Як заснувати та просувати e-commerce-проект без фінансових помилок
15 Авг 2018, 08:01

Як заснувати та просувати e-commerce-проект без фінансових помилок

Експерт у сфері digital-маркетингу, засновник та директор агенції MediaHead Ігор Потієвський та керівник eCommerce-напрямку Євген Осипенко розповіли про особливості та ризики просування e-commerce-проектів в Україні

Чому електронна комерція – найзручніший спосіб відкрити власну справу, розширити бізнес чи зробити його продуктивнішим? Тому що тут немає серйозних перешкод. Тому що е-commerce не потребує значних інвестицій, на відміну від офлайн-бізнесу. А відтак й охочих спробувати себе в онлайн-торгівлі стає дедалі більше. Десятки тисяч підприємців, виробників, компаній щороку започатковують бізнес на ринку e-commerce, але досягти успіху вдається небагатьом. Експерт у сфері digital-маркетингу, засновник та директор агенції MediaHead Ігор Потієвський та керівник eCommerce-напрямку Євген Осипенко розповідають, як заснувати та просувати e-commerce-проект без фінансових помилок.

Marketing Media Review
Печатное издание MMR — лучший офлайн-канал украинского маркетолога. Обновленный сайт MMR.ua — быстрорастущий проект с исключительной аудиторией профессионалов

На перший погляд, продажі в інтернеті здаються простою та зрозумілою річчю. Проте все залежить від рівня обізнаності. Іноді людина з подивом дізнається, що ефективність реклами і продажів в інтернеті можна вимірювати сотнями метрик у режимі реального часу. У той же час є власники бізнесу, котрі добре розуміються на якісних показниках, що впливають на продажі, – конверсії, вартість конверсії тощо. 

Нещодавно наша агенція працювала над проектом, в якому власник ресторанного бізнесу вирішив зайнятись доставкою бургерів і локшини. Він чітко вирахував, що вартість залучення одного замовлення має бути, в середньому, не більше як 15 грн. На старті онлайн-проекту він не зміг отримати потрібну цифру. Ми зробили для нього аналіз та оптимізували ефективність онлайн-каналів, після чого він вийшов на необхідний результат. Головне в цьому проекті було те, що клієнт розумів структуру ціни замовлення і чітко окреслив ціль. 

Нова економічна реальність: які тренди визначатимуть ринок у 2025 – досвід TERWIN, Arcelor Mittal, Kvertus, BRAVE1, Starlight media, ГК «Молочний альянс» та 40 провідних управлінців та державних діячів.

11 квітня на Business Wisdom Summit дізнайтеся, як розширювати партнерства, зміцнювати довіру до бренду та виходити на міжнародні ринки. Реальні стратегії та досвід компаній, які вже зробили цей крок.

Забронювати участь

Інша ситуація, коли керівник бізнесу з різних причин не має уявлення про деталі ціноутворення і кількісні цілі. В такому випадку e-commerce-спеціалісти спочатку допомагають проаналізувати поточні офлайн-результати, потім розробляють стратегію і тактику онлайн-просування, роблять кількісні прогнози. Після старту онлайн-просування треба також попрацювати із різними факторами, що впливають на результати: цінова політика, канали трафіку, дизайн тощо.

Підводні камені в маркетингу e-commerce-проекту

Головний ризик маркетингу e-commerce-проекту – це «злити» рекламний бюджет і не отримати результату взагалі. Щоб мінімізувати цю небезпеку, потрібно чітко визначати ціль використання коштів і знати ефект від залучення різних каналів просування. Наприклад, треба розуміти, що банери, відеореклама або SMM – це про імідж і популяризацію бренду (товару/послуги), а не про конверсії і продажі. Або що реклама у пошукових сервісах потребує інвестицій і може давати майже миттєвий результат у продажах. Втім, коли її вимикаєш, продажі теж зникають. У той же час, SEO може довго «смоктати» гроші, але при правильному підході згодом буде давати стабільні продажі і при цьому вимагати мінімальних зусиль та інвестицій. Ці два канали (пошукова реклама та SEO) можна порівняти зі спринтерською та марафонською дистанціями в легкій атлетиці.

З офлайну в онлайн: до чого буди готовим

Неможливо просто скопіювати організацію бізнесу в онлайн, навіть якщо бізнес успішний та прибутковий. Все, що стосується обслуговування онлайн-«вітрини», має робитися окремою командою і бізнес-процесами. Наприклад, розробка і підтримка онлайн-платформ потребує залучення штату програмістів, дизайнерів і UA/UX. Аналітика і просування також потребує окремих спеціалістів. На жаль, універсальні інтернет-маркетологи фізично вже не можуть і не встигають розбиратися з нюансами і деталями онлайн-маркетингу. А деталей дуже багато, наприклад, в онлайн-рекламі неправильно встановлений параметр або рідкісний моніторинг може «злити» десятки або й сотні тисяч гривень без результату. 

