11% українців вважають себе некомпетентними у виявленні фейків: дослідження
23 Кві 2024, 17:20

11% українців вважають себе некомпетентними у виявленні фейків: дослідження

Громадська організація «Детектор медіа» провела кількісне дослідження, аби визначити індекс медіаграмотності українців, тобто рівень вміння свідомо сприймати й критично тлумачити інформацію, а також користуватися розмаїттям медіа. 

За результатами дослідження було виявлено, що українці значно покращили власну самооцінку щодо чутливості до дезінформації.

52% аудиторії вітчизняних медіа у 2023 році оцінили свій рівень чутливості до дезінформації як вищий за середній або високий. Під час аналогічного дослідження у 2022 році таку оцінку своїм медіакомпетенціям дали 43%, а у 2021 році — 37%

Частка тих, хто вважає себе повністю некомпетентними у виявленні фейків, у 2023 році склала 11%.

66% споживачів медіаконтенту шукають підтвердження правдивості новин в інших ЗМІ, 29% оцінюють надійність джерела, на яке є посилання, а 25% — шукають першоджерело, на яке є посилання.

18% респондентів заявили, що, перевіряючи інформацію на достовірність, вони беруть до уваги репутацію медіа, яке її поширило, а 13% перевіряють, хто є його власником.  

Кількість українців, які перевіряють більш ніж 15% інформації на достовірність, зросла до 33% (у 2022 році їх було 24%). А частка тих, хто ніколи не перевіряє медіаконтент, знизилася за рік із 31% до 26%.

Дослідження з визначення Індексу медіаграмотності українців у 2023 році зафіксувало високий рівень чутливості до спотвореного контенту серед українців. З нього можна зробити висновок про те, що аудиторія стає більш компетентною у відстеженні фейкової інформації. Так, лише 17% з опитаних вирішують, наскільки можна довіряти повідомленню, орієнтуючись виключно на власну інтуїцію. У минулому році цей показник був майже таким самим — 18%, тоді як у довоєнному 2021 році становив цілих 33%.

Частка українців, які виявляють дезінформацію, шукаючи посилання на джерело в матеріалі, становить 37%. Орієнтуються при цьому на відео- та фотопідтвердження 30% опитаних. На наявність різних точок зору на подію — 34%. Для 46% українців маркером правдивості інформації є її розміщення в медіа, якому вони довіряють.

Розкажіть друзям про новину