Наш ментальний стан залежить від багатьох речей — від особистого самопочуття та атмосфери на роботі до світових криз і війни.
Як сьогодні себе почувають українці, а також які інструменти використовує український бізнес для поліпшення ментального стану — далі.
Глобальне дослідження Havas показує, що 1/8 населення світу має проблеми з психічним здоров’ям. У 2020 році відбулось зростання на 28% тривожних та депресивних розладів. Для 94% респондентів психічне здоров’я важливе так само, як і фізичне. Особливо для молодого покоління, це стає однією з основних проблем. Це свідчить про те, наскільки важливо звертати увагу на емоційне благополуччя та розвивати систему, яка підтримує психічне здоров’я.
Ще одним результатом дослідження є те, що 86% українців після повномасштабного вторгнення рф в Україну часто відчувають стрес, знервованість та пригнічення. Найбільше страждають від стресу жінки (88%), а також вікова група 55-60 років (91%).
Серед симптомів негативного стану українці найчастіше виділяють тривожність, поганий настрій та погіршення сну.
Роль брендів у впливі на ментальне здоров’я
Дослідження Gradus Research разом із Міністерством охорони здоровʼя показує, що лише 15% опитаних українців готові змінювати своє ставлення до ментального здоровʼя, в той час як 71% сумнівається і 11% не готові. Також українці зазначили, що саме допоможе змінити їхнє ставлення до психічного стану.
Серед цих кроків є такі, що бренди можуть втілити в життя без залучення додаткових коштів. Вони мають великий кредит довіри від споживачів. В силах компаній навчити людей розпізнавати ознаки погіршення ментального здоров’я, знаходити допомогу та утримувати емоційний баланс в складних ситуаціях.
Проте важливо, щоб бренди показували свою підтримку не лише на словах, а й діями.
Бренди можуть:
- допомагати фінансово організаціям, що спеціалізуються на психологічній підтримці;
- створювати сприятливе середовище, де підтримка й відновлення психічного здоров’я є доступними;
- прoвoдити кампанії, що будуються на важливих інсайтах;
- поширювати освітні ініціативи про ментальне здоров’я;
- впроваджувати стратегії реінтеграції ветеранів.
З початку повномасштабної війни українські компанії почали активно впроваджувати програми корпоративної соціальної відповідальності — допомагати захисникам та захисницям, а також тим групам населення, хто постраждав від війни найбільше. В період відновлення та відбудови, коли питання ментального здоров’я стане нагальним та пріоритетним, очікується, що бренди спрямують ресурс на втілення соціально-відповідальних програм саме у цій сфері.
Ментально здорові бренди формують екосистему ментально здорового суспільства
Щоб популяризувати ментальну турботу, сам бренд повинен теж бути ментально здоровим. Проєкт Doladu mental health lab розробив чек-лист для визначення ментального стану бренду.
Туди входять такі must have:
- Діагностика психічного здоров’я працівників.
- Популяризація технік самодопомоги та першої психологічної допомоги серед працівників та клієнтів.
- Залучення фахівців з ментального здоровʼя до команди.
- Створення на території бренду спеціальних місць для відпочинку до релаксу.
- Впровадження спеціальних програм комунікації з мобілізованими співробітниками та їх сімʼями.
- Реінтеграція ветеранів та стандарти співпраці з ветеранами з обмеженою функціональністю.
- Інклюзивність робочих місць та місць для клієнтів.
Тенденції реінтеграції ветеранів у команди брендів
В Україні налічується близько 1,2 мільйона осіб, що брали участь у бойових діях. Після закінчення війни можливе збільшення кількості ветеранів та сімей, що втратили близьких через війну, із 1,2 мільйона до 5 мільйонів осіб, як відзначила міністерка у справах ветеранів Юлія Лапутіна.
Процес інтеграції ветеранів в колективи стає важливим завданням для компаній і потребує правильного підходу. Бізнес бореться зі страхами та невизначеністю при інтеграції ветеранів.
Досліджуючи досвід українських брендів, можна виділити три ключові аспекти ефективної реінтеграції ветеранів у бізнес:
- Постійний контакт сприяє успішній адаптації.
- Гнучкий графік роботи для повернених ветеранів є ключовим елементом, що дозволяє їм самостійно визначати оптимальний час для відновлення працездатності.
- Важливо розуміти, що ветерани, хоча пройшли війну, мають ще багато аспектів свого життя, і реінтеграція вимагає часу та підтримки від колективу.
Навички ветеранів можуть зміцнити робочі процеси та корпоративну культуру. Це ті люди, які чітко і сфокусовано працюють на результат.
Яким буде суспільство в майбутньому та як діяти брендам
Олександра Машкевич, генеральна директорка директорату медичних послуг МОЗ України, зазначає, що якщо прогнозується, що 15,7 млн осіб в Україні потребуватимуть психологічної допомоги, то 3,5 млн із них матимуть певний розлад психічного здоров’я, а 800 700 осіб матимуть психічний розлад помірного або тяжкого ступеня.
Відновлення ментального здоровʼя українців суттєво залежатиме від того, наскільки люди взаємно підтримують один одного емоційно та від того, наскільки у суспільстві розповсюджена культура психологічного здоров’я.
Саме тому однією з ключових задач брендів є формування культури ментально здорового суспільства та культури вдячності: захисникам та ветеранам, медикам та психологам, благодійним та громадським організаціям, донорам та бізнесу.
Як висновок, бренди можуть відігравати ключову роль у популяризації ментального здоровʼя та змінювати ставлення до нього. Та важливо не лише говорити про підтримку, але і проявляти її через конкретні дії, які націлені як і на бренд, так і на споживачів. Поширювати обізнаність про психічне здоровʼя, підтримувати фінансово організації та реінтегрувати ветеранів в свої команди — це ті дії, які формуватимуть стале суспільство.