Звісно, ідеальний варіант, якщо в онлайн заходить досвідчений бізнесмен, котрий вільно розбирається в процесах, деталях і фінансових показниках свого офлайн-бізнесу. В такому випадку він буде приємно здивований, по-перше, кількістю додаткових статистичних і фінансових даних, що надають онлайн-інструменти. По-друге, можливістю стежити за динамікою показників майже в режимі реального часу і швидко приймати правильні бізнесові рішення. 

На ринку e-commerce постійно щось змінюється. Кожен майданчик або софт в онлайні безперервно працює над змінами, щоб вирізнятись серед конкурентів. Невеличкі зміни можуть бути щомісяця. Глобальні – щороку.

Як ефективно просувати онлайн-магазин в інтернеті

Вибір каналів просування залежить від цілей рекламної кампанії. Мета бізнесу інтернет-магазину, безумовно, продажі, які окуплять залучені інвестиції. Пройшли часи, коли онлайн-бізнесмени орієнтувалися на вартість і кількість кліків на свою рекламу, або рахували кількість і вартість конверсій. Системний бізнес потребує аналізувати не тільки онлайн-, а й насамперед фінансові показники, і на підставі цього робити відповідні висновки щодо наступних кроків. У кожному проекті один і той же рекламний канал може давати різні показники ROMI (повернення маркетингових інвестицій), залежно від десятків факторів. І звісно, не слід забувати про експерименти: одна справа – планування і прогноз, інша – практика і реальна ситуація на ринку. З урахуванням цього потрібно планувати медіамікс каналів просування.

Забезпечити прибутковість також можливо, використовуючи для цього соцмережі. Усе залежить від категорії продажів, обізнаності продавця, готовності експериментувати. Якщо використовувати Facebook/Instagram як вітрину-магазин (а не просто робити SMM-підтримку сторінки) і користуватися інноваційними інструментами для просування (Collection, Shop), то результат буде. Тим більше, що через Instagram уже давно і успішно продають багато товарів: одяг, взуття, декор тощо. Прибутковість потрібно рахувати, залежно від масштабів бізнесу і інвестицій. Щодо потенціалу цих каналів, то в Україні наразі Facebook має близько 12 млн місячного охоплення, Instagram майже 5,5 млн. 

Найкраще продавати в інтернеті те, що приносить прибуток і повертає підприємцю інвестиції. Інколи прибутковим може бути дрібний сімейний бізнес. Наприклад, з виробництва меблів. Я знаю конкретний приклад такого успішного проекту. Власник розуміє, з чого складається ціна на кожному етапі виробництва і просування, а також вміє рахувати і планувати розвиток. Це ключові складові його успіху. У той же час мені відомий не дуже позитивний досвід інтернет-магазину, який одразу вивів у продаж сотні позицій асортименту. У власника не було розуміння популярності категорій. До того ж товари були імпортними, тобто залежали від курсу валют. І кожне падіння гривні дуже болісно відображалося на динаміці продажів і прибутковості проекту.

Специфіка просування e-commerce-проектів в Україні

Якщо три роки тому лише 15% українців мали досвід купівлі в інтернеті, то сьогодні вже третина населення регулярно замовляє товари онлайн. Втім все одно наш ринок невеликий, а соціальний статус населення нижчий, порівняно з розвинутими країнами. Це потрібно враховувати. Тож дуже часто українські бренди змінюють позиціонування і виходять на європейські або американські ринки. Сьогодні кожен шостий відомий успішний e-commerce-проект зосереджений на закордонних споживачах. Через два роки це може бути кожен третій. 

Ринок e-commerce постійно збільшується. Україна в цьому напрямку розвивається повільно і поступово, але впевнено. Минулого року вітчизняний сектор e-сommerce виріс на 50% и досяг 39 млрд грн. Цього року він може збільшитись ще на 30% і досягти близько 50 млрд грн. Сприятливий прогноз базується на тому, що цього року не очікується різкого стрибка інфляції і девальвації гривні.

Скільки коштує вхід на ринок e-commerce

Поріг входу залежить від типу бізнесу і рівня інвестицій. Якщо подивитись на ситуацію в сегменті малого і середнього бізнесу, то за останні роки стан справ дуже змінився. Наприклад, ще шість-вісім років тому орієнтовно за 500 доларів можна було зробити простий інтернет-магазин на базі безкоштовної CMS на 1000 одиниць асортименту і почати продажі без власного складу (зі складу постачальника), працювати мінімальною командою, витрачати на просування 1000 доларів на місяць і при цьому розвиватися. У 2018 році така схема приречена на невдачу. Якщо ви хочете запустити онлайн-магазин зі складною структурою, асортиментом, амбіціями і при цьому конкурувати з основними гравцями, інвестиції будуть значно вищими вже на рівні створення. А просування, офіс, склад та команда – це вже десятки тисяч доларів. 

Втім, якщо людина створює якісь вироби своїми руками, вона може виготовити безкоштовний сайт на основі онлайн-конструктора і самостійно організовувати просування. У такому разі інвестиції будуть мінімальні.

Расскажите друзьям про новость