До яких змін штовхає українських споживачів тривале життя в умовах війни із невизначеною тривалістю? Команда Gradus Research завершила велике дослідження споживчих трендів в Україні й виділила декілька важливих тенденцій.
Бренди під пильним поглядом
Ставлення українських споживачів до брендів лишається доволі прискіпливим. Дві третини респондентів (62%) звертають особливу увагу на бренд під час здійснення покупок, тоді як у грудні 2022 таких було трохи більше половини (54%). При цьому прискіпливість споживачів у великих містах дещо вища, що може пояснюватись ширшим вибором товарів чи послуг там.
Місце під сонцем для українських брендів
Бажання підтримати українських виробників — важливий фактор вибору. Дані опитування демонструють, що українські споживачі досить обережні у зміні звичних брендів. Більше половини респондентів (54%) надають перевагу знайомим брендам. Проте на ринку існує виражений запит на проби нових брендів — 37% опитаних готові експерементувати. І ключовий фактор, що спонукає дати шанс новим брендам — бажання підтримати українське (57%). На другому місці — фактор економії коштів (45%). При цьому жінки тяжіють до першого, більш емоційного, драйвера, тоді як чоловіки — до другого, більш раціонального.
Це все конвертується у зростаючу прихильність до українських брендів перед іноземними. Якщо у грудні 2022 року тренд лише набирав обертів, і про купівлю товарів/послуг українських виробників заявляли 69% опитаних, то зараз частка таких зросла до 74%.
Менше розваг, більша раціоналізація попиту
Українські споживачі економлять. Дві третини респондентів (65%) надають перевагу більш дешевим брендам.
Третина респондентів (32%) відмовилася від покупки улюблених брендів.
Їжа та ліки залишаються в топі споживання, і це саме ті категорії, на яких найменше економлять. Також найменше страждають від зменшення бюджетів витрати на освіту та транспорт/паливо.
У той же час респонденти схильні скорочувати витрати на товари не першої необхідності. Детальніше про категорії, де зрізаються витрати, можна дізнатися з повного звіту дослідження.
Більшість опитаних продовжують заздалегідь планувати свої покупки (73%), а не приймати спонтанні рішення.