25 січня 1+1 media презентувала перший звіт з корпоративної соціальної відповідальності серед медіакомпаній України. Навіщо це потрібно, як група до цього прийшла і які складнощі доводилося оперативно вирішувати на шляху підготовки для MMR розповіла Марина Гриценко, керівник групи з корпоративної соціальної відповідальності 1+1 медіа.

Як ми до цього прийшли

1+1 media свідомо займається корпоративною соціальною відповідальністю вже 5 років. І хоч звітність необов’язкова в Україні, на певному етапі ми зрозуміли, що просто реалізовувати освітні, екологічні, соціальні ініціативи – добре, однак вони мають бути структурованими і системними. Публікуючи звіт, ми відкрито та відверто показуємо всім нашим стейкхолдерам те, яким є життя всередині компанії, як вона працює, говоримо про наші невдачі й вдалі проекти, показуємо динаміку змін, які відбуваються в компанії, та визначаємо вектори діяльності 1+1 media на наступний рік. А тепер інгредієнти для підготовки страви під назвою «Нефінансовий звіт».

Олександр Ткаченко, СЕО 1+1 media

Пам’ятаємо про певні формальності

З 1 січня 2018 року розкриття нефінансових показників у звітах є обов’язковою вимогою в Євросоюзі для компаній чисельність співробітників, яких більше 500 чоловік і оберт грошових коштів понад 40 млн євро на рік. Під ці критерії підпадає більше 18 000 компаній. Тому українському великому бізнесу необхідно розуміти, що з часом ця вимога дійде й до нас, а це прекрасна можливість налагодити цей процес заздалегідь в компанії.

В Україні діє глобальний договір ООН. Сьогодні він налічує близько 30- ти членів організації – це комерційні компанії, громадські організації та навчальні заклади, які щорічно випускають нефінансовий звіт. У ньому йде мова про десять принципів відповідального ведення бізнесу. Підписуючи цей договір,  компанія зобов’язується дотримуватися їх у своїй роботі та щорічного звітування про діяльність. Звіт може бути у довільній формі. Період звітності – щороку або за кожні два роки.

Є певні міжнародні стандарти за якими випускається звітність − GRI standart. Вони необхідні для того, щоб інформація була підготовлена із врахуванням критеріїв, які дозволять відносно порівнювати між собою діяльність компаній із різних галузей чи сфер. Підготовка звіту за вимогами GRI standart в Україні не обов’язкова, тому компанії можуть готувати власні нефінансові звіти із врахуванням зазначених вище вимог або у довільній формі. 

Звіт допомагає компаніям структурувати діяльність, проаналізувати динаміку, показники і зрозуміти ефективним чи неефективним був той або інший проект. 

Етапи приготування:

1. Отримуємо підтримку генерального директора компанії. І це важливо, незалежно від того, хто був ініціатором створення звіту. Обов’язковий фактор полягає у тому, що керівництво компанії має розуміти і усвідомлювати його важливість. Інакше цей довгий і непростий процес збору інформації, її викладення та затвердження буде неможливим. 

2. Здобуваємо розуміння колег. Думаю, що мене підтримають всі компанії, які вже мають досвід підготовки звітів. Найскладніше − зробити його перший раз. Це обґрунтовано складністю донести до колег навіщо звіт потрібен і чому вони мають виконати додаткову роботу, яка не входить до кола їх обов’язків. І навіть якщо керівництво розуміє, хоче робити, підтримує та ініціює, підготовка інформації здійснюється завдяки окремим колегам, які мають тобі її надати. Саме тому, готуючи звіт вперше важливо донести до колег навіщо це потрібно і тільки переконавшись, що вони розуміють всю важливість – просити підготувати для вас інформацію.

3. Визначаємося із суттєвими питаннями звіту. Тобто тими головними факторами, які важливі для компанії. Суттєвими питаннями першого нефінансового звіту 1+1 медіа стали відповідальний контент, власне виробництво українського продукту, розвиток співробітників, освітні проекти для молоді, екологічна відповідальність, покращення здоров’я українців та захист авторських прав. Зрозуміло, що окремі фактори ми виводимо в фокус. Зокрема це напрямки щасливих співробітників, їх розвиток та здоров’я, захист авторських прав, освітні проекти та відповідальний контент. Але разом з тим ми не можемо не думати про екологію, тому що про це має думати кожен відповідальний бізнес. 

