Рік страху для брендингу: 6 ключових моментів 2024 року
02 Січ 2025, 13:23

Рік страху для брендингу: 6 ключових моментів 2024 року

Англійський поет Джон Лідгейт сказав, що неможливо постійно догоджати всім людям. Чи має значення, що він сказав ці слова у 15 столітті? Зовсім ні. Це актуально і сьогодні. Зіткнувшись з такими, здавалося б, нерозв’язними проблемами, як зміна клімату, економічна нерівність, расова нерівність і війна, не дивно, що люди відчувають безсилля і злість.

Можливо, саме тому 2024 рік став роком негативної реакції — на людей і політику, на бренди та те, що вони відстоюють. Нижче — шість ключових моментів із 2024 року.

ШІ зайшов занадто далеко

Споживачі насторожено спостерігали за зростанням впливу ШІ відтоді, як кілька років тому ця технологія почала замінювати фахівців, але у 2024 році настороженість переросла в гнів.

Все почалося з того, що підроблені порнографічні зображення Тейлор Свіфт перекочували з анонімного англомовного веб-сайту іміджбордів 4Chan в X (Twitter) і Telegram, що призвело до того, що фанати Свіфт (а також Конгрес і Гільдія кіноакторів) опинилися на межі нервового зриву. У березні в Глазго відвідувачі, які прийшли на захід у стилі фільму «Віллі Вонка», були обурені, очікуючи побачити фантастичну країну з рекламних фото, а виявилося, що вони були згенеровані ШІ. Дані Accenture показують, що 60% споживачів сумніваються в достовірності речей, які вони бачать в Інтернеті, і ШІ — одна з головних причин. Дослідження Університету штату Вашингтон показало, що чим більше в продукті використовується штучний інтелект, тим менша ймовірність того, що споживачі його куплять.

Чорт забирай, навіть зазвичай дружня до технологій аудиторія на фестивалі SXSW цього року освистала керівника ChatGPT Пітера Денга.

Він справді вразив їх наповал

Споживачі, які переживають через інфляцію, напевно, не очікують, що корпоративна Америка їх заспокоїть, але було б непогано принаймні не ображати їх.

Вочевидь, у компанії Kellogg’s цього не помітили. У лютому генеральний директор компанії-виробника сухих сніданків та харчових продуктів швидкого приготування Гері Пілнік виступив на телеканалі CNBC і сказав, що вживання пластівців є хорошим планом харчування для американців з обмеженими фінансовими можливостями. «Якщо подумати про вартість коробки пластівців для сім’ї порівняно з іншими варіантами, це буде значно доступніше», — сказав він. Порада Пілніка була не лише емпірично сумнівною (рахунки за їжу сьогодні з’їдають 11% доходів американців), але й, на думку багатьох людей, — глухою. «Це що, нове «нехай їдять торт?», — запитав користувач Instagram. Інший роздратований споживач сказав: «Я більше ніколи не буду купувати пластівці. З’їжте це».

Різноманітність зазнає удару

Після років підтримки різноманітності (принаймні на папері), у 2024 році низка відомих брендів, серед яких Ford, John Deere, Target і Lowe’s, вирішила відмовитися від цього курсу, відкинувши ідеали, які нещодавно активно пропагували. Після вбивства Джорджа Флойда у 2020 році, що спонукало топ-менеджмент до переосмислення цінностей і написання зобов’язань щодо збільшення різноманітності, рівності та інклюзії, соціальний маятник, здається, повернувся назад у результаті страху, викликаного страхом.

Соціальні консерватори, налякані й обурені корпоративною «пробудженістю», об’єдналися навколо активіста Роббі Старбака. Його звинувачувальні твіти та загрози бойкотів налякали й розлютили самі корпорації. Згідно з недавнім опитуванням Інституту державно-приватних стратегій, 82% бізнес-лідерів досі підтримують ДЕІ (різноманітність, рівність і інклюзію). Однак контрудар 2024 року, ймовірно, змусить їх висловлювати свою підтримку менш голосно.

Ребрендинг автомобіля без автомобіля

Емблема Jaguar пробуджує асоціації з легендарними перегонами в Ле-Мані та елегантними, пантероподібними обрисами моделі E-Type.

Вочевидь, вона не асоціюється з чоловіком у сукні з жовтою кувалдою, або з групою андрогінних моделей, що бігають пурпуровим місячним ландшафтом, як Телепузики. Таким було обличчя листопадового ребрендингу Jaguar, який за перший день зібрав 47 мільйонів переглядів. Більшість із них десь між розгубленістю та обуренням. (До речі, в рекламі не показали жодної машини.)

На Х писали: «Це точно жарт», «Це жахливо» і «Що це, в біса, таке?». Цю спробу розкритикували, оскільки вона викликала огиду, яка нагадала їм про провал Bud Light з Діланом Малвейні. AB InBev відступила під натиском обурення. Наразі, принаймні, Jaguar продовжує рухатися обраним шляхом.

Бойові дії не припиняються

Війна між Ізраїлем і ХАМАС спалахнула у жовтні 2023 року. Проте так само, як насильство перекинулося і на 2024 рік, так і гнів зосередився на брендах, які вважаються проізраїльськими. Навіть якщо «про» означає просто присутність у країні. Передбачувано, хейтери зосередилися на найбільш помітних гравцях, включаючи Coca-Cola, McDonald’s, Starbucks і Domino’s.

Деякі з цих реакцій були, у певному сенсі, не новими. Ліга арабських держав бойкотувала Coca-Cola з 1967 по 1991 рік після того, як вона відкрила ізраїльський завод з розливу напоїв. (Для довідки: Coke також має чотири заводи на палестинських територіях). McDonald’s в Ізраїлі потрапив у заголовки газет, оголосивши про безкоштовне харчування для ізраїльських солдатів, але штаб-квартира в Америці, як повідомляється, не має жодного відношення до цього рішення.

Вершина стикається з долиною

На початку грудня поштову скриньку генерального директора Peak Design Пітера Деринга заповнив потік гніву та звинувачень. Причина? Його компанія виробляє рюкзаки Peak Backpack, один з яких з’явився на відео, яке досі оприлюднила поліція Нью-Йорка під час полювання на Луїджі Манджоне, ймовірного вбивцю гендиректора United Healthcare Браяна Томпсона. Гнів громадськості викликали чутки про те, що Деринг сам упізнав свій продукт і викликав поліцію, що він заперечує. «Ми не можемо пов’язати серійний номер продукту з клієнтом, якщо він добровільно не зареєстрував свій продукт на нашому сайті», — пояснив Деринг у своїй заяві.

Неважливо. Тролі назвали Дерига «щуром» і «стукачем». Інший написав в Instagram: «Ви зв’язалися не з тими людьми. Насолоджуйтесь тим, що залишилося від вашої компанії».

Розкажіть друзям про новину