Поки Україна потерпає від атак російських ракет та іранських дронів, а українські підприємці відчайдушно рятують бізнеси, у світовій економіці відбуваються глобальні зміни. «Кінець довгого 20 століття» — так описує трансформацію професор економіки Каліфорнійського університету Берд ДеЛонг. І час, що наближається, ставить нові виклики підприємцям та бізнесам.
Від утопії до невизначеного майбутнього
З 1870 по 2010 роки людство пройшло чималий шлях — довге 20 століття, як його називає професор ДеЛонг. За цей період люди створили майже неможливий стрибок у рівні життя, добробуту та доступу до ресурсів та речей. Якихось 400 років тому дивитися розважальні шоу вдома могла лише одна людина — Король Англії. У першій половині 19 століття найбагатша людина світу Натан Ротшильд мріяв лише про одне — антибіотик, щоб не померти у 50 років.
Сьогодні ми більш ефективно витрачаємо ресурси на виготовлення звичних товарів, але й створюємо різні «зручності» (які стали необхідністю), предмети розкоші (до яких тепер ставимось як до зручностей) та речі, про які навіть не мріяли.
Це довге 20 сторіччя, пише ДеЛонг, характеризувалося чотирма факторами: розвитком завдяки технологіям, глобалізації, американським лідерством («винятковості») та впевненості, що людство бодай «повзе» до утопії, адже держави зможуть розв’язати соціально-політичні проблеми.
Утім, виявилося, що це не так. Винятковість США постала перед викликом через серйозний розвиток Японії та Німеччини; 2001 рік для Америки став часом розквіту релігійного насилля, який навіть прозвали війною цивілізацій — через щось подібне зараз проходимо й ми в Україні. Нарешті, глобальна криза 2008 року та неспроможність світу боротися з кліматичними змінами показали, що людство не може впоратися з викликами суто економічним розвитком.
Європейська турбулентність
Що далі? ДеЛонг пише про поступову зневіру у майбутньому (у глобальному сенсі), але не вдається до конкретних прогнозів. Утім, думки провідних аналітиків світу, як-от McKinsey, оперують вже не філософськими конструктами, а сухими цифрами та фактами.
Світ ще не встиг по-справжньому оговтатися від COVID-19, як росія напала на Україну — і це кардинально змінює як політичний, так і економічний баланс у Європі. Паралельно європейські країни відчувають й інші проблеми: нестачу технологій, ресурсів та робочої сили.
За даними консалтингової фірми, є три сценарії економічного розвитку Єврозони: при оптимістичному ВВП країн залишається стабільним та виходить на показник у 4,4% росту у 2025 році. Найгірший сценарій — серйозне просідання упродовж наступних декількох років, а у 2025 стабілізація лише до довоєнних показників. Єдине зрозуміло точно: Старий світ чекає турбулентний ас.
Реакція та пристосування
Якою має бути відповідь підприємців та бізнесу? McKinsey вдаються до філософії стоїцизму — стійкість. «Стійкими» компанії консалтингова фірма називає такі, що діють під час криз (для українців — ще й воєн) проактивно, швидко приймають рішення і залишають потенціал для зростання. Під час кризи 2008 року такі компанії — на противагу «нестійким» — показали набагато більшу дохідність від акцій у середньостроковій перспективі.
Для підприємців найважливішими стають три речі:
- Відповідь на ситуацію, що змінюється: «Чи маємо ми достатніх можливостей, щоб витримати новий виклик?»
- Прогноз: «Чи можемо ми передбачити, що буде далі?»
- Адаптація: «Чи зможемо ми швидко адаптуватися до нових умов?»
Відповідь
Кожна критична ситуація відкриває проблеми, що складно передбачити, і які вирішувати треба «тут і зараз». Але не варто одразу вестись на спокусу і хапатися за перший виклик, що постав перед компанією. Що важливіше — зробити крок назад, оцінити ситуацію і вирішити, які рішення зараз принесуть максимальну користь, а розв’язання яких критичних моментів може зачекати.
Не варто одразу вестись на спокусу і хапатися за перший виклик, що постав перед компанією.
24 лютого майже всі українські бізнеси стикнулися з умовами, які навряд чи могли уявити в будь-якому сценарії. Ми в Meest, як і багато наших колег, у перші дні війни організовували тимчасові прихистки для евакуйованих працівників зі Сходу та необхідні речі для них — це навіть не якийсь бізнес-трюк, а елементарна людська турбота. І цей крок був на 100% вірним. А потім стали терміново оптимізовувати логістичні ланцюги, вдосконалювати доставку з-за кордону — для швидкої доставки гуманітарної допомоги з інших країн — та запускати благодійні проєкти з партнерами.
У перший тиждень війни ми переформатували свої офіси за кордоном у пункти прийому гуманітарної допомоги, яку на той час почали безкоштовно доставляти в Україну. У перші чотири місяці війни доставили біля 5 000 тонн допомоги. Зараз продовжуємо підтримку людей та країни вже в інших форматах.
Прогноз
У турбулентні часи передбачити — чи хоча б спробувати — події, які можуть трапитися, є неоціненним кроком. Для цього найкраще себе зарекомендував аналіз сценаріїв — зазвичай, це прогнозування песимістичного, реалістичного та оптимістичного переліку ситуацій, що можуть статися.
Тут варто бути якомога більш конкретним. Ці сценарії мають пройти стрес-тести та базуватися на чітких фактах та оцінках. Зараз в Україні кожному бізнесу варто задуматися — як ми будемо працювати, якщо в нас не буде електроенергії певну частину дня чи навіть весь день. Що і скільки ми в цій ситуації втрачаємо і що з цим робити.
У більш глобальному масштабі не зайвим буде дивитися на тренди європейської економіки — на які товари чи ресурси ціни зростатимуть, на які — падатимуть. І таким чином робити прогнози.
Адаптація
Гарний прогноз допоможе розробити план дій — але він не дасть змогу передбачити майбутнє з точністю на 100%. Тому на цьому етапі на перший план виходить навичка пристосовування до нових умов. Стійкість — це про гнучкість та здатність адаптуватися до непередбачуваного.
У таких ситуаціях важливі декілька факторів: лідерство як топменеджерів, так і керівників нижчих ланок компанії; відкрита культура, де кожен може запропонувати розв’язання тієї чи іншої проблеми; фокус не тільки на виживанні, але й процвітанні (хоча в умовах війни виживання бізнесу вже буде неабияким досягненням).
Зрештою, у часи невизначеності допомагає системність, послідовність та віра у себе. А також — баланс між стратегією захисту (збереження бізнесу) та пошуком нових орієнтирів і ідей.