4. Говоримо про все чесно. Інформація у звіті має розкривати як позитивний, так і негативний досвід. Не все одразу виходить з першого разу, але про це варто розповідати, доповнюючи рішеннями, які знайшли. Якщо якісь проекти, про які говорили в минулому звіті припинили своє існування, то важливо сказати про це та, при можливості, пояснити, чому так сталося. Не варто прикрашати дані, адже з кожним наступним звітом ми маємо порівнювати їх та спостерігати за динамікою. Чесність корисна перш за все для компанії, так як  допомагає їй побачити де саме знаходяться зони, які потребують підвищеної уваги. 

5. Додаємо плани. Коли компанія пише про свої плани на наступний рік − це свідчить про її послідовність. І вже в наступному звіті розповідаємо про їх виконання. Бажано, щоб плани були більш конкретні і мали цілі, які можна виміряти. 

Марина Гриценко, керівник групи з корпоративної соціальної відповідальності 1+1 медіа.

6. Персоналізуємо, візуалізуємо та дбаємо про зміст.  У рамках GRI standart або при  підготовці із врахуванням стандартів ти маєш показати данні, які вимагаються до висвітлення, однак формат подачі компанія обирає сама. Тому можна і потрібно додавати щось власне. Обов’язково використовуйте фото з проектів та фото людей, які брали у них участь. Вони передають необхідну атмосферу.  Наприклад,  у звіті 1+1 медіа ми додатково використали коментарі співробітників, партнерів та інших стейкхолдерів, які були залучені в той чи інший проект. Хоч це і непросто, але також потрібно намагатися мінімізувати текст і натомість додавати більше лінків з переходами на сайти з розгорнутою інформацією. А ще, для зменшення негативного впливу на екологію, наша позиція − відмовитися від паперової версії та подавати його в електронному вигляді.

7. Пам’ятаємо про партнерів. Важливий момент при підготовці звіту – це затвердження його з партнерами. Потрібно розуміти, якщо проект спільний, то ми звітуємося не тільки зі свого боку, а й зі сторони всіх організаторів проекту. Це важливо продемонструвати партнерам, адже не варто забувати, що вони можуть бути незгодні з якимось цифрами чи формулюваннями. 

8. Розповідаємо про діяльність та не мовчимо про результати. Говорячи про проект, ми маємо сказати про результати, які отримали. У КСВ-звітності важливо показувати не тільки соціальні проекти, які робить компанія, а й розповідати про її діяльність. Це дає змогу продемонструвати наскільки  діяльність є відповідальною. У нашому варіанті ми говоримо про відповідальний контент. Ми розуміємо, що впливаємо на мільйони людей інформацією, яка транслюється через наші телеканали та онлайн-ресурси. А це − величезна відповідальність.

Чому ваша компанія має бути ЗА за звіт

Звіт допомагає компаніям структурувати діяльність, проаналізувати динаміку, показники і зрозуміти ефективним чи неефективним був той або інший проект. 

Це впливає на репутацію та бренд роботодавця компанії. Звіт без додаткових слів підтверджує, який внесок бізнес робить у розвиток суспільства.  Якщо ми відкриті перед суспільством, показуємо що ми робимо, то результати не змушують себе чекати і стейкхолдери стають більш лояльні до компанії. Готова звітність також сприймається як презентація компанії, яку можна використати для пошуку партнерів для тих чи інших проектів.  

Компанії, які готують звітність, поступово встановлюють певну планку, певний рівень маст-хев навіть для інших компаній. Чим більше компаній це роблять, тим сильніше це стає неформальним правилом відповідального ведення бізнесу в Україні та в світі.

І трішки наостанок

Звісно, критику можна знайти всюди, але потрібно підтримувати тих, хто взагалі готовий зробити цей крок. Особисто ми плануємо продовжувати публічно системно звітуватися за свою діяльність, а тим, хто робить це вперше – залюбки допоможемо.