторок;
- кого потенційно можна образити — християн; віруючих;
- рівень критичності — середній.
День Героїв Небесної Сотні
- дата — 20 лютого;
- день тижня — неділя;
- кого потенційно можна образити — учасників Революції гідності; сім’ї, рідні яких загинули під час революції; військових; учасників АТО; переселенців; кожного українця;
- рівень критичності — високий.
Міжнародний день рідної мови
- дата — 21 лютого;
- день тижня — понеділок;
- кого потенційно можна образити — кожного українця; українців як народ;
- рівень критичності — середній.
Початок війни Росії проти України
- дата — 26 лютого;
- день тижня — субота;
- кого потенційно можна образити — учасників Революції гідності; сім’ї, рідні яких загинули під час революції; військових; учасників АТО; жителів окупованих територій; кожного українця;
- рівень критичності — високий.
Масляна
- дата — 28 лютого;
- день тижня — понеділок;
- кого потенційно можна образити — віруючих; широкі верстви населення.
- рівень критичності — низький.