В Україні пройшла інформаційна кампанія з кібергігієни, щоб навчити молодь захищати себе в онлайн-просторі. Розробкою та реалізацією креативної ідеї займалась комунікаційна агенція Be—it Agency.
98% підлітків щодня онлайн: в соцмережах, месенджерах, на сайтах, завантажують контент та діляться особистою інформацією. При цьому, 72% не вважають себе цікавими кіберзлочинцям, адже вони «не багаті і не знамениті». Водночас, хакери навпаки дуже цікавляться підлітками і використовують таку необачну поведінку, щоб отримати доступ до персональної інформації, коштів або навіть розповсюдити шкідливе ПЗ чи влаштувати DDos-атаку. Так ми опинилися перед викликом: змінити поведінку підлітків в онлайні на безпечну при відсутності у них будь-якої мотивації це робити.
Комунікацію креативники сфокусували на зміні одного з факторів поведінки в інтернеті та переконали молодь активувати базовий захист онлайн-профілів – двоетапну перевірку. Отже, потрібно було спочатку заохотити підлітків захищатися в онлайні, потім дати дієвий інструмент для цього, а далі зробити найбільш вмотивованих стати справжніми амбасадорами онлайн-безпеки серед своїх близьких.
Під час першого етапу агентство використало тактику перебільшення і занурили аудиторію у кіберсвіт суцільних загроз. Be—it Agency створила відео як блог із пост-апокаліптичного майбутнього, в якому кіберзлодії перемогли мирних громадян.
Ведучою відео стала відома підліткам акторка серіалу «Школа» Анна Трінчер, яка зіграла повстанку з руху супротиву кіберзлодіям. Вона розповідала, що хакери – це не особлива каста, яка полює на супербагатих. Кіберзлодюжки цікавляться фоточками і переписками звичайних підлітків для шантажу або пранків, виманюванням грошей у друзів чи викраденням фоловерів. Потім Аня пояснювала, як встановити двоетапну перевірку.
Крім акторки-блогерки, були залучені інфлюенсери, популярні серед молоді 14-18 років в Instagram та TikTok. Вони створили власні відеоролики, де фаново обіграли створену метафору і підкреслили, чому важливо увімкнути двоетапну перевірку.
На другому етапі Be—it Agency закликали аудиторію, яка вже використовує двоетапну перевірку, переконати своїх близьких теж її використовувати. Бо якщо у твоїх друзів не встановлена ця функція, ти все одно у зоні ризику. Адже, якщо зламають акаунт твоїх рідних чи знайомих, то отримають доступ до ваших листувань, спільних фото або ж відправлятимуть тобі фішингові повідомлення.
Be—it Agency продовжили тактику перебільшення і цього разу створили метафору кіберсвіту суцільних загроз в офлайні. І розпочали з соціального експерименту в трендовому серед підлітків кафе. Експеримент мав показати, що без двоетапної перевірки у твоїх друзів тебе все одно можуть чекати загрози у будь-який час і у будь-якому місці. Перед тим, як прийняти замовлення у гостей, офіціантка запитувала, чи встановлена у них та їхніх друзів двоетапна перевірка. Якщо хоч у когось за столиком вона була відсутня, то «кіберзлочинець» викрадав у гостей їжу чи напої. Після цього до відвідувачів підходив ведучий, який розповідав про ідею кампанії, наголошував на важливості двоетапної перевірки та роздавав інфоматеріали з короткими інструкціями. Відео експерименту, як і ролик з Анною Трінчер, розмістили на Youtube-каналі кампанії та промотували через соцмережі.
Екперимент посилили парами інфлуенсерів-друзів. Вони спільно підготували фанові відео-скетчі для Інстаграму: один з героїв пояснював іншому, навіщо потрібна двоетапна перевірка і як вона допоможе їм захистити один одного. А в описах до роликів блогери звернулися до підписників з проханням тегати в коментарях своїх друзів/близьких, у яких ще не встановлена ця функція.
Загальне охоплення всієї діджитал-кампанії склало 17,3 млн контактів, а проєкту з інфлюенсерами – 3,7 млн, причому під час кожного з етапів вдалося охопити понад 80% цільової аудиторії. Що важливіше, за допомогою проєкту вдалося переконати підлітків дбати про свій захист в інтернеті – 70% з опитаних, які бачили матеріали проєкту, змінили свою онлайн-поведінку на більш безпечну. Більше того, 52% закликали своїх друзів та рідних використовувати двоетапну перевірку, а ще 36% зазначили, що планують це зробити.
«Говорити з підлітками про кібербезпеку не просто, адже вони практично не використовують традиційні ЗМІ і швидко втрачають увагу до контенту, який їх не зачепив. Тому ми вирішили поєднати відео як формат контенту, інфлюенсерів як посланців і соцмережі як платформу нашої кампанії. І це спрацювало! Нам вдалося переконати молодь не лише захищати себе в інтернеті, а й поділитися цими простими засобами зі своїми близькими, що в довгостроковій перспективі покращить стійкість України до кіберзагроз в цілому, а значить – робить вагомий внесок у творення позитивних змін заради благополуччя людей в країні», – коментує Мирослава Грібова, керівник практики корпоративних комунікацій Be—it Agency.
Кампанія втілювалася на замовлення Albany Associates для Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Національного координаційного центру кібербезпеки Ради Національної Безпеки і Оборони і Департаменту кіберполіції спільно з партнерами Universal McCann, WhyNot? Enot, Corestone Group та Digital Religion.