Платіжна платформа Payoneer опитала понад 2 300 українських малих та середніх бізнесів (МСБ) у різних галузях, включаючи ІТ, виробництво, освіту, сільське господарство та інші, щоб визначити їхні стан і перспективи в Україні після року повномасштабної війни. Попри істотні перешкоди, 30% українських підприємств прагнуть зростання, а 36% планують найняти більше персоналу цьогоріч.
Згідно з результатами опитування, повномасштабна війна так чи інакше вплинула на 97% МСБ. 77% респондентів зазначили, що війна дуже сильно вплинула на їхні плани, а ще 20% — що трохи.
Український бізнес поступово повертається додому. Так, у 69% підприємств наразі весь персонал знаходиться в Україні, незважаючи на війну, а 25% мають лише частину персоналу за кордоном.
Компанії адаптувалися до нової реальності та увійшли у більш стабільний ритм роботи. Це дало змогу планувати діяльність на рік уперед на відміну від початку війни, коли багато підприємств не могли будувати плани довше, ніж на два-три тижні. Так, цьогоріч 56% бізнесів планують зберегти свої поточні позиції на ринку. Водночас 30% з них прагнуть розвиватися та масштабуватися.
Окрім цього, деякі компанії прагнуть впроваджувати інновації та диверсифікувати товари та послуги (4%), досліджувати нові ринки (2%) та укладати партнерства (8%) задля руху вперед. Ці плани на майбутнє також відображаються на кількості підприємств, які планують найняти більше співробітників у 2023 році. Результати опитування свідчать, що 36% з них планують розширювати свої команди, попри серйозні труднощі в управлінні бізнесом під час війни.
«Минув понад рік героїчної боротьби, і ми, українці, продовжуємо відстоювати свою незалежність — кожен на своєму фронті. Я дуже пишаюся людьми, які стоять за нашим малим і середнім бізнесом. Людьми, які продовжують рухати нашу економіку вперед. Їхня непохитна віра у розвиток своєї справи попри всі складнощі війни справді надихає і примножує сили рухатися вперед», — зазначила Любов Даниліна, генеральна директорка Payoneer в Україні.
Значна кількість українського МСБ (56%) стверджує, що йому не вистачає власних ресурсів для досягнення своїх бізнес-цілей. Проте 44% підприємств вважають, що здатні досягти їх без підтримки ззовні. Ця цифра дає можливість припустити, що велика частина українського бізнесу є достатньо винахідливою, щоб досягти своїх цілей самостійно.
Цей натяк на сильну незалежність ще більше посилюється, якщо поглянути на тих, хто знає про міжнародні або державні програми підтримки (23%), але досі, в основному, не звертався до них по допомогу (81%).