Конкурс бізнес-ідей «Роби своє» від «МХП-Громаді» в умовах війни: виклики та результати
27 Гру 2022, 16:17

Конкурс бізнес-ідей «Роби своє» від «МХП-Громаді» в умовах війни: виклики та результати

Одним зі стовпів процвітання країни та суспільства є малий бізнес. Частка мікро та малого бізнесу у 2021 році за даними Держстату сягала 304 тис. та 352 тис. відповідно. Це понад 90% від загальної кількості створених в Україні компаній. 

Підтримка малого бізнесу є важливою цеглинкою у будівництві країни. Зокрема і тому, що допомагає підтримувати економіку регіонів, підвищує рівень зайнятості населення та рівень життя, сприяє зростанню конкурентного середовища й рівню використання інновацій та врешті допомагає створювати середній клас, як запоруку стабільності розвинутої країни.

Повномасштабна війна перевернула наше життя з ніг на голову і змусила українців гуртуватися та допомагати один одному. Наш благодійний фонд «МХП – Громаді» з 2020 року проводить конкурс бізнес-ідей «Роби своє». За цей час учасники створили десятки нових підприємств в агросекторі, легкій і харчовій промисловості, зеленому туризмі тощо. Цьогоріч ми мали амбітні плани продовжити проєкт у кооперації з міжнародними партнерами. Адже у наш час підтримувати малий бізнес означає також підтримувати життя.

Створіть ефективні PR стратегії разом з експертами Foundation Coffee Roasters, TWID, БФК Gulliver та ще понад 90 провідними брендами!

12 грудня на GET Business Festival дізнайтесь, як розробити ефективні PR-стратегії, підвищити впізнаваність бренду та залучити нових клієнтів через сучасний маркетинг і співпрацю з лідерами думок.

Забронювати участь

Повоєнні зміни у конкурсі

Весна цього року виявилася роковою для всіх українців, і ми не стали винятком. Через нові реалії нашій команді було з однієї сторони складно, а з іншої сторони надзвичайно важливо організувати «Роби своє». Оскільки до програми входить не тільки надання гранту переможцям, але й навчання, тож ми довго шукали рішення, як це зробити найбільш ефективно для учасників. Особливо, як залучити та підтримати українців, які втратили роботу чи бізнес, але прагнуть продовжити працювати та допомагати своїй країні.

Адже з початком повномасштабної війни без роботи лишилося близько п’яти мільйонів українців. За методологією МОП НБУ розрахували, що реальний рівень безробіття зросте до 28% до кінця 2022 року. Огляд НБУ показував, що на червень 2022 року у приватному секторі відбулось скорочення зарплат на 25-50% та робочих місць на 30%. Часу вагатися не було, тому наша команда у травні першою в Україні запустила конкурс бізнес-ідей кількома хвилями. Як пізніше виявилось, у цьому й було правильне рішення.

Ми зробили ребрендинг змінили пріоритети, розширили географію прийому заявок на 11 областей та спростили правила реєстрації і процедуру подання на конкурс. Все це для того, щоб потенційним учасникам було легше збирати пакет документів. Для нас же головними стали 3 моменти. Перші два — опис проєкту з його ціллю, аби зрозуміти, як майбутній підприємець бачить власний вплив на громаду. Третій — бізнес-план з поясненням до нього: опис продукції, планові доходи, витрати та інші показники. Це зробило наш конкурс одним з найменш бюрократизованих та найбільш доступних серед державних та міжнародних грантів.

Оцінювати 320 проєктів ми запросили експертів, які розглядали сталість проєкту, його довгостроковість і пріоритетність.

Оцінювати 320 проєктів ми запросили експертів, які розглядали сталість проєкту, його довгостроковість і пріоритетність. Також ми звертали увагу на проєкти з точки зору подальшого соціально-економічного ефекту для громади, регіону та держави.

Лідери здобули від 50 до 100 тисяч гривень

Серед змін цього року було і збільшення кошторису конкурсу з 3,5 мільйона гривень до 5 мільйонів. Завдяки цьому фінансування своїх ідей отримало більше малих бізнесів — 62 проєкти. Лідери здобули від 50 до 100 тисяч гривень. Крім фінансування власних проєктів переможці конкурсу отримали і безплатне навчання. Учасники мали змогу удосконалити навички створення бізнес-планів, планування доходів, витрат та роботи з бізнес-аналітикою, SMM-маркетингу. Розбір кейсів на практиці допоможуть пришвидшити розвиток будь-якої справи та просунути її у соціальних мережах, щоб про неї знало якомога більше людей і потенційних клієнтів. 

Інші конкурсанти, які подались на конкурс, отримали доступ до рекомендацій від бізнесу, агро та фінансових експертів, допомогу юристів та багато іншої корисної інформації. Тому жоден з малих бізнесів не залишився поза нашою увагою.

Над чим сьогодні працюють українці?

Конкурс «Роби своє» акцентував на проблемах та питаннях, які постали перед регіонами з початком повномасштабної війни. Лідерами стали ідеї, націлені на забезпечення продовольчої безпеки у регіонах — бізнеси з виробництва продуктів харчування. Адже велика частина територій та полів України окуповані або на них тривають бойові дії. Тому ми були раді вітати ідеї зі створення мініпекарень, пташиних екоферм, цеху з виробництва м’ясних виробів, крафтових соків, чаїв, кисломолочних продуктів, сухофруктів та сушеної продукції, кілька проєктів, пов’язаних із бджільництвом, інноваційні ідеї щодо облаштування міських ферм, теплиць на даху.

Попри війну ми, українці, не забуваємо і про екологію. Тому гранти отримали екологічні ініціативи, пов’язані із зеленою енергетикою, як от мініГЕС, проєкти щодо правильного поводження з побутовими відходами на територіях, які приймають ВПО.

Ми побачили чимало проєктів з соціальною складовою. А ще нам вдалось залучити до проєктів і переселенців. Наприклад, Андрій Зволинський, який переїхав зі Слов’янська, зміг реалізувати проєкт «Волинська шаурма» у смт Колки, куди переїхав. Дмитро Бідюк та Юрій Тустановський, які евакуювали власний бізнес із Сум до Львова, запустили виробництво біорозкладних стаканчиків з кавової гущі rekava

Конкурс «Роби своє» допомагає реалізовувати бізнеси, які створюють нові робочі місця, платять податки у бюджет та створюють екологічні й інноваційні продукти. А це, своєю чергою, підтримує регіони, економіку держави та життя України в цілому.

 «Роби своє» дає надію та стабільність

Попри повномасштабну війну і пов’язані з нею економічні, безпекові і соціальні виклики, команда «МХП-Громаді» вчасно переорієнтувалася на нові реалії. Тепер 62 проєкти, які отримали гранти в межах програми “Роби своє” будуть реалізовувати корисні для своїх громад проєкти.

Ми підтримуємо економіку нашої держави та громадян, які попри складнощі прагнуть створювати нове та працювати на користь України. Адже саме люди — це наш скарб, а наше єднання — це наша сила. Сила, яка працює на перемогу України.

Розкажіть друзям про новину